Elke week vragen we de presentatoren en redacteuren van 3VOOR12 welke drie cd's, tracks, mp3's of concerten de meeste indruk maakten. Als de keus maar goed wordt toegelicht. Op vrijdag publiceren we de gehele lijst en destilleren er, op basis van de meest enthousiasmerende teksten, ook nog eens een top 10 uit. Een kijkje in de iPods, cd - spelers en harde schijven van 3VOOR12.
Luister hier naar 3VOOR12 Draait in audio. Nu ook als podcast en op Spotify. 3VOOR12 is ook op Last.fm en Twitter.
3VOOR12 Single van de week
Jamie Woon - Night Air (Universal)
3VOOR12 Album van de week
Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (V2)
3FM Megahit
Maroon 5 feat. Christina Aguilera - Moves Like Jagger (Sony)
3FM Week CD
Kaiser Chiefs - the Future Is Medieval (Universal)
DE TOP 10:
1. John Maus - We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves (album, Upset The Rhythm/Konkurrent)
"John Maus heeft een neus voor briljante hooks, de beste basloopjes en een prachtige productie" (Erik Zwennes)
"Knap hoor, alsof het dertig jaar onder een steen heeft gelegen.." (Menno Visser)
"Nummer Quantum Leap, met dat onmiskenbare Joy Division bas-loopje, laat me al weken niet los" (Ingmar Griffioen)
"Heeft stoffige kelder geopend heeft met de oude synthesizers van Depeche Mode, de drumcomputer van Suicide en het mojo van Giorgio Moroder. En dan toch fris klinken" (Atze de Vrieze)
"Veel galm, goeie hooks en een mooie melancholische sfeer" (Stephan van Peursem)
2.Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (album, 4AD/V2)
"Justin Vernon's kwetsbare stem matcht volkomen met de spaarzame folk" (Ingmar Griffioen)
"Knap hoe hij heel veel spanning weet op te bouwen in zijn ingetogen songs" (Stephan van Peursem)
"Vernon's prachtige stem, weet me weer tot op het bot te raken" (Tamara Jansen)
3. Bombay Bicycle Club - Shuffle (single, Island/Universal)
"Niks shuffle, de Bombay Bicycle Club staat bij mij op repeat!" (Roosmarijn Reijmer)
"Jezus, wat een sterke single!" (Menno Visser)
4. Foster The People - Torches (album, Columbia/Sony)
"De Two Door Cinema Club van dit popjaar" (Menno Visser)
"Fris geluid, catchy songs" (Tamara Jansen)
5. Anti-G - Presents 'Kentje'sz Beatsz' (album, Planet Mu/Konkurrent)
"Anti-G aka Kentje'sz Beatsz is een 18-jarige jongen uit Delft. Hij heeft zich gestort op een hedendaagse interpretatie van typisch Nederlandse bubbling beats. En dat is tof, heel tof" (Erik Zwennes)
6. Set Sail - Home
"Set Sail uit Sydney, veelvuldig te zien tijdens straatsessies op youtube heeft de muziek ook gratis online staan. Best te consumeren met een literpak Aussie Goon-wijn" (Roosmarijn Reijmer)
7. Spotify playlist: Pitch Festival
"Wat een onwaarschijnlijk toffe line-up heeft het Pitch festival, dat over twee weken in Amsterdam plaatsvindt. Het zijn grotendeels live-acts en bijna allemaal zijn ze relevant en actueel" (Atze de Vrieze)
8. Anton Corbijn - Foam - Amsterdam (tentoonstelling)
"Corbijn keert terug naar zijn roots met 30 portretten van zijn helden, deels uit de muziek (o.a. Patti Smith, Iggy Pop, Arcade Fire), deels uit andere disciplines (o.a. Nelson Mandela, Damien Hirst, Gerhard Richter). Die foto's zijn stuk voor stuk prachtig, geen uitzonderingen. Zeker even gaan kijken dus" (Willem van Zeeland)
9. Handsome Furs - Sound Kapital (Sub Pop/Konkurrent)
"De opzwepende beats en de kenmerkende zang zorgen voor een mooi, dreigend album. Experiment geslaagd." (Stephan van Peursem)
10. Fela! - Holland Festival - Carre - Amsterdam (musical)
"Zeer gedurfde musical over het leven van Fela Kuti, de grootste popartiest die het Afrikaanse continent ooit heeft gekend. De fantastische band Antibalas speelt afrobeat om nooit genoeg van te krijgen en Sahr Ngaujah is een geloofwaardige hoofdrolspeler" (Willem van Zeeland)
DE LIJSTJES:
ERIK ZWENNES DRAAIT:
John Maus - We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves (album, Upset The Rhythm/Konkurrent)
John Maus heeft een neus voor briljante hooks, de beste basloopjes en een prachtige productie. Alles komt samen op het het met de geweldige titel We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves. Hij heeft gelijk. Helaas wordt er naar zij met het gelijk aan hun kant tegenwoordig zelden nog geluisterd. Dat zou ik in dit geval juist wel doen, echt.
