Lady Gaga twee dagen in Amsterdamse studio

"Mensen zullen pas na mijn dood inzien hoe briljant ik ben"

Erik Zwennes ,

De jonge Amerikaanse popster Lady Gaga was twee dagen in Amsterdam om nieuwe muziek op te nemen en op te treden in de Amsterdamse Melkweg. Aanstaande zaterdag staat ze weer in de hoofdstad, dan in een uitverkochte Paradiso. 3VOOR12 sprak haar vlak voor het geslaagde optreden. "Natuurlijk kan ik schrijven over de donkere krochten in mijn hart; over verloren liefdes en persoonlijke drama's. Maar iedereen schrijft over die shit."

"Mensen zullen pas na mijn dood inzien hoe briljant ik ben"

2:09 AM Jul 19th from TwitterBerry 
@LadyGAGA
"Writing new music today. Monster music. Take me to the nearest studio, and in coffee shops we'll dream"


Het is duidelijk, Stefani Germanotta (1986, NY) bekend als Lady Gaga, is in Amsterdam. Maandag trad ze op in een uitverkochte Melkweg. Binnen een half uur was de show uitverkocht. Een tweede show in Paradiso, aanstaande zaterdag, werd ingelast en verkocht ook direct uit. De avond voor dit tweede optreden speelt ze nog op Ibiza. Circus Gaga is een megaoperatie. Het verhaal gaat dat ze een crew van zeventig man mee op tour heeft. Tijdens het optreden staan er op een gegeven moment alleen al 20 man op en naast het podium. Gaga's persoonlijke bodyguard, een beer van een vent, staat voor het podium.

Twee uur voor Gaga's opkomst patrouilleert de bodyguard nog door de afgehuurde verdieping van een luxe Amsterdams hotel. Een personal assistant doet de deur van de suite open, stelt Gaga voor als 'Gaga' en neemt plaats achter een bureau. Op de bank zit de kleine ster zelf; suikerspinpruik, zwartlederen bodysuit, oranje zelfbruinertint en geblondeerde wenkbrauwen.

"Ik verkoop platen en reis de hele wereld over, met mij hoef je geen medelijden te hebben," grinnikt Gaga besmuikt. "Natuurlijk is het afgelopen jaar ook zwaar geweest, maar ik doe wat ik het liefste doe. Om niet uit de bocht te vliegen, zorg ik dat ik momenten pak om muziek te schrijven. Daarnaast ontwerp ik de shows, deze zijn constant in ontwikkeling. We geloven in dit project, op een bijna profetische manier."

Wanneer de kleine Italo-Amerikaanse over 'wij' praat - en dat doet ze vrijwel constant - heeft ze het over haar productiehuis Haus of Gaga. Een team van creatievelingen dat alles rondom de nieuwe ster bedenkt, plant en tot in de puntjes verzorgt. Dat wordt maandagavond in Melkweg dan ook duidelijk. Van de larger-than-life videointroductie, tot de vele outfits, decors, bewegende videoschermen, dansers, een scooter, een liberace-achtige piano, gestylede bandleden, een perfect lichtplan, choreografie, props en ga zo maar door.

Sinds haar hit Just Dance is Gaga non-stop on tour. De Grammy-genomineerde single stond in zes landen op de eerste plek in de hitlijst. Poker Face stond in twintig landen op 1. Van het album The Fame zijn wereldwijd al 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Gaga stond op de cover van ongeveer elke glossy en is alle belangrijke late night shows in Amerika en Europa afgeweest. Elk berichtje dat ze via twitter de wereld in stuurt, wordt door meer dan een half miljoen fans gelezen. Ze krijgt de meest extravagante outfits van de grootste designers uit de wereld toegestopt. Op dit moment zijn merken juist blij als zij hen uitkiest. Niet geheel toevallig staan Victor en Rolf die avond in de zaal.

Er zijn voldoende critici die voor de nieuwe wereldster geen lange carrière in het vooruitzicht zien. Gaga zou een vluchtige hype zijn, een doordacht merk dat morgen weer vergeten is. Toch heeft ze heel wat voor op haar popcollega's. Naast hersenen, creativiteit, techniek en een goede strot, schreef ze op haar twintigste al nummers voor beroemde collega's.

