Van der Straaten, die het bedrijf oprichtte en voor de lancering al twee jaar aan de zoekmachine en website bouwde, ziet het persbericht van de zoektocht niet als slecht nieuws. "Mensen zeggen nu direct tegen me 'wat jammer dat je stopt', maar die beslissing is nog niet genomen. Ik beschouw dit zakelijk als iets goeds. We hebben nu zulke lage kosten door thuis te werken en onder meer de sales te automatiseren, dat als we één campagne doen die direct winstgevend is." De liefhebber in Van der Straaten probeerde het jarenlang te voorkomen, maar de gedwongen terugkeer naar de basis lijkt vanuit zakelijk oogpunt wel verstandig: "Op dit moment maken we geen winst, maar gaat het met de site juist erg goed, misschien door de nieuwe vormgeving en gebruik van social media."
Eerdere gesprekken met bladen(makers) als Oor en Musicmaker leverden nog niks op en 538 vond dat de site niet genoeg aansloot bij de eigen content. Maar de eerste kandidaten hebben zich na het verzenden van een persbericht volgens de eigenaar al gemeld, waaronder ook een buitenlandse. Van der Straaten heeft het zware economische tij de laatste jaren steeds meer aan den lijve ervaren. "Ik merk heel erg dat de waan van de dag heerst, dat een aantal potentiële kopers eigenlijk niet eens keek naar wat wij doen en kunnen toevoegen, maar meteen dacht: 'Dat is extra en kost dus geld'."
De geleidelijke teruggang van de laatste jaren is "niet echt leuk geweest", vertelt oprichter Van der Straaten. "Je wilt de diepte in, met een goede website, met goede foto's en festivals verslaan, maar voor al die wensen was te weinig ruimte." MusicFromNL moest de meeste werknemers ontslaan en gaf onlangs ook de kantoorruimte in centrum Rotterdam op. Van der Straaten heeft zijn bedrijf noodgedwongen tot het bot uitgekleed. Hij en nog een oerlid werken vanuit huis. "Het is jammer dat je je personeel niet kunt vasthouden, we hebben veel talent over de vloer gehad."
Het aantal abonnees is door de nieuwe opzet vorig jaar gestegen naar zo'n 325 en volgens Van der Straaten stabiel. Het is voor hen nog niet duidelijk, wat er gebeurt als er geen nieuwe eigenaar komt. "Dat antwoord moeten we je nu schuldig blijven. Wel geldt dat hoe meer abonnees wij hebben, hoe groter de kans is dat MusicFromNL blijft bestaan."
Dat er geen ruimte meer was om bijvoorbeeld een nieuwe muzikantenbank of een Spotify-app te ontwikkelen, heeft bij de Rotterdammer de lust langzaam doen verdwijnen. "Het is absoluut een liefhebberij, maar de hele dag achter je computer zitten is wel minder leuk dan naar festivals gaan. Als ik er niet achter had gestaan en er veel geld in had gestoken, hadden we niet meer bestaan. Ik vind het sowieso leuk om nieuwe muziek te ontdekken, dus ik blijf dit wel doen, maar de echte bezieling en energie zijn verdwenen."
Muziekplatform MusicFromNL zoekt nieuwe eigenaar
"Het is tijd voor een nieuwe stap"
Website MusicFromNL is op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het zelfstandige Nederlandse muziekplatform is sinds 2000 online en heeft de laatste jaren flink moeten bezuinigen. Nieuwe modellen zoals een abonnementsdienst brachten niet wat eigenaar Arjen van der Straaten ervan had gehoopt en kantoor en personeel moesten gesaneerd worden. "Het is tijd voor een nieuwe stap. Hard werken en je eigen geld erin steken is niet erg, maar dan moet je wel lachend thuiskomen." Dat plezier is weggeëbd, maar de eigenaar benadrukt dat het afgeslankte MusicFrom de weg omhoog in is geslagen en winstgevend kan zijn: "Voor iemand die al een verkoopapparaat heeft, levert deze site zo geld op."