Laatste opvoering De Kift’s Vier Voor Vier live op 3VOOR12TV

Dinsdag 23 maart vanaf 21:00, nog 1 keer de operatheaterpopvoering in Music Hall en bij 3VOOR12

3VOOR12TV zal de laatste opvoering Vier Voor Vier van De Kift live uitzenden op dinsdag 23 maart om 21:00. De formatie treedt dan op in het door Jaap Boots gepresenteerde Music Hall. Boots was al eerder aangenaam verrast door het optreden van De Kift in Club 3VOOR12, waar het gezelschap een staande ovatie ontving.

Dinsdag 23 maart vanaf 21:00, nog 1 keer de operatheaterpopvoering in Music Hall en bij 3VOOR12

Op dinsdagavond 23 maart om 21:00 is het raak op 3VOOR12TV. Dan zal de laatste opvoering van De Kift’s Vier Voor Vier live worden uitgezonden vanuit Studio DeSmet. De Kift treedt op voor het radio 747-programma Music Hall, gepresenteerd door Jaap Boots. Sommige Kift-fans zijn flink geschrokken van het album Vier Voor Vier. Op het album zijn namelijk nadrukkelijke opera-invloeden te horen en een hoge sopraanstem is niet voor iedereen weggelegd. Ferry Heijne van De Kift legde in Dubbel Check uit hoe het bijzondere album tot stand is gekomen. “We hebben geprobeerd om met de muziek van De Kift het toneelstuk Elisabeth Bam op muziek te zetten. Het is een cd met 26 nummers van anderhalve minuut met elke keer een andere invalshoek. Het was een sport om alles te zingen, er wordt bijna niet verteld. We hebben er twee mensen uit de operawereld bij gevraagd met hun operastemmen. Dat heeft een Kift-opera opgeleverd.” De Kift heeft na de release van het album uitgebreid getourd langs uitverkochte zalen. Ook werd Club 3VOOR12 aangedaan. Presentator Jaap Boots én publiek waren aangenaam verrast door het optreden. Hij schreef er het volgende over in het Club 3VOOR12 verslag: “In een bomvolle Club 3voor12 testte het vaderlandse toetpiepknorkest De Kift de muzikale grenzen van ons program af. Om nog maar te zwijgen van die van de gemiddelde 3FM luisteraar; die zal vreemd van zijn of haar breezer hebben opgekeken toen Ferry Heyne en zijn mannen gezelschap kregen van een heusche opera-heer en -dame en samen het meer dan 70 jaar oude absurdistische toneelstuk Elisabeth Bam van Daniil Charms uitvoerden -opera-style. Gelukkig waren er muzikaal genoeg komische elementen ingevoerd om deze naadloos verlopende "Greatest Hits"-medley uit de nieuwe Kift-opera Vier Voor Vier verteerbaar te houden. En dan hebben we het nog niet gehad over de Beyoncé-achtige dansroutines waarmee midden in de set een glimlach op ieders gezicht werd getoverd. Nadat een stuk van Rosinni nog even door de Kift-machinerie was getrokken volgde een staande ovatie van het overblufte 3voor12 publiek.” De Kift noemt Vier Voor Vier zelf een opera. Maar is het wel een typische opera? Zelf was Heijne ten tijde van het Dubbel Check interview nog niemand tegengekomen die vond dat je het niet zo mag noemen. 3VOOR12 checkte bij VPRO’s Aad van Nieuwkerk van het klassieke radio 4 of de term ‘opera’ enig probleem is bij De Kift. Hij dacht van niet: “Theo Willemze, de geleerde muziekleraar van generaties Nederlandse musicologen, definieert opera als "een theaterwerk waarin vocale en instrumentale muziek een overwegende rol spelen. Er is dus geen enkele reden om iets geen opera te noemen als de maker het zo wil noemen. Je kan het ook muziektheater noemen; wat daaronder meestal wordt verstaan komt hier misschien dichterbij: Brecht, Breuker, Alex d'Electrique en noem maar op. Aan de andere kant is het toch voor iedereen duidelijk dat hier "opera" als term gebruikt wordt met een knipoog, of een twist: dit is wel een opera, maar niet van het chique soort waar veel subsidie voor nodig is, en waar je in galakostuum naar toe moet, met de bijbehorende sociale statuur, in een écht operahuis, en met échte sopranen of échte heldentenoren.”