Invaller Balthazar scoort

Gestripte liedjes krijgen live een warme gloed

Casper Sikkema ,

Naast ons staat een meisje. Ze danst voorzichtig op de maat en zingt vrijwel alle teksten mee. Daarbij kijkt ze vrijwel onafgebroken naar het podium. Naar Jinte Deprez en Maarten Devolder. Als we het goed zien, spat het vuur uit haar ogen. Het jonge Balthazar heeft ook in Nederland fans. Ze zijn jong, mooi en ze hebben gelijk. De Vlamingen zijn een van de hoogtepunten van een verder teleurstellende eerste dag London Calling.

Gestripte liedjes krijgen live een warme gloed

Naast ons staat een meisje. Ze danst voorzichtig op de maat en zingt vrijwel alle teksten mee. Daarbij kijkt ze vrijwel onafgebroken naar het podium. Naar Jinte Deprez en Maarten Devolder. Als we het goed zien, spat het vuur uit haar ogen. Het jonge Balthazar heeft ook in Nederland fans. Ze zijn jong, mooi en ze hebben gelijk. De Vlamingen zijn een van de hoogtepunten van een verder teleurstellende eerste dag London Calling.

GEZIEN:
Balthazar, kleine zaal Paradiso, London Calling 23 april 2010

MUZIEK:
Perfectie is stom, fantasieloos. Dankzij de vooruitgang hoef je niet slim, creatief of perfectionist te zijn om vrijwel alle denkbare oneffenheden glad te strijken. Balthazar zag in dat er met perfectie weinig punten te scoren zijn en koos er dan ook bewust voor om wat foutjes op het onlangs verschenen debuutalbum te laten staan. Ze zullen ook de eerste zijn om toe te geven dat ze niet zijn gezegend met een technische perfecte instrumentbeheersing. Juist door het opwaarderen van die rafelrandjes krijgen de slimme liedjes van de Gentse band een ziel. Met hun afwijkende geluid roepen ze, vooral bij muziekjournalisten, vooral referenties met de typische Belgenpop op. Dat is, naast bijzonder makkelijk, ook niet helemaal terecht. Balthazar heeft hard gewerkt om nergens op te lijken. Na jarenlang finetunen hebben de Gentenaren dan ook een totaal eigen geluid ontwikkeld. Een verdomd nice geluid.  

PLUS:
Applause, het net verschenen nieuwe album van Balthazar staat vol met kundig gestripte maar toch bijzonder sfeervolle liedjes. Live lukt het de Vlamingen verrassend goed die sound voller, dieper en vooral meer in our face te brengen. In de korte set komen alle hoogtepunten van Applause voorbij met als hoogtepunten Blood Like Wine, voorlopig het muzikale hoogtepunt van het jaar, en eerste single Fifteen Floors. Frontmannen Jinte Deprez en Maarten Devoldere krijsen het laatste nummer met freaky schreeuwtjes aan het eind net een dimensie dieper onze gevoelswereld in. Het zijn tevens de beste voorbeelden waar de sound van Balthazar excelleert. Een nadrukkelijk aanwezige bass, met pastorale passie gezongen koortjes en een slimme, slepend getimede tekst. Dus zo klinkt de toekomst.      

MIN:
Eigenlijk is Balthazar nog beter. Dat hebben eerder laten zien. Bij de albumpresentatie eerder deze maand, ook in de bovenzaal van Paradiso, klopte echt alles. Natuurlijk, als invaller op het laatste moment moeten opdraven, het is nooit de perfecte voorbereiding. Dat daardoor de scherpte soms leek te ontbreken: logisch. Uiteindelijk maakten de twee laatste nummers in dat opzicht veel goed. Wat echt minder was: de lichtshow. Eigenlijk is het echt zielig om er over te beginnen, maar damn! Zat satan zelf achter de lichtknoppen? Niet vaak zagen we iets wat zo maagdelijk mooi is, zo bruut verkracht worden door een werkelijk verbazingwekkend slecht getimede knipperlichtshow. 

CONCLUSIE:
Dat Balthazar zou wel eens heel groot kunnen worden.

CIJFER:
8