Cd-single is bejaard, maar zeker niet dood

PIAS: “Er zijn nog genoeg mensen die cd-singles kopen”

De beide directeuren van Sony/BMG Nederland en EMI Nederland verklaarden vanochtend de cd-single dood. “Vanaf 2009 zijn er geen singles meer op de markt,” riepen ze. Kleinere labels en distributeurs zien echter nog genoeg vraag naar de single. Zij vinden een doodverklaring dus nogal voorbarig.

PIAS: “Er zijn nog genoeg mensen die cd-singles kopen”

Vanochtend verklaarden Rick van Schooten (directeur Sony/BMG Nederland) en Bart Cools (directeur EMI) in het Algemeen Dagblad de cd-single dood. “De verkoopaantallen in de singlemarkt zijn zo laag dat je het makkelijk digitaal afkunt,” aldus Van Schooten. Beide mannen voorspellen dan ook dat de single in 2009 van de markt verdwenen zal zijn.

Of Van Schooten en Cools dit zomaar kunnen zeggen, is de vraag. Ze zijn tenslotte niet de enige labels die singles uitbrengen. “Het gaat niet goed met de grote labels,” aldus Koen ter Heegde van het Groningse Subroutine Records. “Ik denk dat je het nieuws eerder in die context moet plaatsen.”

Leo van Schaik, directeur van PIAS, vindt het bericht “non-nieuws. Onbegrijpelijk dat dit pagina 104 van teletekst haalt.” Volgens Van Schaik zijn er nog genoeg mensen die cd-singles willen kopen. Zolang dat zo is, blijft PIAS ze uitbrengen. “Heel simpel. We zorgen wel dat het er allemaal wat mooier uitziet, dat vinden mensen vaak leuk.” Het doodverklaren van de cd-single vindt ook Van Schaik dus wat voorbarig. “Maar ik weet natuurlijk ook niet hoe lang de cd-single nog heeft. Dood is hij zeker niet. Bejaard wel.”

“Ik vind het een heel vreemd statement,” aldus Koen ter Heegde. Zijn Subroutine Records heeft onder andere The Sugarettes onder contract. “De cd-single doodverklaren is niet iets wat Sony en EMI zomaar kunnen doen. Singles zijn voor hen niet winstgevend. Dat is een heel ander verhaal.”

Vorig jaar bracht Subroutine een split-vinyl single uit van Vox Von Braun en het inmiddels opgeheven De Nieuwe Vrolijkheid. Volgens Ter Heegde een geslaagde release. “Die is goed verkocht. Maar we hadden het ook een beetje exclusief gemaakt. Hij is gedrukt op rood vinyl. Dan merk je dat mensen het wel kopen.”

Aldo Perotti van distributeur Konkurrent heeft geen plannen om te stoppen met het distribueren van cd-singles. “Als een label een single wil uitbrengen moeten ze dat lekker doen,” vindt Perotti. “Wij geven ze gewoon door. Bovendien zijn er nog genoeg mensen die graag singles kopen.” Dat er labels zijn die er toch mee willen stoppen, begrijpt hij wel. “Als ik ze zelf zou moeten persen, zou ik het ook niet meer doen. Er worden er naar verhouding veel te weinig verkocht.”