Case Closed: MusicFromNL-abonnementsdienst: "We zijn naïef geweest"

Abonnementsdienst MusicFromNL+ slaat al twee maanden nieuwe koers in

Timo Pisart ,

Aan het eind van het jaar blikt 3VOOR12 traditioneel terug op een aantal zaken waarover het laatste woord nog niet gezegd is. Vandaag: de abonnementsdienst van MusicFromNL.

De abonnementsdienst MusicFromNL+ gaat twee maanden na invoering al op de schop. Wegens een tegenvallend aantal aanmeldingen nam muzieksite MusicFromNL een marketingbureau in de hand om de abonnementen aan de man te brengen, maar al vrij gauw besloot de muzieksite dat ook de vorm van de diensten zal worden aangepast. "We hebben een stuk minder abonnementen verkocht dan gehoopt", zegt Arjen van der Straaten, oprichter van MusicFromNL, "en daarom gaan we de site herpositioneren."

Al voor introductie van MusicFromNL+ had de muzieksite zo'n 250 abonnees die uit goodwill een financiële bijdrage leverden, inmiddels telt de site ongeveer 325 abonnees, aldus Van der Straaten. "Als ik eerlijk ben: de 75 nieuwe abonnees waren vooral mensen die al op de hoogte van ons en onze plannen waren. We zijn naïef geweest, het overtuigen van nieuwe mensen bleek lastiger dan verwacht."

In de vorm die in oktober werd geïntroduceerd, konden abonnees muziek streamen van Nederlandse artiesten die zich bij MusicFromNL hebben aangesloten, ook ging de site meer dicht en konden bezoekers de nieuwsberichten alleen bekijken wanneer ze waren ingelogd. "Zo wilden we meer mensen enthousiasmeren om een abonnement te nemen, maar het bleek juist weerstand op te roepen. Daarom hebben we inmiddels het nieuws weer opengegooid."

Ook andere facetten van de site gaan opnieuw op de schop. Zo worden de artiesten niet meer per stream betaald. Van elk abonnement zal voortaan een vast bedrag worden gestort in een pot, waarna er wordt gekeken hoeveel streams er die maand waren. Daaruit volgt een vergoeding per stream. "We hadden ingeschat dat een abonnee gemiddeld honderd streams per maand zou luisteren, het bleken er slechts er dertig à veertig. Met deze regeling kunnen we artiesten meer uitkeren."

Verder wordt het aantal abonnementsvormen uitgebreid en de vorm daarvan aangepast. De slogan "Dé muzieksite van Nederland" wordt vervangen door "Discover, Connect, Launch", tevens de titels van de drie abonnementsvormen. De eerste is een gratis variant die een maand geldig is, met de tweede vorm kun je je "verbinden" met een artiest. "Iedere gebruiker krijgt een eigen startpagina. Dat wordt een warm bad waarin je op de hoogte wordt gehouden van je favoriete artiesten, het wordt een soort muzikale timeline." Wie de meest uitgebreide abonnementsvorm neemt, krijgt de mogelijkheid artiesten te lanceren. "Als gebruiker kun je artiesten gaan lanceren." Hoe dit er precies uit gaat zien, blijkt op 14 januari op Noorderslag, waar de site een promotieoffensief zal inzetten.

De hamvraag blijft: op welke termijn verwacht MusicFromNL+ quitte te draaien? "Die vraag heb ik mezelf ook vaak gesteld, ik ben tenslotte de investeerder. We hebben afgesproken na drie maanden te kijken of er toekomst zit in deze vorm. Inmiddels kijk ik alweer een half jaar verder, ik geloof er in."