Shuffler.fm lanceert iPhone app

Nederlandse start-up verandert blogs in muziekdienst

Atze de Vrieze ,

Opnieuw een belangrijke stap voor Shuffler.fm: de Nederlandse muziekstart-up lanceert vandaag een iPhone-app, waarmee het blogs verandert in een muziekdienst gericht op nieuwe ontdekkingen. Oprichter Tim Heineke is blij met de stap. “We maken het wat persoonlijker, met een soort custom made magazine op basis van je eigen voorkeuren. We werken momenteel hard aan een alertsysteem, zodat je echt goed op de hoogte kan blijven van je favoriete artiesten. Als de nieuwe Skrillex of A$AP Rocky online komt, moet je telefoon gaan trillen. Mogelijk kunnen we daar in de toekomst een premium model ontwikkelen.”

Als al die losse tracks op je favoriete blogs nu eens samen een hip radiostation zouden vormen? Dat is kortweg de basisgedachte achter Shuffler.fm. De start-up was een vervolg op Twones, een Last.fm-achtige dienst die niet echt van de grond kwam. Dat lukt met Shuffler een stuk beter. De dienst valt op in de internationale blogosphere en trekt volgens Heineke tussen de 300.000 en 500.000 individuele bezoekers per maand. Ongeveer een jaar geleden haalde Heineke bij verschillende media-ondernemers een bedrag van zo’n 600.000 euro op, waardoor hij nu met zes personen fulltime aan de start-up kan werken. Die zes ton ziet Heineke als een eerste ronde, voor mogelijk een echte grote investering door professionele investeringsbedrijven.

Geld verdient Shuffler.fm op dit moment niet. “We hebben een tijdje zo’n 10.000 euro per maand verdiend door partnerdeals te sluiten met merken. Maar op zeker moment hebben we besloten toch eerst te focussen op Shuffler.fm zelf. Wat wordt nou de gamechanger? Hoe gaat we met Shuffler.fm echt iets veranderen?” Dat doet Shuffler.fm met name door zorgvuldig te selecteren. Niet ieder blog komt in de app terecht, zoals in eerste instantie wel het idee was. “Van meer blogs wordt het niet per se beter. We voegen soms nog wel een blog toe, maar niet zomaar, het moet echt een aanvulling zijn op wat er al is.” Shuffler.fm drijft nu met name op succesvolle buitenlandse blogs/muzieksites als Pitchfork, Fader, Stereogum en Boiler Room.

Collega-start-up 22Tracks werkt hard aan zijn street credibility door feestjes te organiseren en hun merk overal te laden. Shuffler.fm komt daar nog niet al te zeer aan toe. “Voor ons is dat ook lastiger. 22Tracks heeft in de steden waarin ze werken 22 dj’s die over hun site kunnen vertellen, die op feestjes draaien waar ze meteen bij kunnen aanhaken. Onze app is toch wat abstracter, maar we gaan de komende tijd zeker meer focussen op marketing.” Daarnaast belooft Heineke een Spotify app, die de info op blogs combineert met de database van de Zweedse muziekgigant. “Maar omdat we heel erg focussen op het nieuwste van het nieuwste is maar 10% van de muziek in Shuffler.fm te vinden op Spotify.”