Vorig jaar liepen tijdens Amsterdam Dance Event drie meisjes met laptops rond om 22tracks te promoten. De website met streaming muziek was na een paar maanden aanloop op volle sterkte: 22 afspeellijsten van 22 tracks, samengesteld door experts uit de Nederlandse muziekscene (o.a. Job de Wit, Tom Trago, Rotjoch en FS Green). Een simpel idee, maar kennelijk werkt het, want een jaar later keert de site terug op het evenement. Nu al met een eigen avond, en een iPhone app, die 22 oktober in de App Store moet staan. "Apple is hem nu aan het keuren, we zijn enorm aan het duimen", vertelt oprichter Vincent Reinders alias Venz.
Sinds de officiële lancering gaat het hard met 22tracks. Onlangs vierde de site zijn 22 miljoenste stream, een bijzonder hoog aantal voor een startende site. Over bizarre statistieken gesproken: de gemiddelde bezoeker luistert op 22tracks 10 tracks en hangt er drie kwartier rond. De ster van het platform rees toen een aantal belangrijke media er aandacht aan besteedden. "We stonden in The Guardian, in de New York Times en op een paar grote Russische blogs. Zelfs Jelle Brandt Corstius zei in de Libelle dat wij zijn favoriete site zijn. Op een gegeven moment stond bij ons een track van LCD Soundsystem online, die bij alle blogs verwijderd werd. Wij wachtten op een take down verzoek, maar die kwam niet. Dat Pitchfork toen naar ons verwees heeft ons heel veel naamsbekendheid opgeleverd."
Het is typisch voor de werkwijze van 22tracks: op het randje, maar vanuit een goede gedachte. Op de site zijn regelmatig tracks te horen die nog niet te koop zijn. Soms gaat dat in goed overleg met platenmaatschappijen, soms ook opportunistisch. "We hebben tot nu toe pas één take down verzoek gehad", zegt Venz. "Platenmaatschappijen werken graag met ons samen, omdat je bij ons niet kunt downloaden en we duidelijk een promotionele waarde hebben. Het gaat om enkele tracks, niet om albums, ze staan alleen tijdelijk in de playlists en we verwijzen duidelijk naar iTunes."
Ook met Buma/Stemra heeft 22tracks volgens Venz goed contact. Het logo van de auteursrechtenorganisatie prijkt onderaan de pagina, wat duidt op een deal. "Wij zijn met Buma/Stemra in onderhandeling over een licentie. Dit verloopt goed, men ziet de toegevoegde waarde van 22tracks voor het online muzieklandschap en wil ons faciliteren. We hebben goede hoop de licentie binnenkort te tekenen. Het eind van de onderhandelingen is in elk geval nu echt in zicht." 22tracks haalt inkomsten uit bescheiden reclamebanners, maar ook uit een gesponsorde 23ste playlist. "Bacardi heeft dat een aantal keer gedaan. Binnenkort hebben we een Museumnacht- en een State Awards-playlist."
Hoge bomen vangen veel wind, en dat geldt zeker op internet. In het geval van 22tracks niet in de vorm van kritiek, maar in de vorm van een geintje. Die iPhone app had er al een paar maanden geleden moeten zijn, maar website GeenStijl gooide roet in het eten. Een stel hackers liet op de website zien dat het makkelijk was om 22tracks te kraken. Zo was het mogelijk de tracks niet alleen te streamen, maar ook te downloaden. "Daar zijn we heel wat tijd mee kwijt geweest", zegt Venz. "Elke keer als we het lek gedicht hadden, vonden de hackers weer een nieuwe ingang. Dat duurde de hele dag voort. Op een moment heeft mijn collega Gilles de Smit de jongens weten te bereiken en ze gevraagd te stoppen, er was door ons niet tegenop te programmeren. Ze zijn groot fan van 22tracks en wilden slechts aantonen dat wij dit beter konden organiseren. Ze zijn toen op ons kantoor langs geweest en hebben precies laten zien hoe ze te werk gegaan waren. Hier hebben we een hoop van geleerd."
Hoewel de groei van 22tracks nu al razendsnel gaat, heeft Venz nog vergaande ambities. "We denken erover om 22tracks Londen op te zetten. Iedere stad heeft per slot van rekening zijn eigen smaak. Uiteindelijk wil ik 22tracks in 22 steden over de hele wereld."
22tracks viert eerste verjaardag met lancering iPhone app
Venz: "Ik wil 22tracks in 22 steden over de hele wereld"
Vorig jaar tijdens ADE werd 22tracks officieel gelanceerd. Inmiddels heeft de streaming muzieksite de magische grens van 22 miljoen streams gehaald, is een iPhone app gereed en zijn er plannen om de wijde wereld in te trekken.