Worldticketshop ondergaat een flinke facelift. De grootste secondary ticketingwebsite van Nederland is vanaf nu een marktplaats. Volgens directeur Sebastian Monteban moet de site de belangrijkste Europese marktplaats voor tickets worden. Belangrijkste verschil met de oude versie: handelaren verkopen hun tickets zelf via de website. “Per evenement hebben we meerdere aanbieders, die met elkaar moeten concurreren qua prijs”, legt hij uit. “Dat is uiteindelijk in het voordeel van de klant. De bètaversie van het nieuwe systeem draait nu ruim een maand, en de prijzen zijn met dertig procent gedaald.”
Worldticketshop is een van de bedrijven die op de zwarte lijst staat van het Weet Waar Je Koopt, een initiatief van onder meer concertgigant MOJO. Ook de Tweede Kamer is niet gecharmeerd van bedrijven die tickets doorverkopen. In april 2010 werd zelfs een wet aangenomen die het doorverkopen van tickets voor veel geld moet verbieden, een plan van SP-kamerlid Arda Gerkens. De wet moet nog wel door de Eerste Kamer. Ook in dat kader is de conceptverandering interessant: Worldticketshop is nu strikt genomen geen tickethandelaar meer, maar een faciliterende dienst. "Wij hebben dus geen kaarten meer op voorraad, en lopen dus ook geen voorraadrisico."
Worldticketshop zelf vindt dat het voor klanten een veiliger optie is dan bijvoorbeeld Marktplaats, waar particulieren ook tickets kunnen verkopen. "Wij bieden een garantie van 120% op de aanschafprijs", zeggt Monteban. "Verkopers moeten zich met hun creditcard bij ons aanmelden. Leveren ze geen of valse kaarten, dan kunnen wij de creditcard belasten. Zo voorkomen we dat mensen die klanten oplichten dat niet via ons doen."
Monteban is ervan overtuigd dat het model ook voor zijn bedrijf beter is. In de eerste maand zag hij het aantal order met 30% stijgen, zo meldt hij. In de bètaversie kunnen alleen handelaren kaarten aanbieden, in een latere fase kunnen ook particulieren hun kaartjes via de site verkopen. Monteban hoopt dat die fase in januari in kan gaan. “Op dit moment kunnen handelaren zich bij ons aanmelden op hun tickets te verkopen. Ook in deze fase hebben we al een redelijk compleet aanbod.” Worldticketshop incasseert zelf een commissie van 21,7%. In de nieuwe vorm gaat Worldticketshop de concurrentie aan met soortgelijke modellen elders in Europa, zoals Viagogo, Seatwave (voormalig partner van LiveNation) en GetMeIn.
Worldticketshop wordt marktplaats voor tickets
Sebastian Monteban: “Beter voor ons en voor de klant”
Worldticketshop ondergaat een flinke facelift. De grootste secondary ticketingwebsite van Nederland is vanaf nu een marktplaats. Volgens directeur Sebastian Monteban moet de site de belangrijkste Europese marktplaats voor tickets worden.