Daar staat ie dan op het podium: het New Yorkse multitalent George Lewis Jr. die met Forget een erg knap debuut afleverde, maar het live allemaal nog maar moest waarmaken. Zwaar in de eighties gedrenkte discopop op een headlinerspot in de grote zaal van Paradiso, zou dat werken voor Twin Shadow? Jazeker en hoe.
GEZIEN:
Twin Shadow, 21 mei 2011, London Calling, Paradiso Amsterdam, Grote Zaal
MUZIEK:
Eighties wave, synthipop en disco uit de koker van de veelzijdige Amerikaan George Lewis Jr., die nu met vierkoppige band optreedt. Twintiger Lewis is van Dominicaanse afkomst, verkaste naar Florida en groeide muzikaal op in Brooklyn, New York.
PLUS:
Op de plaat, geproduceerd door Grizzly Bear-bassist en -producer Chris Taylor, was het helemaal raak, maar verzandt het ook wel eens in sloom synthipop-gereutel. Live is Twin Shadow beter, veel beter. Gelukkigen zagen al dat het goed zat in februari tijdens een London Calling presents show in de bovenzaal in Paradiso. Een verdieping lager en een paar slagen groter ziet London Calling dat vanavond ook. Lewis Jr. durft zichzelf te zijn. In een zwart leren jekkie met spikes, waar George Michael zich in z'n Faith-periode niet voor zou schamen, en een kek Afrikaans hoofddeksel voert hij zijn band aan. En hij heeft met die toetseniste, de beweeglijke drummer en de bassist goede metgezellen gevonden voor z'n Twin Shadow-avontuur.
Speaking of George Michael: prijsnummer When We're Dancing heeft eerst wel een erg hoog Last Christmas-gehalte, maar ontvouwt zich met die opzwepende hi-hat mitrailleur-salvo's en die warme dubbele synth-tapijten wel tot een heerlijke discopop-song. Tyrants Destroyed en het prachtige Castles In The Snow zijn live ook uitschieters van formaat. Lewis heeft een heldere stem, die hij fraai onderkoeld gebruikt en waarmee hij moeiteloos eighties kopstukken als Depeche Mode's Dave Gahan en Holly Johnson (Frankie Goes To Hollywoord) onder de tafel zingt. De looks en sound van Twin Shadow vormen een perfect match. Heel knap hoe hij deze retro synthipop live met zoveel impact opdient.
MIN:
Op een derde van de show zakt het opeens in. En dan wordt het toch een beetje een middelbare school reünie-feestje voor dertigplussers. Als we toch zo ongegeneerd uit de eighties citeren zou een iets scherper wavey randje niet misstaan.
CONCLUSIE:
New Yorker George Lewis Jr. kan volgens sommigen wel eens de Beach House van 2011 worden. Dat lijkt me niet. Ik denk dat de Amerikaan een heel wat breder publiek aanspreekt en inpakt dan de indieband uit Baltimore. Zeker is dat Twin Shadow in Noord-Amerika op alle grote festivals staat en de hele US tour van Florence and the Machine support. Na een setje Europese festivals in augustus gaapt nog een gat op de tourkalender vanaf de 15e. Zoals er ook een jammerlijke leemte is aan Twin Shadow op zomerfestivals in de Benelux. Optelsommetje.
CIJFER:
9
Twin Shadow serveert dampend hete discopop met maximum impact
New Yorker maakt headlinespot in grote zaal volledig waar
Daar staat ie dan op het podium: het New Yorkse multitalent George Lewis Jr. die met Forget een erg knap debuut afleverde, maar het live allemaal nog maar moest waarmaken. Zwaar in de eighties gedrenkte discopop op een headlinerspot in de grote zaal van Paradiso, zou dat werken voor Twin Shadow?