Mojo lanceert eigen Marktplaats voor concertkaartjes Mojo lanceert eigen Marktplaats voor concertkaartjes

Concertorganisator wil meer transparantie op secondary ticketmarkt

Mojo lanceert eigen Marktplaats voor concertkaartjes

Concertorganisator wil meer transparantie op secondary ticketmarkt

Concertorganisator Mojo lanceert deze week Live Nation Ticket Trade, een dienst waarop mensen hun concertkaartjes veilig kunnen doorverkopen. De dienst garandeert zelfs de echtheid van de kaartjes.

Concertorganisator wil meer transparantie op secondary ticketmarkt

Woekerprijzen voor concertkaartjes. Oplichters die argeloze fans bedriegen met valse kaartjes. Het is concertorganisator Mojo al jaren een doorn in het oog. Vooral op internet is het een koud kunstje om misbruik van anderen te maken. Om meer grip te krijgen op de markt, lanceert Mojo nu Live Nation Ticket Trade, waarop bezoekers kaartjes kunnen verkopen en kopen, met garantie van echtheid. “Wij vinden dat bezoekers hun kaartje moeten kunnen verkopen”, zegt Marjanne Manders van Mojo. “En we vinden het belangrijk dat direct zichtbaar is wat de oorspronkelijke prijs van een kaartje was.”

De lancering van de dienst volgt kort op de lancering van Live Nation, het nieuwe ticketplatform van Mojo. Het concertorganisator hoopt dat Live Nation hét adres is waar concertbezoekeres naartoe gaan voor hun kaarten. Een verkoper kan kaarten van Mojo-concerten aanbieden voor een vast bedrag, maar ook per opbod. “We hebben geen maximumprijs ingesteld”, zegt Manders. “Daar hebben we het wel uitgebreid over gehad, maar als je wel zo’n maximum instelt, gaan mensen toch naar andere sites toe.”

Mojo hoopt zwarthandel wel zo veel mogelijk te beperken. Handelaren zullen worden geweerd van de site. “Hoe dat in de praktijk gaat, kan ik nog niet zeggen. Maar als iemand tien kaartjes voor de komende show van Arctic Monkeys in de HMH aanbiedt, is dat verdacht. Mensen mochten voor die show maximaal vier kaarten mocht kopen. Als we structurele dingen aantreffen, grijpen we in.”

Ook de echtheid van kaarten is een probleem bij handel op internet. Daar biedt Mojo nu een antwoord op. Zodra verkoper en koper het eens worden, stuurt verkoper de kaarten naar Mojo. Daar worden ze gecheckt op echtheid. De koper krijgt vervolgens van Mojo nieuwe kaarten toegestuurd. Deze methode werkt ook voor e-tickets, die op naam staan en door de bezoeker zelf uitgeprint moeten worden. “De echte zwarthandel kunnen wij niet tegenhouden. Daar moet echte wetgeving voor komen.”

Nu op 3voor12