Anti-G - Presents 'Kentje'sz Beatsz' (album, Planet Mu/Konkurrent)
Anti-G aka Kentje'sz Beatsz is een 18-jarige jongen uit Delft. Hij heeft zich gestort op een hedendaagse interpretatie van typisch Nederlandse bubbling beats. En dat is tof, heel tof.
Shabazz Palaces - Black Up (album, Subpop/Konkurrent)
Ik wist niets, maar dan ook niets over Shabazz Palaces toen de prachtige fysieke plaat op mijn bureau belandde. Subpop noemt het fluwelen hoesje met gouden print ‘Luxury as understood by the modest’. En dat blijkt ook te gelden voor de muziek op Black Up. Ishmael Butler, het neefje van Gonjasufi dat verder uit de publiciteit wenst te blijven maar bekend is van Digible Planets, heeft een bijzonder knap plaatje gemaakt. Avant-rap wordt het genoemd. De plaat gaat alle kanten op, maar de rauwe beats met invloeden van over de hele wereld vormen ook een eenheid: het is jazzy, bewust zoekend en donker. De associatieve teksten zijn poëtisch en vaak letterlijk en figuurlijk verknipt. Hier ga ik nog een aantal weken lekker op kauwen, leuk hoor.
INGMAR GRIFFIOEN DRAAIT:
John Maus - We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves (album, Upset The Rhythm/Konkurrent)
Wat een heerlijke rare plaat van de veelzijdige Amerikaan John Maus, die er ook al wat samenwerkingen met Ariel Pink op nahield. Tweede nummer Quantum Leap, met dat onmiskenbare Joy Division bas-loopje, laat me al weken niet los. Maus' stem evenmin.
Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (album, 4AD/V2)
Nog geen For Emma, Forever Ago en of het een 9,5 op Pitchfork verdient vraag ik me af, maar dit tweede album is definitely growing on me. Justin Vernon's kwetsbare stem matcht volkomen met de spaarzame folk. Bon été avec cette disque de semaine! Kan zo een Europees tourtje doen als opener voor The Black Atlantic :-)
Twilight Singers - Dynamite Steps (album) op Soundcloud
Herwaardering, nadat ik dit zesde album veel beluisterde voor m'n phoner met Greg Dulli. Prachtplaat met mooie gastvocalen van Mark Lanegan en Ani DiFranco. Toch maar even live gaan zien in Doornroosje of Tivoli.
ROOSMARIJN REIJMER DRAAIT:
Bombay Bicycle Club - Shuffle (single, Island/Universal)
Ik werd vorig jaar fan bij het vorige album Flaws, maar met deze nieuwe eerste single 'Shuffle' is mijn hek helemaal van de dam. Niks shuffle, de Bombay Bicycle Club staat bij mij op repeat! Complete album ergens eind augustus. Ik kan niet wachten.
