Stevie Ann gaat voor een Oscar

“Ik ben niet klakkeloos inzetbaar als promotiemeisje”

Het nummer Baby Blue van Stevie Ann is niet te horen in de nieuwe film Juno, noch staat het op de soundtrack. Wel komen beelden van de film in de videoclip voor en is het artwork van de single aan die van de film aangepast. Het is een nieuwe vorm van promotie waar film en muziek elkaar vinden: Stevie Ann die vertelt hoe leuk de film is.

“Ik ben niet klakkeloos inzetbaar als promotiemeisje”

Stevie Ann was druk bezig met de videoclip van de single Baby Blue toen haar label CNR Entertainment werd benaderd door filmmaatschappij Twentieth Century Fox. In verschillende landen zochten zij een levende kopie van de hoofdrolspeelster in de film Juno- een goede, sterke succesvolle vrouw- om de film te promoten. In Nederland zagen ze een ‘character match’ in Stevie Ann. De zangeres stemde toe. Maar het vreemde is: Baby Blue staat niet, zoals gewoonlijk, op de soundtrack, en is ook niet in de film te horen. Wel zijn filmfragmenten in de videoclip te zien en is het artwork op elkaar afgestemd. Deze op het eerste gezicht vreemde constructie is een nieuwe manier van promotie: het is crosspromotie waar beide partijen van profiteren.

“In eerste instantie vond ik het ook wat vreemd”, vertelt de zangeres. De filmmaatschappij schenkt aandacht aan Stevie Ann en vise versa. Zo koppelt de filmmaatschappij kaartacties aan Stevie Ann en in interviews vertelt de zangeres zowel over haar muziek als de film. Stevie Ann is dus eigenlijk het levende promotiemiddel van de filmmaatschappij. “Maar ik ben niet klakkeloos inzetbaar als promotiemeisje. Ik moet er wel wat voor terugkrijgen. Dat is hier zeker het geval. Het is een wisselwerking.” Zo komt de clip regelmatig langs op TMF, is ze te gast bij onder meer QMusic en staat ze binnenkort op de cover van Yes. “Dat is zeer waarschijnlijk wel naar aanleiding van de film”, zegt ze. “De samenwerking voegt dus zeker iets toe.”

Het is volgens Yorrick Boorsma van CNR goed uit te leggen waarom de twee met elkaar in zee zijn gegaan. “Op deze manier krijgen we beide de juiste aandacht en spreken we nieuwe doelgroepen aan.” Toch moet hij toegeven dat het label niet direct enthousiast tegenover het plan stond. “In eerste instantie waren we wat terughoudend. Je waarborgt Stevie Ann als artiest, dan vraag je allereerst af of dit wel bij elkaar past. Dus natuurlijk hebben we de film eerst bekeken. Het is een goede film die inmiddels vier Oscar nominaties heeft. Dat is wel iets waar je aan gelieerd wilt worden.”

Nu al weet Boorsma te melden dat de samenwerking goed uitpakt. “Over aandacht hebben we niet te klagen. Dit bewijst dat nieuwe business modellen een kans van slagen hebben om de muziekindustrie uit die neerwaartse spiraal te halen. Het gevecht is nog niet is geleverd. Grote bedrijven blijken interesse te hebben in onze artiesten. Twentieth Century Fox is tenslotte niet de minste en die heeft ons benaderd.”