Het balletje begon te rollen toen Stefani Germanotta samen ging werken met haar vriendin en collega artiest Lady Starlight. Ze begonnen een burlesque revueshow in downtown New York 'The Ultimate Pop Burlesque Rockshow'. Lady Gaga heeft goede herinneringen aan die tijd. "Daar begon het. We waren zo geinspireerd en hadden niets te verliezen. We dansten en ik zong mijn nummers op haar muziek; dubplaten die we in Brooklyn lieten drukken. Het was een grappige verrassing, omdat een revue veel artiesten impliceert, terwijl we maar met zijn tweeen waren.

Als ik nu niet met deze nieuwe stap bezig was, stonden we daar nog. Maar het is niet voorbij hoor." Ze haalt haar Blackberry tevoorschijn en toont triomfantelijk een sms-conversatie die ze vandaag had met Lady Starlight. "We hebben elke dag contact, ze is een belangrijk onderdeel van The Haus. Wanneer je bij de show bent, zie je dat het gevoel van underground New York nog steeds belangrijk is." In Melkweg laat Gaga eveneens zien dat ze het burlesque dansen nog niet is verleerd. Op een on-the-spot bedacht liedje, dat door de zaal wordt meegebleerd, danst ze in haar blote kont alsof alle jongens en meisjes in de zaal meerderjarig zijn.

Tegen het einde van de clubshow neemt ze plaats achter een piano en speelt een akoestische versie van Pokerface. Tijdens het spelen klimt ze op de plexiglas behuizing, gevuld met plasticbellen, en doet pogingen sexy te 'dansen' met het instrument. Het nummer duurt te lang en gaat over in minimalistische performance art. Gaga murmelt iets over wiet, maar kan onmogelijk de tijd hebben gehad hier nog tussen het interview en de show van te genieten. 

"Ik weet niet hoe mensen mij zien, het maakt me ook niet uit. Of het moet om een ontwerper of artiest gaan, iemand die ik respecteer. Je moet niet te veel uit handen geven, ook niet teveel van jezelf. Hoe ik dat doe? Ik ben heel slim! Ik heb respect voor dit wereldje; voor de showbiz. Ik ben ook groot fan van alternatieve muziek. Er heerst alleen een heel star dogma: dat alternatieve- en indiemuziek niet groot mag zijn. Terwijl het veel verstandiger zou zijn om simpelweg enthousiast te zijn over muziek die dingen verandert en de showbusiness reanimeert. Een enkel pretentieuse houding doodt de intentie van die muziek."
 
"Ik maak muziek waar ik zelf naar zou luisteren, niets meer en niets minder. Je moet eerlijk blijven. Ik ga niet zingen over honger in de wereld, omdat ik niets weet over honger in de wereld. Natuurlijk kan ik schrijven over de donkere krochten van mijn hart; over verloren liefdes en persoonlijke drama's. Maar iedereen schrijft over die shit. Ik wil eerlijk en open zijn op een creatieve en originele manier. Er is geen artiest in de historie van de moderne kunst die in zijn of haar tijd niet kritisch werd bejegend door het publiek of critici. Niemand vond Andy Warhol in zijn tijd een waardevol artiest. Nu wordt hij geroemd als een van de balngrijkste kunstenaars van zijn tijd. Mensen zullen pas na mijn dood inzien hoe briljant ik ben."

Geconfronteerd met haar eigen tweet van de dag ervoor, wil Gaga in haar hotelkamer eerst niets zeggen over nieuwe muziek. Haar personal assistant kijkt streng vanachter het bureau. Na doorvraag verklapt ze dat ze zondag knetterstoned nieuwe nummers heeft geschreven... en opgenomen. "Hier in Nederland, we zijn al twee dagen bezig. Ja, voor de nieuwe plaat." Het blijkt te gaan om studio FC Walvisch in Amsterdam. Gaga is blij dat ze tussen het touren door ook op kan nemen, maar over de liedjes zelf wil ze niets zeggen. "Je zou het verkeerd kunnen interpreteren." Ze kauwt luid smakkend haar kauwgom en lacht.


Zaterdag 25 juli speelt Lady Gaga in een uitverkochte Paradiso.
Het debuutalbum The Fame is te koop via Universal.