“Hee, luister dan! Heb jij altijd al geweten dat jij het talent hebt om zelf een vette track uit te brengen? Zie en hoor je allemaal dingen maar weet je dat jij die sh#t in je hebt? Dan is het nu het moment om te bewijzen dat het ook echt zo is! Laat zien wat je kan op een positieve manier en voeg de daad bij het woord. Leef je helemaal uit en drop je eigen raps, je vocals of je beats. Misschien eindig jij wel met mij in de studio! Record iets en maak samen met mij een officiële release!” Deze toespraak ‘dropt’ Brainpower zodra je naar de website gaat van het nieuwe muziekplatform Rec/Release, dat is opgezet door Coca-Cola. Jong muzikaal talent uit Nederland kan hier zelfgemaakte nummers uploaden of een freestyle over één van Brain’s eigen beats live een rap opnemen.
Na Heineken, dat State Magazine sponsort, stapt Coca-Cola dus ook in de urbantrend. Guido van Alphen, woordvoerder van het frisdrankmerk, legt uit waarom het bedrijf Rec/Release heeft opgezet: “Het is voor Coca-Cola van belang aansluiting te vinden bij jonge mensen. Dat doen we via onderwerpen die zij boeiend vinden, bijvoorbeeld door sportevenementen te sponsoren en nu dus ook met Rec/Release.” Wat er nou precies anders is aan dit initiatief, wordt niet heel snel duidelijk. Volgens Van Alphen is de verbintenis van Brainpower aan het project uniek: “Tien winnaars mogen samen met hem in de studio een nummer opnemen. Hij is natuurlijk zeer bekend en volgens mij gaan veel mensen hun best doen om daar kans op te maken. Verder kun je als gebruiker op een hele eenvoudige manier tracks uploaden. We bieden een zeer laagdrempelige manier voor mensen om erg creatief te zijn.”
Rec/Release wordt groots aangekondigd: vanaf eind juli verschijnt de beeltenis van Brainpower op 8,5 miljoen colablikjes en 2 miljoen flesjes. We wilden heel graag vragen aan Brainpower zelf waarom hij aan dit project meewerkt, maar het toeval wil dat hij, op de dag van lancering van Rec/Release, op vakantie is gegaan. Volgens Van Alphen is hij ‘extreem enthousiast’. Wat ons nog opviel is dat op de website nergens expliciet staat dat gebruikers per se een hiphoptrack moeten opsturen. Van Alphen verwacht dat door het uiterlijk van de site en de geboden samples de meeste inzendingen wel in dat genre gaan vallen: “Maar we sluiten niets uit. Als er een rockband bij komt die Brain helemaal te gek vindt, dan hebben we daar niets op tegen.”
Vooralsnog is daar geen sprake van. Het is wel al druk op de site: rappers met namen als Ven-Low, Grote Beer en DoctorX sturen tracks in met zelfgemaakte beats, sommigen zelfs hun hele oeuvre. Er is zelfs al een diss-track te vinden van een zekere ‘Kleine Beer’. De deelnemers zijn overwegend mannelijk en blank en de kwaliteit van hun inzendingen varieert van ‘bereslecht’ tot ‘redelijk’. Voor een pas gelanceerde site loopt het al heel snel, maar het is de vraag of de vrienden van Brainpower ook grote sterren worden. Het insturen van een promotierap blijkt in ieder geval niet een zekere weg naar de overwinning. “We gaan hier niet de award voor de beste Coca-Cola reclame uitreiken,” zegt Van Alphen lachend.
Brainpower en Coca-Cola zoeken samen naar urban talent
"Veel mensen zullen hun best doen om met Brain in de studio te mogen"
Coca-Cola stapt in de urbantrend en komt met Rec/Release, een online talentenjacht met Brainpower als boegbeeld. De deelnemers beoordelen elkaar en na verloop van tijd zal de rapper tien winnaars uitzoeken, die samen met hem een nummer mogen opnemen. Rockers zijn niet uitgesloten van deelneming, zegt een woordvoerder van Coca-Cola: “Als er een band bijkomt die Brain echt te gek vindt, dan sluiten we niets uit.”