Twee jaar geleden scoorde Patrice Bäumel een enorme dansvloerhit met een track die bedoeld was als dj-tool: Roar. Een hyperdynamische, ritmische track, die gemaakt was als bruggetje, maar die bij de eerste draaibeurt al voor uitzinnige taferelen zorgde. Nu probeert hij te laten zien dat hij ook de lange spanningsboog beheerst. 27 november verschijnt zijn debuutalbum Vapour.
Er staat een track op die The Tease heet, en zo had net zo goed het hele album kunnen heten. "Bij een album vind ik het niet interessant om alleen de handjes de lucht in te krijgen met heftige climaxen", zegt hij. "Ik was op zoek naar een ander soort dynamiek. Daarom heet het album Vapour, stoom, het is ongrijpbaar, geen house maar ook geen techno, niet old school maar ook niet new school."
Bäumel woont inmiddels al weer veertien jaar in Amsterdam, maar hij bracht zijn jeugd door in Dresden. Als twintigjarige verhuisde hij naar ons land. "Ik groeide op in Oost-Duitsland", zegt hij. "In een stad waarin cynisme heerste. Ik had het gevoel dat daar alles stil stond. In Amsterdam spatte het levensgenot er vanaf. Niet alleen muzikaal. Ik had binnen een dag een baan. In eerste instantie was het de bedoeling om ongeveer een jaar te blijven. Ik had nooit gedacht dat ik er nog steeds zou zijn."
Dat komt doordat hij in de loop der jaren een warm nest vond. Met Nuno Dos Santos vormt hij 360, een dj-duo dat zich kenmerkt door een brede, experimentele visie op verschillende genres binnen de dansmuziek. En hij is kind aan huis in club Trouw aan de Amsterdam Wibautstraat. Sinds hoort bij de club ook een label, dat gerund wordt door de vier creatieve kopstukken van de club: Bäumel en Dos Santos, Melon en Olaf Boswijk. Vapour is de eerste release, maar de ambities zijn groot. "Een dj carrière duurt niet eeuwig, we willen graag iets opbouwen waar we ook achter de schermen aan kunnen werken. Als dj gaat het toch vaak hand to mouth, je geeft uit wat er binnenkomt en investeert weinig. Trouw kan net zo groot worden als bijvoorbeeld het Keulse Kompakt of het Amerikaanse Ghostly International."
Om daar voor te zorgen moeten zaken gedaan worden. Op Amsterdam Dance Event komende week staat niet alleen 's nachts, maar ook overdag de agenda vol. Belangrijk is uiteraard het vinden van nieuw talent. Het ligt voor de hand om te beginnen bij het netwerk van de club zelf, maar de eerste releases komen verder van huis vandaan. "De eerstvolgende release is een single van een Amerikaanse jongen genaamd Andre Obin. Hij maakt een soort Junior Boys-achtige muziek, elektronica met een zangstem. Er zit enorm veel potentie in, ook qua cross-over naar festivals. Verder werken we met Andi Muller, een jongen die een waanzinnige remix gemaakt had in een Radiohead remix-wedstrijd, die wij veel gedraaid hebben."
Met het label en zijn album hoopt Bäumel meer vaart in zijn carrière te brengen. Hij kijkt met een zekere bewondering naar iemand als James Holden, die op zijn 25ste al een heel imperium had opgebouwd. "Ik ben een te grote perfectionist", zegt hij. "Een jaar lang aan een album werken wil ik echt niet meer. Roar speelde ik in tien minuten in, bij mijn album was ik eerst een half jaar aan het nadenken over het concept. Vapour moest het albumformat waardig zijn, de tracks moesten in elkaar overvloeien. Tegelijk realiseer ik me dat als ik drie dagen aan een tracks bezig ben en wat meer foutjes laat zitten, er ook iets goeds uit komt."
Vapour verschijnt op Trouw Records. Het album is tijdelijk te beluisteren op de Luisterpaal.
Patrice Bäumel: "Trouw label kan net zo groot worden als Kompakt of Ghostly"
Duitse Amsterdammer komt met debuutalbum
Twee jaar geleden scoorde Patrice Bäumel een enorme dansvloerhit met een track die bedoeld was als dj-tool: Roar. Een hyperdynamische, ritmische track, die gemaakt was als bruggetje, maar die bij de eerste draaibeurt al voor uitzinnige taferelen zorgde. Nu probeert hij te laten zien dat hij ook de lange spanningsboog beheerst. 27 november verschijnt zijn debuutalbum Vapour.