Verkoop vinyl 'explosief gestegen' in 2010

Music On Vinyl verkoopt bijna 10.000 platen Eddie Vedder

Ingmar Griffioen ,

Vinyl is springlevend. Sterker: het zwarte goud is weer aan een gestage opmars bezig volgens Music On Vinyl. Het vinyllabel van Bertus Distributie en perserij Record Industry bracht dit jaar tweehonderd titels uit en heeft in Nederland een marktaandeel van 8 tot 10% op een totaal van bijna 3 miljoen verkochte elpees, zo becijferde journalist Werner Schlosser. Die cijfers overtreffen ook de stoutste verwachtingen van Bertus.

Music On Vinyl verkoopt bijna 10.000 platen Eddie Vedder

Vinyl is springlevend. Sterker: het zwarte goud is weer aan een gestage opmars bezig volgens Music On Vinyl (MOV), het eind 2009 door Bertus Distributie en perserij Record Industry gestarte vinyllabel. MOV bracht dit jaar tweehonderd titels uit en heeft in Nederland een marktaandeel van 8 tot 10% op een totaal van bijna 3 miljoen verkochte elpees, zo becijferde journalist Werner Schlosser. Die cijfers overtreffen ook de stoutste verwachtingen van commercieel directeur Jan van Ditmarsch van Bertus.

De directeur bevestigt de explosieve stijging van vinylverkoop in het afgelopen jaar. "Dat gaat ver over onze verwachtingen heen en niet alleen veertigplussers kopen vinyl, twintigers kopen het ook al. Zo zie je dat consumenten toch iets in handen willen hebben. Into The Wild van Eddie Vedder, met een fotoboek van twintig pagina's, is bijna tienduizend keer verkocht." Goede tweede is Grace van Jeff Buckley en met zeven- à achtduizend stuks neemt Rage Against The Machine de derde plaats in. Ook de catalogus van Jimi Hendrix blijkt zeer gewild op vinyl. En dat allemaal op extra zwaar vinyl van 180 gram, wat volgens MOV extra kwaliteit, bereik en diepgang biedt.

MOV heeft deals met labels als Sony, V2, Red Bullet, Demon, ZTT en Cooking Vinyl en wordt volgens Van Ditmarsch ook steeds meer rechtstreeks door bands gevonden. "De Zweedse metalband Opeth benaderde ons om een dubbel-lp met dvd uit te brengen." Voor heruitgaves is MOV afhankelijk van waar de vinylrechten liggen. "De meeste labels doen er niks meer mee. Wij zagen als groothandel wel wat er leeft en vroegen ons af hoe we structureler aan de vraag naar vinyl konden voldoen. Daarom zijn we Music On Vinyl begonnen." De marges op vinyl zijn klein, geeft hij toe. "Maar het is wel winstgevend, er werken nu drie mensen voor MOV."

De positieve cijfers zijn alle reden om voor 2011 groter in te zetten. "We willen doorgaan met dit aantal releases en we praten met meerdere gerenommeerde internationale labels, die het verzoek hebben neergelegd of wij voor hen vinyl kunnen uitbrengen." Wat in Nederland kan, moet ook elders in Europa kunnen, is de gedachte. Zeker in Duitsland dat geldt als een sterke markt voor vinyl. "We zijn met diverse distributeurs in het buitenland bezig. In Spanje, Frankrijk, Engeland en Duitsland willen we gaan verkopen." In februari start MOV een campagne, waarbij in alle FNAC-winkels in Frankrijk, België en Spanje een bak met honderd plakken vinyl komt te staan.

Naast die bak vindt de bezoeker van de FNAC-zaak een papieren catalogus van MOV. Van Ditmarsch: "We zijn met vinyl al teruggegaan naar analoog en nu hebben we ook weer een ouderwetse papieren catalogus in kleur. Het spreekt toch meer aan als je de albumhoes voor je ziet. We hebben er 10.000 gedrukt. Komend weekend delen we ze uit op de Midem muziekbeurs in Cannes en we hopen ze in februari in de Nederlandse winkels neer te leggen." In december verschenen drie lp's van Jimi Hendrix en liefst negen van Bob Dylan. In 2011 kunnen we volgens Van Ditmarsch rekenen op rereleases van Pearl Jam (alles), Teenage Fanclub, The Clash, Lou Reed, The Strokes, Emerson, Lake & Palmer. "Maar ook Art Of Noise en Buggles. Dat laatste kent niemand. Daar staat Video Killed The Radio Star op, het eerste dat MTV ooit uitzond."