Het is Nokia niet gelukt om grip te krijgen om de digitale muziekmarkt. In 2007 lanceerde de Finse telecomgigant Nokia Comes With Music (later omgedoopt tot Ovi Unlimited), een dienst waarmee gebruikers onbeperkt toegang kregen tot een enorme database aan muziek. Nu trekt het bedrijf in de meeste landen de stekker uit de dienst, waaronder Nederland.
“We hebben de dienst in 38 landen gelanceerd”, vertelt Ovi-directeur Adam Mirabella. “In een aantal markten werkt het, in een aantal niet. We zijn een globaal merk, diensten als deze rollen we altijd groots uit, zonder dat we goed kunnen inschatten waar het wel en waar het niet werkt.”
Met name in India, Indonesië en China heeft Ovi Unlimited genoeg succes om door te kunnen gaan, legt hij uit. Ook in Turkije, Brazilië en Zuid-Afrika blijft de dienst bestaan. In die landen heeft Nokia minder last van concurrentie. In Europa is de dienst nooit echt van de grond gekomen. Diensten als Spotify en iTunes zijn hier veel meer ingeburgerd. Volgens persbureau Reuters is het gebruik van DRM (digital rights management) een van de redenen dat Ovi Unlimited niet aansloeg bij de consument.
Consumenten die net een abonnement afgesloten hebben, houden tot het einde van hun contract toegang. Volgens Nokia duurt het daarom ongeveer een jaar om de dienst uit te faseren. De directeur sluit niet uit dat Nokia een nieuwe poging waagt op de muziekmarkt. Het merk Ovi blijft bestaan als paraplu van een aantal diensten. “Applicaties, kaarten en muziek. We zullen opnieuw onze strategie moeten bepalen.”
Nokia trekt de stekker uit muziekdienst Ovi Unlimited
Dienst wel voortgezet in o.a. India en China
Het is Nokia niet gelukt om grip te krijgen om de digitale muziekmarkt. In 2007 lanceerde de Finse telecomgigant Nokia Comes With Music (later omgedoopt tot Ovi Unlimited), een dienst waarmee gebruikers onbeperkt toegang kregen tot een enorme database aan muziek. Nu trekt het bedrijf in de meeste landen de stekker uit de dienst, waaronder Nederland.