Blend heeft een nieuwe strategie. Met behulp van een aantal bedrijven heeft het magazine de Blend Store opgezet. Ruimtes met een 'undergroundkarakter' worden door Blend ingericht met kunst, design en dj's. "In de Store worden 72 uur durende exposities georganiseerd, en in de late avonduren feesten met aanstormend dj-talent,” aldus de wervelende tekst op Blends website.
De sponsoren varen er wel bij, want hun naam wordt verbonden met het werk van de talenten: "We hebben afgesproken met de bedrijven dat zij zich moesten losweken van de huisstijl, dat de kunstenaars echt hun eigen interpretaties mogen geven. Dat heeft waanzinnig goed uitgepakt, en het is echt cool dat de smaakmakers die vrijheid hebben gekregen! De Blend Guerilla Store is op deze manier echt een 3D versie van het magazine geworden," aldus Jurriaan Bakker, uitgever van Blend. Zo krijgt commercie de gedaante van creatief en pionierend. Leef onafhankelijk en edgy: Bel Nokia, drink Bacardi en rijd een Smart. En shop in de Blend Store.
Grote merken die handig inspelen op de urbane underground cultuur, het is een succesvol concept: Heineken deed het al als onzichtbare sponsor van het gezagsondermijnend bedoelde nachtprogramma Sixpack. Bij de lancering van een ander biermerk in België, Ambev, werd gebruik gemaakt van een Belgische parkeergarage die werd getransformeerd tot een Braziliaanse underground discotheek, compleet met grafitti-artiesten en hiphopmuziek. (Bron: Adformatie, 28 maart). De samenwerking met de vele grote ondernemingen voor deze Blend Stores appelleert precies aan de kreet op de cover van de laatste editie van het tijdschrift: ‘Where underground meets upperground.’ "Elke stad waar Blend neerstrijkt krijgt bovendien z'n eigen must-have guerrillamagazine, dat wordt gevuld met vrij werk van de lokale creatieve underground,” zo meldt de site van Blend.
Nieuw is het idee van dit soort winkels niet. In Berlijn zijn dergelijke ‘pop-up stores’ zoals ze ook wel worden genoemd, een bekend concept. Blend uitgever Jurriaan Bakker: “We zijn voor deze store bewust op zoek gegaan naar ‘edgy’ locaties. Het wordt tijd dat wij in Nederland ook eens het Berlijnse model overnemen,” verzucht hij. “In Berlijn is het heel gebruikelijk dat een leegstaande ruimte tijdelijk wordt gebruikt door creatievelingen.” Maar juist in Berlijn vestigen zich toch de minder conformerende kunstenaars, ver verwijderd van het conceptmatige, marketinggerichte gedachtegoed? “Ach… Ik heb gewoon niet zoveel met een autonoom kringetje. Het is toch ontzettend tof dat je als kunstenaar je eigen draai kan geven aan een bekend merk?” Om met Naomi Klein te spreken: “Instead of the rebel undermining consumerism, consumerism was undermining the rebel.”
De scheidslijn tussen kunst, 3D-design, mode, muziek en reclame is de laatste jaren steeds onduidelijker geworden en marketingstrategen maken er handig gebruik van. Is Bakker niet bang dat dit initiatief misschien wel bijdraagt aan de trivialisering van een subcultuur? Bakker: “Ik zie het eerder als een spanningsveld tussen creativiteit en commercie. Want laten we wel wezen: wie helpt wie?” Inderdaad, de marktwaarde zal stijgen als een jonge frisse kunstenaar of dj flirt met het betreffende merk.
Dat de locatie voor de Blend Store echt wordt gekraakt is niet waar, al suggereert men van wel. “Nee, hoor, alles gaat heel netjes,” verduidelijkt Bakker. “Alles gaat in goed overleg met de verhuurders van het pand. De opening van de Blend Store vond gisteren plaats in het voormalige Hilton, tegenover de Off Corso. Ik zal je zeggen: de Hilton Group is erg blij, want het pand heeft jaren leeg gestaan en sinds bekend werd dat onze store er in zou komen, hebben vijf potentiële kopers zich aangeboden.”
De huidige Blend Store zit nog 59 dagen in het voormalige Hilton in Rotterdam (tegenover de Off Corso), de volgende editie zal plaats vinden in Den Haag.
Muziek- en lifestyle-tijdschrift Blend opent Blend Store: “Een spanningsveld tussen creativiteit en commercie”
Verhuurder van pand (Hilton Group) maakt een diepe buiging voor deze interpretatie van ‘underground’: marktwaarde van het pand direct gestegen
“Blend 'kraakt' een leegstaand pand en tovert het gedurende 60 dagen om tot place to be." Met dank aan Nokia, Playstation, Ben&Jerry's, Smart en vele andere sponsors