Spotify gaat binnenkort live in Amerika. Wanneer precies en onder welke voorwaarden, dat is nog onduidelijk. Na maanden speculatie kondigde het Zweedse bedrijf woensdag de lancering aan met een eenvoudige aankondiging: “Spotify is coming to the US.” Amerikaanse muziekliefhebbers kunnen zich inschrijven voor een uitnodiging, maar meer dan dat weten ze nog niet. European pr-manager Sofie Grant zegt tegen Entertainment Business: “We werken momenteel hard om zo snel mogelijk van start te gaan. Alles wat we momenteel kunnen zeggen is: ‘watch this space’. Verder geven we momenteel geen details, we laten het weten zodra zaken veranderen.” Eerder deze week werd al bekend dat de voorbereidingen voor een lancering in België in de laatste fase zitten. Het wachten zou zijn op een deal met een telecombedrijf.
De lancering van de muziekdienst in Amerika was al langere tijd een grote prioriteit voor het bedrijf. De Amerikaanse markt is immers groot, en een dienst als Spotify heeft belang bij een groot aantal gebruikers. Er wordt zelfs beweerd dat een lancering in de Verenigde Staten cruciaal is, al wil Spotify zelf die geruchten niet bevestigen. In 2010 werd zelfs nog hardop de verwachting uitgesproken dat het voor het eind van het jaar zover zou zijn. Dat lukte niet, omdat onderhandelingen met de major labels moeizaam verliepen. De afgelopen maanden gingen de grote spelers toch een voor een akkoord met samenwerking. Grote Amerikaanse kranten melden dat de deals met Warner, EMI, Universal en Sony rond zijn.
Waar de onderhandelingen al die tijd precies op stuk liepen, is niet bekend. Het zou kunnen dat labels huiverig zijn voor kannibalisatie: de huidige kopers van albums zouden wel eens over kunnen stappen naar de nieuwe dienst. Er is veel discussie over het financiële plaatje achter Spotify. Artiesten en labels zijn bang dat ze te weinig overhouden aan de streaming dienst. De Amerikaanse muziekmarkt staat intussen al jaren onder druk. Vandaag werd bekend dat de albumverkopen in het eerste halfjaar van 2011 met 1% gestegen zijn ten opzichte van vorig jaar (van 153,9 naar 155,5 miljoen dollar). Dat is verrassend, want sinds 2004 kwam dat niet meer voor. Sinds dat jaar is de albummarkt in Amerika meer dan gehalveerd. De Amerikaanse industrieblogger Bob Lefsetz drukte elke vorm van optimisme over die cijfers meteen de kop in: “Trumpeting this as good news is like saying we're winning in Afghanistan if the body count is less than it was the previous week. We lost that war.”
In Europa kleedde Spotify onlangs de mogelijkheden van de gratis variant flink uit. In plaats van twintig uur mag nog maar tien uur gratis geluisterd worden. Bovendien mag je in die periode maar vijf keer hetzelfde liedje draaien. Of die beperking ook voor de Amerikaanse markt geldt, is op dit moment onbekend. In Europa heeft Spotify de markt voor streaming muziek min of meer voor zichzelf. In Amerika heeft het bedrijf iets meer concurrentie, van muziekdiensten als Rhapsody, Rdio en Napster. Concurrenten Apple, Google en Amazon stortten zich momenteel op ‘in the cloud’ diensten, waarmee mensen hun muziek vanaf een centrale server kunnen afspelen.
Amerikaanse en Belgische lancering Spotify aanstaande
Zweedse muziekdienst laat nog een hoop vragen open
Spotify gaat binnenkort live in Amerika. Wanneer precies en onder welke voorwaarden, dat is nog onduidelijk. Na maanden speculatie kondigde het Zweedse bedrijf woensdag de lancering aan met een eenvoudige aankondiging: “Spotify is coming to the US.”