Set Sail - Home
Hoe kun je als beginnende band een wereldtournee regelen? Gewoon het vliegtuig pakken en overal op straat spelen, simpel. Ik kreeg mail van een 3VOOR12 luisteraar dat zijn ouders tijdens een weekendje Berlijn een CD hadden gekocht van een stel straatmuzikanten. Hij zette het op om te checken en sloeg steil achterover. Set Sail uit Sydney, veelvuldig te zien tijdens straatsessies op youtube heeft de muziek ook gratis online staan. Best te consumeren met een literpak Aussie Goon-wijn.
Hey You, What Song Are You Listening To?
Youtube concept, begonnen in New York, spreidt zich nu uit over de hele wereld. Het principe is simpel: je gaat met een camera de straat op en vraagt iedereen met oordopjes in: "Hey You, what song are you listening to?" De Amsterdamse editie is mijn favoriet, vanwege de toeristen die er voorbij komen is het een fijn potje raden met welke muziek ze op zouden hebben staan. Speciale eervolle vermelding voor de mevrouw die met schaamrood op haar kaken toegeeft De Toppers te luisteren.
MENNO VISSER DRAAIT:
Bombay Bicycle Club - Shuffle (single, Island/Universal)
Ik zeg het zelden: "Jezus, wat een sterke single!...". Muzikaal, fris, tijdsgeest, on repeat.
Foster The People - Torches (album, Columbia/Sony)
Zie ze maar eens te schrijven, die geknipte frisse radiohits anno 2011 (hallo, Kaiser Chiefs...). Als je er daarvan drie (Pumped Up Kicks, Don't Stop en Houdini) op je album hebt staan ben je al een Hele Grote anno 2011. Daarmee is Foster The People de Two Door Cinema Club van dit popjaar.
John Maus - We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves (album, Upset The Rhythm/Konkurrent)
Vaak geprobeerd tegenwoordig, die vroege eighties-sound, maar zelden zo goed geëvenaard. Knap hoor, alsof het dertig jaar onder een steen heeft gelegen..
ATZE DE VRIEZE DRAAIT:
Arctic Monkeys live in Paradiso 23-06-2011
Een strakke liveband is Arctic Monkeys altijd al geweest, maar het wilde er nog wel eens wat stram uitzien, en ze plaagden zichzelf geregeld met onhandige setlists. Maar dit keer viel alles op zijn plaats. Vijf mokerslagen aan het begin - oud en nieuw - dan wat gas terug, zowaar wat moves op het podium, een climax met oudjes The View From The Afternoon en I Bet You Look Good On The Dancefloor en een fraai slot. De beste show die ik van ze gezien heb.
John Maus - We Must Become The Pitiless Censors Of Ourselves (album, Upset the Rhythm/Konkurrent)
Maatje van Ariel Pink dat de stoffige kelder geopend heeft met de oude synthesizers van Depeche Mode, de drumcomputer van Suicide en het mojo van Giorgio Moroder. En dan toch fris klinken.
Spotify playlist: Pitch Festival
Wat een onwaarschijnlijk toffe line-up heeft het Pitch festival, dat over twee weken in Amsterdam plaatsvindt. Het zijn grotendeels live-acts en bijna allemaal zijn ze relevant en actueel. Ik heb het maar even in een Spotify playlist gegoten, met o.a. Jamie Woon, Little Dragon, Hudson Mohawke (kijk nu al uit naar zijn klapper Thunder Bay!), Junior Boys, Flying Lotus, Siriusmo, Morphosis en Rimer London. Het is pas de eerste editie, het is te hopen dat het publiek dit event meteen weet te vinden.
STEPHAN VAN PEURSEM DRAAIT:
John Maus - We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves (Upset The Rhythm/Konkurrent)
Mijn album van de maand. En dat zegt wat, normaal het ik vaak een hekel aan albums waar het jaren tachtig geluid weer uit de kast wordt getrokken en de zang klinkt naar het evenbeeld van Ian Curtis. Natuurlijk is het nieuwe album van John Maus ook doordrenkt met het geluid van de jaren tachtig, toch klinkt het album fris en blijft het niet hangen in een jaren tachtig pastiche. Qua sound verschilt het album niet van zijn vorige albums, maar de liedjes zijn een stap vooruit. Veel galm, goeie hooks en een mooie melancholische sfeer.
Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (4AD/V2)
Bij de vorige plaat van Bon Iver viel het kwartje bij mij pas anderhalf jaar nadat het uit kwam. Nu gaat het aanzienlijk sneller, sterker nog, ik geniet er nu al van. Afsluiter Beth/Rest valt voor mij nog onder edelkitsch, maar de rest van het album vind erg mooi. Knap hoe hij heel veel spanning weet op te bouwen in zijn ingetogen songs. Geen plaat voor op de achtergrond, maar op de hoofdtelefoon een wonderschone luisterpaal met veel details en spanning.
Handsome Furs - Sound Kapital (Sub Pop/Konkurrent)
Het Canadese echtpaar Dan Boeckner en Alexei Perry heeft hun nieuwe album volledig op keyboards gecomponeerd. Hierdoor staan ze verder af dan ooit van de rocksound van Wolf Parade (de andere band van Dan Boeckner). De opzwepende beats en de kenmerkende zang zorgen voor een mooi, dreigend album. Experiment geslaagd.
WILLEM VAN ZEELAND DRAAIT:
Anton Corbijn - Foam - Amsterdam (tentoonstelling)
Corbijn keert terug naar zijn roots met 30 portretten van zijn helden, deels uit de muziek (o.a. Patti Smith, Iggy Pop, Arcade Fire), deels uit andere disciplines (o.a. Nelson Mandela, Damien Hirst, Gerhard Richter). Die foto's zijn stuk voor stuk prachtig, geen uitzonderingen. Zeker even gaan kijken dus.
Fela! - Holland Festival - Carre - Amsterdam (musical)
Zeer gedurfde musical over het leven van Fela Kuti, de grootste popartiest die het Afrikaanse continent ooit heeft gekend. De fantastische band Antibalas speelt afrobeat om nooit genoeg van te krijgen en Sahr Ngaujah is een geloofwaardige hoofdrolspeler. Er zitten wat cheesy momenten in, met name de stukken met moeder Kuti, maar daar ontkom je waarschijnlijk niet aan in een Broadwayshow. Zo slagen de produceneten Jay Z en Will Smith er in elk geval in om een veel groter publiek kennis te laten maken met het werk van deze grote erflater van de popmuziek.
Festival deBeschaving - Botanische Tuin - Utrecht (festival)
Festival deBeschaving keert terug met een mix van muziek en wetenschap in de Botanische Tuin van de Universiteit Utrecht. De openingslezing van apenprofesssor Frans de Waal is briljant. Volgend jaar hopelijk met een muzikaal hoogtepunt van hetzelfde kaliber, en met beter weer natuurlijk.
TAMARA JANSEN DRAAIT:
John Maus - We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves (Upset The Rhythm/Konkurrent)
Mooie donkere 80's sound en tegelijkertijd verfrissend. De stem van John Maus heeft veel weg van Ian Curtis en dat is fine by me. Stuk voor stuk sterke nummers op We Must Become The Pitiless Censors Of Ourselves. Mijn favoriet is Head For The Country, waar deze week ook een video bij verscheen. Een van mijn favoriete platen van het jaar, tot nu toe.
Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (4AD/V2)
It's growing on me, zegt collega Ingmar en dat geldt ook voor mij. Bij de eerste luisterbeurten beviel het me niet zo goed als For Emma, Forever Ago. Maar na een week ziek in bed te hebben gelegen, en vele luisterbeurten verder vind ik ook deze een pareltje. Vernon's prachtige stem, weet me weer tot op het bot te raken.
Foster The People - Torches (album, Columbia/Sony)
Een fijne zomerplaat. Fris geluid, catchy songs. Luister maar naar Pumped Up Kicks en Houdini bijvoorbeeld.