Winnaars alternatieve albumhoes 3VOOR12AWARD bekend! Winnaars alternatieve albumhoes 3VOOR12AWARD bekend!

Veel ontwerpen voor Moss en The Black Atlantic

, Erik Zwennes & Alex Slagter

Winnaars alternatieve albumhoes 3VOOR12AWARD bekend!

Veel ontwerpen voor Moss en The Black Atlantic

Erik Zwennes & Alex Slagter ,

Wat een prachtige inzendingen zaten er tussen de alternatieve 3VOOR12AWARD albumhoezen. Allemaal bedankt. We hebben Alex Slagter van bureau Maslow er naar laten kijken. Hij beoordeelde streng, maar rechtvaardig op vele punten waar een albumhoes aan dient te voldoen.

Veel ontwerpen voor Moss en The Black Atlantic

Morgen lees je op 3VOOR12 wie volgens Alex Slagter en Britta Möller van bureau Maslow de 3VOOR12AWARD heeft gewonnen als het aankomt op het album art van de twaalf genomineerden. We vroegen Alex tevens te kijken naar de alternatieve hoezen die werden ingestuurd door lezers van 3VOOR12. Hij was onder de indruk van de inzendingen en legt hier onder uit waarom. Tevens maakt hij bekend wie er met de prijzen vandoor gaan.


"Tussen de inzendingen zat een aantal bijzonder leuke, maar ook een aantal makkelijke oplossingen. Platgetreden paden werden niet geschuwd. Sommige ontwerpen waren erg matig uitgevoerd, sommige lagen erg dicht bij het originele hoesontwerp. De winnaar is een kenner en liefhebber. Een bijzonder plusje gaat naar Rogier Hendriks en Hendrikje Horsten die dicht tegen de laatste vier aanzaten met een ontwerp voor respectievelijk Moss en The Black Atlantic. Verder zaten er naar mijn idee wel een boel leuke ideeën bij die wellicht door gebrek aan techniek en/of ervaring minder uit de verf zijn gekomen. Blijven proberen dus!


Eervolle vermelding - Guido Vrouwe – The Black Atlantic

Veruit de meeste inzendingen kwamen voor deze Groningse band. Blijkbaar is dit een fascinerende band die muziek maakt die tot de verbeelding spreekt. Reverence For Fallen Trees, een poëtische titel. Ik krijg er een 'spelfouterig gevoel' bij. Denk aan Inglourious Bastards. Goed, de hoes. Bij deze hoes denk ik aan lang uitgesmeerde Amerikaanse singer-songwriter liedjes, op de gitaar tokkelend, avondzon op je gezicht, op de veranda. Eigenlijk een klassieke hoes, die heel Amerikaans aanvoelt. Vooral door de enigszins American Eagle-achtige glimtypografie en de condensed schreefletter. Ik vermoed dat de ontwerper meer van deze band weet. Dat hij weet dat de band een In A Cabin With... heeft gedaan in de bergen - aan de rand van een meer? Het is een rare hoes. Mijn ontwerpershartje zegt, saai eigenlijk. Een plaatje, tekstje midden onderaan en toch zie ik mezelf deze plaat wel keer op keer pakken, omdat het iets in zich heeft van een klassieker. De verhoudingen zijn misschien net niet goed, de letterkeuze is een tikkie teveel open deur, het ontwerp te Amerikaans en sluit niet helemaal lekker aan bij de (jonge) band wanneer je weet dat ze uit Groningen komen. Ik zou een knipoog vermoeden als ze een dergelijke hoes echt hadden gebruikt. Maar dit is wel een hoes die je gaat koesteren, omdat je hem jaren in de platenkast van je ouders hebt zien staan; Verbonden met alles wat je hebt meegemaakt toen je opgroeide. Vandaar deze eervolle vermelding.


