Leon Ramakers is met meerdere Europese steden in gesprek over de bouw van een concertzaal naar het voorbeeld van de Amsterdamse Heineken Music Hall. Dat zei de directeur van Mojo in een interview tegenover 3VOOR12. Met welke steden hij in gesprek is, wilde Ramakers niet vertellen.
Het initiatief voor de bouw van nieuwe concertzalen in andere steden komt formeel niet van Mojo, maar van Matching Mole. Dit bedrijf, in handen van de drie Mojo-directeuren Ramakers, Mulders en Van Zuylen, is ook eigenaar van de Heineken Music Hall. Ten tijde van de overname van Mojo door het Amerikaanse bedrijf SFX Entertainment waren de voorbereidingen voor de popzaal al in volle gang. De al gemaakte kosten zijn toen bewust buiten het Mojo gehouden, omdat het anders de winst van het bedrijf – en daarmee de verkoopprijs – zou drukken.
De Amsterdamse Heineken Music Hall is op initiatief van Ramakers gebouwd omdat hij vond dat Amsterdam zo’n zaal nodig had. Ramakers: “De stad wilde er zelf niet aan, daarom hebben wij het maar gedaan.” Het was een goede stap, zo blijkt nu. Door de komst van de zaal is volgens Ramakers de business met zeker tien procent gestegen, omdat Mojo nu concerten kan doen die ze daarvoor nergens kon onderbrengen.
Ramakers hoopt nu dus hetzelfde voor elkaar te krijgen in andere Europese steden: “Ik zou het heel graag willen. We praten met een aantal steden. Of het lukt, weet ik niet. Het hangt grofweg van drie zaken af. Je hebt een stad nodig die een even grote behoefte heeft aan zo’n zaal als Amsterdam. Daarnaast een stadsbestuur dat geen 10 miljoen euro voor de grond vraagt, maar een deal wil sluiten omdat ze het belangrijk voor de stad vindt. En tenslotte heb je een sponsor nodig.”
Interesse om in Nederland nieuwe zalen neer te zetten heeft Ramakers niet: “Van dit formaat hebben we nu een zaal. Groter is een maatje te groot voor ons. En kleinere zalen kunnen eigenlijk niet zonder subsidie. Bovendien hebben we al een Paradiso, 013 , Tivoli en een Nighttown. Ik heb geen behoefte om daar vergelijkbare podia naast te zetten.”
Mojo directeur wil ook Heineken Music Hall in buitenland
Gesprekken met meerdere Europese steden over bouwen nieuwe concertzaal
De bouw van de Heineken Music Hall is een groot succes, zegt Mojo directeur Leon Ramakers. "De business is als gevolg van de zaal zeker met tien procent toegenomen," aldus Ramakers. En dus wil hij hetzelfde trucje best nog een keer herhalen in andere Europese steden.