Grizzly Adams tilt release debuutalbum noodgedwongen over de zomer heen Grizzly Adams tilt release debuutalbum noodgedwongen over de zomer heen

“De master bleek na grondige beluistering dynamiek te missen”

, Casper Sikkema

Grizzly Adams tilt release debuutalbum noodgedwongen over de zomer heen

“De master bleek na grondige beluistering dynamiek te missen”

Casper Sikkema ,

Grizzly Adams, present op de laatste Hollandse Nieuwe-compilatie, zou zondag debuutalbum Hombre Grande presenteren, maar door een probleem met de mastering is die release nu verplaatst naar september. Desalniettemin houden de Utrechters de moed erin. “We zijn wel wat tegenslag gewend.”

“De master bleek na grondige beluistering dynamiek te missen”

Het zit de mannen van het Utrechtse Grizzly Adams niet mee. Zondag zou debuutalbum Hombre Grande worden gepresenteerd, maar door een probleem met de mastering, is de release nu over de zomer getild. Bassist/pianist Guido Bastiaanse: “We hebben de master op verschillende plekken en met verschillende mensen beluisterd. Op sommige plekken klonk het erg goed, maar op andere juist weer niet. Uiteindelijk vonden we dat de master dynamiek mist. Om niet het risico te lopen dat we een overhaaste beslissing zouden nemen, hebben we in overleg met Dying Giraffe besloten de tijd te nemen om er door een extern iemand met ervaring en een frisse blik nog eens goed naar te laten kijken.” 

Op de drummer na is Grizzly Adams een doorzetting van het in Utrecht legendarische Boy Ler. Toch ziet Bastiaanse een aantal grote verschillen met dat verleden. “We werken inmiddels totaal anders. Ten tijde van Boy Ler hielden we urenlange, vaak met drank doordrenkte, oefensessies waar zo nu en dan wat uitkwam. Dat was altijd erg gezellig, en op dat moment werkte dat ook. Nu zijn we begonnen met de ideeën van zanger, gitarist Daniel Papen en mij en zijn we die gaan opvullen in de studio bij ons productiewonder Martijn Loos thuis.” In die studio had Grizzly Adams ruimte, tijd en erg belangrijk: geen druk. Met koptelefoons op om geen slapende kinderen en buren te storen, werd de plaat in de studio van Loos opgenomen. De band koestert die vrijheid. “Je moet ons niet in een dure studio zetten met en een moordend opnameschema. We hebben een eigen planning en die hebben we in alle rust kunnen uitvoeren. Nu konden we schaven, experimenteren en fine-tunen tot we zelf tevreden waren.”

Na  het einde van Boy Ler besloten Papen en Bastiaanse samen verder te gaan. De bedoeling: sobere, singer-songwritersliedjes met een scherp oog voor het menselijk tekort. Al snel voegt ook Martijn Loos zich weer bij zijn oude bandmakkers. Van de spaarzame begeleiding met enkel gitaar en piano groeien de liedjes snel uit het sobere keurslijf. “Loos heeft een goede kennis van opnames, een goed muzikaal gehoor en mede dankzij hem staat er veel meer muziek op Hombre Grande dan in eerste instantie de bedoeling was. Koortjes, strijkers, orgeltjes: Loos luistert met een ander oor naar muziek dan wij dat doen. De muziek wordt er alleen maar beter door, dus we zijn erg blij met de toegevoegde waarde van Loos.” 

Wat betreft thematiek heeft Grizzly Adams zijn roots niet verloochend. In donkere, ingetogen miniatuurschetsjes van de zelfkant, tekenen de Utrechters nog steeds haarscherp een wereld uit waar weinig licht doorschijnt. “Al onze nummers hebben een melancholische inslag. Ze gaan bijna allemaal over liefde, hoop en eenzaamheid. Over de man die alleen op de wereld is en alle hoop eigenlijk verloren heeft, maar zich toch maar weer vastgrijpt aan die laatste strohalm. Toch bezwijken we niet aan een overdosis eenzaamheid of tegenslag. In een paar nummers wordt die donkere blik juist ook weer met een knipoog gerelativeerd.” 

Grizzly Adams speelt zondag op de Dying Giraffe labelmatinee in dB's. De middag begint om 15.00 uur en zal sportief onderbroken worden door een voorbijrazend Giro-peloton. Naast Grizzly Adams zullen ook King Me, Good Dog Happy Man, Tududuh en Jaakkoo & Jay optreden. 

Nu op 3voor12