MTV Networks wil meer exposure via tijdschriftsamenwerkingen

Jongerenzenders leveren inhoud aan nieuwe wekelijkse glossy

Nog dit jaar moet er een nieuwe wekelijkse glossy verschijnen bij Quote Media. Hiervoor is de uitgever een samenwerking aangegaan met MTV Networks, dat inhoud gaat leveren aan het blad. Voor MTV Networks is de wekelijkse verschijningsfrequentie aantrekkelijk: veel tijdschriften waarmee het station nu samenwerkt, komen minder vaak uit. De nieuwe glossy zou een soort gedrukte RTL Boulevard moeten worden.

Jongerenzenders leveren inhoud aan nieuwe wekelijkse glossy

Aan het einde van dit jaar telt Nederland een nieuw glossy magazine, gericht op jonge vrouwen. Het nog titelloze tijdschrift wordt uitgegeven door Quote Media en uitgeverij Sanoma, MTV Networks levert een belangrijke bijdrage aan de inhoud ervan. De glossy wordt omschreven als een gedrukte RTL Boulevard. “Wij hadden al langer plannen om een wekelijks tijdschrift uit te geven”, zegt MTV Networks woordvoerder Michelle Mulder. “Maar wij hebben de kennis niet in huis. Quote Media wel en die dachten bovendien ook al na over een nieuw tijdschrift”, verklaart zij de samenwerking. Volgens haar is de samenwerking voor beide partijen interessant. “Onze zenders MTV, TMF, The Box en Nickelodeon halen weliswaar niet de hoogste kijkdichtheid, maar scoren wel hoog onder een jong publiek. Het tijdschrift zal zich richten op dezelfde doelgroep”, aldus Mulder. Tegelijkertijd bestaat er voor Quote Media de mogelijkheid om op de zenders van MTV Networks een programma over entertainment te maken. Quote Media zal zich bezighouden met de inhoud en redactie van het tijdschrift, MTV Networks levert inhoud aan over haar zenders. Mulder: “Onze highlights worden belicht. Denk aan de TMF Awards, specials op de zenders of interviews met de vj’s.” Mulder benadrukt dat de samenwerking met Quote Media op zich niets nieuws is voor MTV Networks. “Wij leveren nu ook al inhoud aan heel veel tijdschriften. Alleen verschijnen bijna al die titels tweewekelijks of maandelijks. Weliswaar komen Breakout en Hitkrant wekelijks uit, maar die richten zich op de onderkant van onze doelgroep. Voor ons is de wekelijkse frequentie aantrekkelijk om onze programma’s beter onder de aandacht te brengen.” In het reclamevakblad Adformatie staat in een interview met MTV Networks-directeur Dan Ligtvoet dat in het nieuwe glossy mogelijk ook de programmagegevens van zijn zenders worden opgenomen. Die rechten zijn nu alleen voorbehouden aan de programmagidsen van de publieke omroepen. Ligtvoet denkt echter dat hij een goede kans maakt om deze rechten te bemachtigen. “Vanzelfsprekend zullen de MTV-programma’s in het tv-gedeelte uitvoerig belicht worden. Kan MTV, dat er in de omroepbladen doorgaans bekaaid vanaf komt, zich eindelijk profileren als volwaardige zender”, aldus Ligtvoet in Adformatie.