Amsterdam Underground rockt niet vanwege de galm Amsterdam Underground rockt niet vanwege de galm

Festival gaat elk jaar nieuwe locaties gebruiken

Amsterdam Underground rockt niet vanwege de galm

Festival gaat elk jaar nieuwe locaties gebruiken

Amsterdam Underground heeft weer vier nieuwe locaties gevonden voor de tweede editie van het festival dat op vrijdag 27 september van start gaat. Het festival spreekt geen specifieke doelgroep aan, maar dat is volgens artistiek leider Dirk Coppens geen probleem. "Als je de deur op een kier zet, komen de mensen vanzelf."

Festival gaat elk jaar nieuwe locaties gebruiken

Amsterdam Underground beleeft tussen 27 en 30 september zijn tweede editie. Onbekende plekken, die je op straat niet ziet, vormen het decor voor het festival. Op vier locaties onder de grond - Het Oog van het IJ, Onder het IJ, Brugkelder 485 en Caisson 1 - zijn er allerlei culturele activiteiten.

De locaties zijn andere dan vorig jaar. Dirk Coppens, artistiek leider van het festival, legt dat er elk jaar nieuwe plekken gebruikt zullen worden. “We kunnen zeker tot 2015 door. Alleen in Amsterdam zijn al zoveel plekken. Als je eenmaal gaat zoeken, vind je werelden die je normaal niet ziet.”

De artistiek leider zegt erg tevreden te zijn met de muzikale programmering. Vorig jaar programmeerde Paradiso nog een deel van Amsterdam Underground. Dit jaar is die rol weggelegd voor Ondergrond.TV, een project van het Parool. Naast Moss, spelen bijvoorbeeld ook Monokino en Lolly Jane Blue op het festival.

Het zijn vrijwel allemaal rustige optredens met een akoestisch karakter. “Vorig jaar hadden we ruimtes waarin weinig galm was, dus kon er iets meer gerockt worden.” Niet alle ruimtes zijn dit jaar geschikt voor bands. “Ze hebben een akoestische uitdaging”, verwoordt Coppens het subtiel. Vooral Caisson 1, de startschacht van de Noord/Zuidlijn galmt behoorlijk. 

Het algemene programma is erg breed. Hoe weet de organisatie zonder specifieke doelgroep toch voldoende mensen naar het festival te lokken? “Mensen komen deels voor de locaties. De nieuwsgierigheid bij mensen is erg sterk; als je de deur op een kier zet, komen ze vanzelf naar binnen. We willen het publiek iets voorschotelen dat ze nog niet kennen.”

Nu op 3voor12