Pas zes nog onafgemixte nieuwe nummers van Kanye West heeft Rogier Bol, één van de product managers bij Universal, op zijn bureau liggen: “Ze zijn in Amerika als de dood dat het lekt…”. Toch weet Bol al dat hij hoog inzet voor het tweede album van de Amerikaanse rapper. “Afgaand op mijn onderbuikgevoel en op wat ik om me heen hoor, gaat het een grote plaat worden. Veertigduizend in Nederland L.O.P., eh…dat betekent ‘life of product’, dat het uiteindelijk over een paar jaar in de mid-price bakken goud gaat worden”, vertaalt Bol, die de fijne kneepjes van het vak tijdens een jaar music college in het Amerikaanse St. Louis leerde.
Maar voor die tijd moet het publiek natuurlijk wel weten dat de rapper met het beertje een opvolger heeft gemaakt van zijn succesvolle debuut The College Dropout. Dat album verkocht wereldwijd vier miljoen exemplaren en sleepte drie Grammy’s in de wacht, waaronder de onderscheiding voor beste rap album. Daarom maakte het Europese hoofdkantoor van Universal in Londen de opvolger Late Registration meteen tot Europese prioriteit. Het album was niet op tijd af om de oorspronkelijke releasedatum van eind juli te halen, maar ook vanwege het belang komt het nu na de komkommertijd op 29 augustus uit.
Begin juli kreeg de campagne voor Kanye West meteen een vliegende start, doordat de eerste single Diamonds From Sierra Leone meteen tot Megahit werd gebombardeerd op 3FM en ook veel gedraaid werd op MTV. De single met samples van Shirley Bassey’s Diamonds Are Forever en de bijbehorende donkere clip in Praag bracht Bol het idee een James Bond-achtige online game te laten ontwikkelen: “De doelgroep zit veel op het internet.” Ook komt er een speciale remix van de single met Jay-Z als exclusieve betaalde download in de iTunes-winkel.
Verder moeten acties bij de Free Record Shop (‘toch Nederlands grootste urban verkoper’) en druk op TMF en Radio 538 om de single ook te gaan draaien, de kar trekken. Bol: “In de eerste fase gaan we nog niet in de bladen adverteren. Print advertenties hebben nu niet veel effect. TV werkt het beste, maar met hiphop moet je twee à drie hits hebben, voor je op tv gaat. Natuurlijk sturen we het album wel ter recensie naar de bladen en zijn er een paar telefonische interviews.”
Wanneer precies de tweede single Gold Digger en de derde single Heard ‘Em Say (een samenwerking met Maroon 5-zanger Adam Levine) in Nederland uitkomen, mag Bol zelf bepalen: “Als spin in het web communiceer ik met het buitenland en hou contact met de sales afdeling. Een live show zou een goed punt zijn om een nieuwe single uit te brengen, maar daarover is nog niets bekend.” Vorige keer deed Kanye West een succesvol TV-optreden in het NPS-programma Raymann Is Laat, dat door 800.000 kijkers werd gezien. Bol: “Kanye is populair bij zowel een blanke als een zware doelgroep, gezien zijn concerten misschien nog wel meer bij een blanke. Op Pharell na is hij misschien wel de beste producer. Mocht hij komen, dan ben ik op zoek naar een niet te plat programma, want het is geen platte artiest.”
Late Registration komt in Nederland uit op 29 augustus.
Internet belangrijk om van nieuwe Kanye West edelmetaal te maken
Plan De Campagne: Late Registration – Kanye West
Hoe weet het publiek dat er een nieuw album uit is? Voor de nieuwe rubriek Plan De Campagne vist 3VOOR12 naar de marketing campagne achter de grote releases van het najaar. Deze keer het plan achter Late Registration, het tweede album van de Amerikaanse rapper Kanye West. Product manager Rogier Bol laat een online game ontwikkelen: “De doelgroep zit veel op het internet.”