Eurosonic/Noorderslag: de 12 meest interessante seminars

Auteursrecht, streaming muziek, Bob Lefsetz, Caro Emerald

Atze de Vrieze ,

Eurosonic/Noorderslag is een uitputtingsslag, zeker voor professionals die de volgende ochtend om een uurtje of 11 alweer aan moeten schuiven bij een seminar tijdens de conferentie. Maar die seminars bieden natuurlijk wel een mooi zicht op de hete issues in de muziekindustrie. Wat speelt er, waar maakt men zich druk over? 3VOOR12 selecteert de 12 meest interessante seminars.

Auteursrecht, streaming muziek, Bob Lefsetz, Caro Emerald

Eurosonic/Noorderslag is een uitputtingsslag, zeker voor professionals die de volgende ochtend om een uurtje of 11 alweer aan moeten schuiven bij een seminar tijdens de conferentie. Maar die seminars bieden natuurlijk wel een mooi zicht op de hete issues in de muziekindustrie. Wat speelt er, waar maakt men zich druk over? 3VOOR12 selecteert de 12 meest interessante seminars. 

1. Keynote Bob Lefsetz
Amerikaan en industrieveteraan Bob Lefsetz is de populairste muziek business blogger van het moment. Wie zich op hem abonneert krijgt vrijwel elke dag een mail in de inbox, met daarin Lefsetz' ongezouten mening, met name over de mechanismen achter de grote mainstream muziek in Amerika. Zijn boodschap: het moet anders, je kunt muziekliefhebbers niets meer door de strot duwen, je moet ze verleiden met iets dat daadwerkelijk waarde heeft.

2. Is copyright the Devil?
Prikkelende stelling, maar dat zijn we gewend van entertainmentadvocaat Hans Bousie en voormalig SP-kamerlid Arda Gerkens. Zou de wereld gemakkelijker zijn zonder auteursrecht? Ongetwijfeld. Maar wat betekent het voor de creatieve sector. Kan die dan fluiten naar hun investering? Of zou voor muziek hetzelfde systeem kunnen werken als voor mode, waar kopiëren van populaire ontwerpen eerder regel is dan uitzondering?

3. Transparantie van de muziekindustrie
De muziekindustrie, een stelletje uitvreters, mensen die rijk worden over de ruggen van artiesten. Of zijn het juist de onmisbare banken die investeren in creatief talent? Wie investeert nu eigenlijk in muziek, en hoe veel? Met Jan Smeets (Pinkpop), Norbert Plantinga (Universal), Jan-Willem Bruggenwirth (538), Nico Rijkhoff (Ziggo) en Eddy Tjon Fo (manager Hind).

4. Buma: flexibel beheer van rechten
Na de lancering van Buma/Stemra's omstreden Fair Play regeling (o.a. over embedden van muziekfilmpjes) is de auteursrechtenorganisatie de discussie aangegaan met de buitenwereld. Een van de hete hangijzers van criticasters: Buma is te stug, artiesten hebben baat bij meer flexibiliteit. Kan dat? En betekent dat het eind van collectief beheer? Met Wim van Limpt (Buma/Stemra), Martijn Crama (manager Krach), Niels Aalberts (EHPO), Pim van de Werken (muzikant) en Hans Bousie (advocaat).

5. The Caro Emerald Case
Terwijl de verkopen van cd's elk jaar teruglopen, was daar vorig jaar ineens een onbekende zangeres die jaren vijftig muziek in een modern jasje stak en zomaar vier keer platina haalde. Zonder major label. Hoe ze dat deed vertelt het team achter Caro Emerald.

6. Muziekwinkels, zijn ze er nog?
De afgelopen jaren verdwenen ze een voor een van de kaart: platenzaken. Tot nu toe waren het vooral onafhankelijke winkels die sneuvelden, maar afgelopen jaar ging ook keten Music Store failliet, om na een doorstart in afgeslankte vorm terug te keren. Aan de andere kant gaan online winkels als Bol.com als een speer. Hoe gaat het nu echt met de verkoop van muziek? Met Maikel Verhaagen (GfK), Dick van Dijk (Plato), Gerrit Miedema (Music Store Emmen), Paul Solleveld (NVPI)

7. De Hitlijst is dood, lang leve de hitlijst!
Dries Roelvink op 1, dat kan volgens sommigen sowieso al niet, maar dat hij het behaalde met een goed getimede twitteractie was aanleiding om de hitlijst definitief dood te verklaren, zeker omdat de volkszanger niet de enige was die erin slaagde de lijst te manipuleren. Wat is de hitlijst nog waard nu de verkopen van muziek steeds verder terug lopen? Hoe worden die charts überhaupt samengesteld? Met Basyl de Groot (3FM), Menno Visser (3VOOR12), Ard Boer (New Music Labs), Erik de Zwart.

8. Weet Waar Je Koopt
Vorig jaar tijdens Noorderslag lanceerde een grote groep professionals in de live sector, onder aanvoering van MOJO Concerts, de campagne Weet Waar Je Koopt. Het doel: secondary ticketers de wind uit de zeilen nemen door goed voor te lichten. In dit panel worden geïnteresseerden bijgepraat over de stand van zaken en de werkwijze van online handelaren. Met opvallend genoeg geen vertegenwoordiger van deze inmiddels toch aanzienlijke bedrijfstak. Met Moena Bakker (Weet Waar Je Koopt), Jon Heemsbergen (Melkweg), Henk Schuit (See Tickets), Arda Gerkens (SP).

9. De toekomst van de muziekjournalistiek
Wie leest de OOR nog tegenwoordig? Wie loopt nog met een uitgeknipte Volkskrant-recensie naar de platenzaak? Wie zit te wachten op de strenge becijfering van 3VOOR12-recensenten op festivals? Zijn we met websites als Fileunder niet allemaal een beetje muziekjournalist? Kortom: heeft de muziekjournalistiek toekomst? En hoe dan? Met Gijsbert Kamer (Volkskrant), Coen Schilderman (Fileunder), Jasper van Vugt (OOR) en Atze de Vrieze (3VOOR12).

10. Rock ON Roll Stories met Jiggy Dje
Eindelijk zal de onderste steen boven komen. Tijdens het jaarlijks terugkerende panel Rock 'n Roll Stories zal rapper en platenbaas Jiggy Dje het hemd van het lijf gevraagd zal worden over alles wat achter de schermen gebeurt. We rekenen op hete anekdotes over whisky en mooie vrouwen. En wat slimme zakenmoves natuurlijk.

11. Q&A met Fred Goodman
Altijd leuk: goede verhalen op Noorderslag. Amerikaan Fred Goodman loopt al jaren mee in de muziekindustrie en was journalist voor Rolling Stone, The New York Times, Vanity Fair, GQ, M en The Village Voice en kent dus vele verhalen over de kleurrijke karakters uit de industrie.

12. New Networks For Music Distribution
Het jaarlijkse rondje hip en nieuw richt zich dit jaar volledig op streaming muziek. Tot nu toe riep iedereen altijd dat streaming de toekomst had, nu is het langzamerhand heden aan het worden. Met Dave Haynes (Soundcloud), Jonathan Forster (Spotify), Scott Cohen (The Orchard).