Bier legt het de laatste jaren qua verkoop af tegen zoete drankjes à la Breezer, met name bij jongeren. In het décor van de hip bedoelde site van Heineken vol zuurstokroze en bliksemschichten, roept een Japans uitziend fotomodel ons toe (Heinejuku, zoals ze gekscherend staat aangeduid): “I know music, you know music, I love music”. Verwezen wordt naar de site van Musicminutes.com, waar je bij aankoop van een blikje ('Cool Can') Heineken een tegoed kado krijgt waarmee je mp3's kan downloaden.
“Alleen bij de vestigingen van AH To Go krijg je bij aankoop van een Heineken Cool Can een unieke code. Met deze code kun je op de site van Music Minutes 3 minuten muziek downloaden,” vertelt José Mes, marketingmedewerker van Albert Heijn. Volgens de marketingstrategie is de Cool Can met zijn hippe vormgeving speciaal bedoeld voor bierdrinkers tussen de 20 en 35 jaar. “Het is de bedoeling dat je meerdere blikjes koopt, zodat je meerdere Music Minutes spaart.” De actie vormt dan ook de introductie van deze nieuwe downloadsite, Musicminutes.com.
Het idee van deze actie is vergelijkbaar met die van de Air Miles. Maar het is slechts de voorbode van iets veel groters, als we de woordvoerder Martin van Overbeke van het piepjonge bedrijf Music Minutes uit Amsterdam mogen geloven. “We staan nu aan de vooravond van onze perslancering. We hebben nu een zogenaamde soft launch gedaan, een test in samenwerking met een beperkt aantal consumenten en leveranciers. De bedoeling is dat Music Minutes uiteindelijk de concurrentie aan moet gaan met i-Tunes. In ieder geval worden we volgens mijn verwachtingen de beste legale mp3-leverancier van de Benelux. Vooral omdat de drempel heel erg laag is.” Music Minutes heeft contracten met de grootste platenmaatschappijen en zelfs enkele individuen. Zo heeft het bedrijf een unieke overeenkomst met jazzpianist Michiel Borstlap.
De Music Minutes hebben niet, zoals bij i-Tunes, een prijs uitgedrukt in euro’s, maar in minuten. Je neemt een account via de site en koopt een downloadtegoed. Op de festivals Impulz en Dance Valley heeft het bedrijf zich ook via verschillende kanalen bekend gemaakt aan de consument.
De campagne van AH en Heineken lijkt een verwoede poging om bier weer populair te maken, voor Musicminutes.com zal dat een zorg zijn. “Natuurlijk is het mooi als wij jongeren die nu vooral illegaal downloaden, enthousiast maken voor legaal downloaden dankzij de actie met AH To Go en Heineken. Maar in feite is de site voor iedereen bedoeld. Ook voor degene die nooit eerder heeft gedownload,” aldus Van Overbeke.
Even terug naar de actie: Het blikje, dat in Nederland alleen gekoeld wordt verkocht, krijgt van Heineken de adviesprijs van € 0,89, of € 5,35 per sixpack. Een album van Jori Hulkkonen is goed voor 35 music minutes, daar mag je dus twaalf biertjes voor drinken. Dat komt ongeveer op een prijs van 11 Euro. Dat valt nog mee, als je het vergelijkt met i-Tunes, die gemiddeld 99 cent rekent per track. Maar als je dan die biertjes achterover hebt geklokt, vergeet dan niet de kleine regeltjes te lezen.
“MusicMinutes BV heeft het recht om maandelijks een vergoeding in rekening te brengen voor het gebruik van de geleverde diensten en het in stand houden van het account,” staat helemaal onderaan vermeld in de voorwaarden. Al zal het niet meer dan 5 Music Minutes per maand zijn, da’s toch weer anderhalve Heineken Cool Can. Hoeveel 1 Music Minute nou precies in euro's kost als je ze extra wil inkopen, staat niet vermeld op de site.
Overigens loopt de Heineken- / AH-actie tot en met 8 augustus, daarna hoopt Music Minutes genoeg naamsbekendheid te hebben verworven.
Download & Drink: Musicminutes.com wordt gelanceerd mede dankzij Heineken en AH
Albert Heijn geeft drie minuten van een mp3 cadeau bij aankoop van een Heineken biertje
AH To Go (een kleinere versie van de reguliere Albert Heijn, waar je vooral wraps, vers sap en hip brood kan scoren) geeft bij aankoop van een biertje drie minuten muziek cadeau, die je kan downloaden op de site van Musicminutes.com. Alle nummers op deze site duren langer dan drie minuten, dus aan één biertje heb je niet genoeg.