Derde - Frank van den Berg – DeWolff

Dit is een mooi verzorgd grafisch beeld dat hij hopelijk zelf heeft getekend. Het is verhalend en sprookjesachtig. Dit is gemaakt door iemand die veel wil vertellen met weinig en met een goed gevoel voor verhouding en kleurgebruik. Persoonlijk zou ik het geheel een tikkie kleiner hebben gemaakt. Beeld op 85%, maar sowieso typo op 50%. Dat de typo beneden staat vind ik wel goed met boven ruimte voor groei. Ook de terughoudendheid is best fijn, de keuze voor zwart/grijs, het is heel makkelijk om hier een knalkleur erin te gooien. De bandnaam en titel zou ik omdraaien en even kijken naar de verhouding onderling. In zijn geheel is de hoes te glad, te mooi, voor de met orgelklanken doorspekte rauwe psychedelica. Ik zou deze basisopzet wel graag in een volgende minder gladde versie willen zien. Krassen in hout, spuiten, verven. Met iets meer zweet, zeg maar.


Tweede – Peter Paul van der Gaag – 2562

De hoes ademt sci-fi. Dit kan alleen maar elektronische muziek zijn. Daar waar ik de originele hoes er gedateerd uit vind zien, doet deze hoes - vol met verwijzingen naar heelal, ruimteschepen, zwarte gaten, rondvliegende materie en soundscapes - juist heel modern aan. Misschien komt dit door het gebruik van ruitvormen, driehoekjes en kleurverloopjes. Er zit iets fouts in het ontwerp wat het juist heel goed maakt. De lens flare is natuurlijk ook helemaal goed. Ik vermoed tot in detail uitgewerkte experimentele muziek gemaakt met ‘oude’ apparaten? Dikke knoppen dus, maar tegelijk retesubtiele bliepjes en blapjes. Een lomp ruimteschip, voor altijd onderweg, vol met de allerslimste elektronica en techniek. Daar waar over de originele hoes teveel nagedacht is en daardoor wat stijfjes overkomt is dit veel spannender. Kijkend naar deze hoes en luisterend naar de plaat struin ik het ene moment verdwaald door een donker ruimteschip en dan weer zit ik in de cockpit, achter de knopjes en flikkerende lampjes.


De Winnaar – Herco Dijk - The Black Atlantic

Boem. Verliefd. Prachtige hoes. Meteen. Poëtisch. Mistig. Mysterieus. Herco is een verhaaltje aan het vertellen en dat is precies wat de bandleden van The Black Atlantic ook doen. Haast speelt geen rol. Geschreeuwd wordt er nergens. De titel Reverence For Fallen Trees bevat een meervoud. Maar er ligt maar één van de drie boompjes om. Het lijkt een omgekeerde wereld. Maar wanneer je er vervolgens achterkomt waar de titel voor staat, wordt het alleen maar een mooier plaatje. De grootouders zijn op een mooie plek. Ik zie opvallend ingetogen kleurgebruik. Uit papier geknipte lettertjes? Plakboek? Herinneringen? Gemaskerd fotootje erin? Een doorkijkje naar het hiernamaals bijna. Ik vind het een fijne tweede laag. De originele hoes is ook al een geweldige droomwereld. Potloodtekeningen, getekend alsof het potlood het papier nooit verlaten heeft. Een lang aaneengeschakeld verhaal van geboorte tot aan de dood. Die hoes is al heel erg mooi, omdat het tot in detail is doorgevoerd. Alles handgeschreven, handgetekend. Deze hoes heeft – terecht - dezelfde liefdevolle benadering gekregen. Akoestische muziek met handgeknipte lettertjes. Ik ben stiekem heel benieuwd hoe Herco met het cd-label, het boekje, binnenwerk etc. om zou gaan. Hoe de hoes zich verhoudt tot de rest, hoe de typografie eruit zal gaan zien in bijvoorbeeld langere stukken tekst. De titel had van de voorkant afgemogen wat mij betreft. Dat had het totaal misschien nog nét wat sterker gemaakt. Of overdrijf ik nu?"


Bedankt voor alle geweldige inzendingen. De winnaar ontvangt twee kaarten voor de 3VOOR12AWARD uitreiking op 6 september en zijn ontwerp als echte cd-hoes. De twee runners-up ontvangen een cd-pakket met alle genomineerde albums. De winnaars worden gemaild.

Nu op 3voor12