Een van de meest gehoorde kreten op het Amsterdam Dance Event gisteren: vinyl is dood. De zwarte plaat is al een tijdje terminaal ziek, maar lijkt nu toe aan zijn laatste adem. Maar voor Jochem Paap alias Speedy J is ook de cd alweer een gepasseerd station. Al een jaar of vier draait hij alleen maar digitaal en op zijn nieuwe label Electric Deluxe is dan ook alleen digitaal muziek verkrijgbaar. De eerste release – zijn eigen Red Shift EP – is deze week verschenen. Maar ook dat is nog maar een begin. “Als je toch met files draait, kun je alles draaien wat je wil. Een track die nog niet helemaal af is bijvoorbeeld, of alleen een baslijntje of drumloop.” En dus doemt in de verte een ambitieus plan op: een album, gemaakt met sounds van anderen.
“Toen ik een paar jaar geleden begon met digitaal draaien, was dat nog niet zo normaal”, vertelt Paap. “In elke venue stonden standaard twee draaitafels en een mixer klaar. Dan was het proppen om je eigen apparatuur er tussen te krijgen. Tegenwoordig is het vrij normaal dat een dj zijn eigen apparatuur meeneemt, of aangeeft wat hij precies wil gebruiken. Ik weet niet of dit de toekomst van elke dj is, het is in elk geval mijn manier. Het geeft mij inspiratie om veel creatiever met het materiaal om te gaan. In feite is wat ik doe een soort live jammen.”
Veel dj’s draaien momenteel met cd’s, een klein groepje pioniers draait volledig digitaal. Voor dat type dj bracht Speedy J eerder dit jaar een speciale dvd op de markt, genaamd Kreate, die vol staat met geluiden. “Drumgeluiden, loops, melodietjes. Het is niet de bedoeling dat het een soort schilderen met nummertjes wordt. Je kunt er als dj je eigen ding mee doen. Ik gebruik hem zelf heel veel als ik draai.” De dvd is een statement in de strijd om sampling, die al sinds het ontstaan van de elektronische muziek gevoerd wordt. “Het is in de techno tegenwoordig vrij gebruikelijk geworden om gewoon stukjes uit werk van anderen te gebruiken.”
De grootste stap in het experiment volgt de komende maanden. Vanaf 1 november kunnen producers namelijk op de website van Speedy J sounds aanleveren. De producer gaat daar vervolgens mee aan de slag, om begin volgend jaar met een studio-album te komen. Het hele project is te volgen op de website Soundcloud, waarop gebruikers muziek kunnen delen en becommentariëren. Eerder maakte Speedy J onder de naam Collabs al albums met onder meer Chris Liebing en Adam Beyer. “Het wordt een soort public Collabs project. Ik heb geen idee wat en hoeveel er binnen gaat komen, dus ik heb ook nog geen idee hoe het album gaat klinken. Ik heb wel een bepaalde sound in mijn hoofd, maar als ik daar niet de juiste bouwstenen voor aangeleverd krijg wordt het lastig.”
Speedy J maakt techno 2.0 album
“Ik heb geen idee wat er binnen gaat komen, dus ik heb ook geen idee hoe het gaat klinken”
Vanaf 1 november kunnen producer zelf gemaakte geluiden opsturen naar Speedy J. Die gaat vervolgens de studio in, om begin volgend jaar naar buiten te komen met een album. "Het is een soort public Collabs project."