Live Nation, 's werelds grootste concertpromotor en ticketverkoper, gaat in 2011 snijden in de salarissen van middelgrote artiesten om de kosten te drukken, zo verklaarde CEO Michael Rapino tijdens een door Meryll Lynch georganiseerde conferentie over media, communicatie en entertainment. Hij wilde hierbij niet uitspreken om welke bands en bedragen het gaat. Of dit ook gevolgen heeft voor het Nederlandse MOJO, dat opereert onder de paraplu van Live Nation, is volgens woordvoerder Lian Van Leeuwen nog allerminst zeker.
De reden van de maatregel is bekend: de wereldwijde recessie zorgt ervoor dat er minder kaarten verkocht worden, en er dus per toegangsbewijs meer geld verdiend moet worden. "De mythe dat concerten recessie-proof zijn, is hiermee definitief ontkracht", aldus Rapino. Vooralsnog lijkt dit vooral van toepassing op de Amerikaanse markt, die zware klappen kreeg. MOJO heeft naar eigen zeggen nog geen last gehad van een terugloop in de verkoopcijfers, maar blijft voorzichtig. "De klap kan natuurlijk nog komen", volgens Van Leeuwen.
Toch lijkt het er in eerste instantie op, dat er niet gesneden zal worden in de gages van artiesten bij MOJO. Van Leeuwen: "Maar een klein aantal van de artiesten die wij boeken heeft een overeenkomst met Live Nation. Voor ons is er vooralsnog geen reden om te geloven dat we moeten bezuinigen op gages." Toch gaat de recessie ook bij MOJO niet onopgemerkt voorbij: "We hebben het afgelopen jaar merkbaar minder grote, buitenlandse artiesten gehad: minder stadionacts. Maar dat verschilt per jaar, misschien trekt het komend jaar weer aan."
Een andere vernieuwing van Live Nation zal naar alle waarschijnlijkheid wel de oversteek naar Nederland maken. Wereldwijd wil het bedrijf naast tickets ook merchandise gaan verkopen. Bandshirts en posters, misschien zelfs vliegtickets en hotelovernachtingen. "Op dit moment heeft Live Nation helemaal geen bijverkoop," verklaart Rapino, "maar als we daar maar bij één procent van de verkochte kaarten verandering in kunnen brengen, kan dat al een groot verschil maken."
Live Nation snijdt in artiestensalarissen
Waarschijnlijk geen gevolgen voor door MOJO geboekte artiesten
Live Nation, 's werelds grootste concertpromotor en ticketverkoper, gaat in 2011 snijden in de salarissen van middelgrote artiesten om de kosten te drukken, zo verklaarde CEO Michael Rapino tijdens een door Meryll Lynch georganiseerde conferentie over media, communicatie en entertainment. Of dit ook gevolgen heeft voor het Nederlandse MOJO, dat opereert onder de paraplu van Live Nation, is nog allerminst zeker.