Dat de CD-versie van de Marco Borsato DVD ‘Zien’niet voor de CD-winkeliers in de handel zou komen, zette al kwaad bloed bij de kleine CD-winkels , maar nu is het echt oorlog met platenmaatschappij Universal.
Op het messageboard van de website van het vakblad Muziek en Beeld staan binnen een dag al meer dan dertig ziedende reacties op een artikel over de prijzenslag rond de Borsato-DVD. De DVD is bij niet-traditionele verkooppunten als drogisterijketen Het Kruidvat verkrijgbaar voor 14,99 euro, ver onder de inkoopprijs. Het Kruidvat strooit zout in de wonde door in de media te verklaren daar nog op te verdienen en dus de DVD’s met fikse korting van Universal heeft uitgeleverd gekregen. Elektronicaketen MediaMarkt geeft zelfs de eerste honderd kopers gratis DVD-spelers om maar shop traffic te genereren. Sommige kleine CD-winkeliers roepen daarom als tegenactie op het messageboard op tot mailbommen naar Universal, of opperen zelfs zelfgebrande illegale kopieën te gaan verkopen voor 5 euro.
“Ik ben zo pissig dat ik geen zaken meer ga doen met Universal”, verwoordt Herman Jalink, eigenaar van de Gelderse CD-winkel Pepijn in Velp zijn woede. Die stap is opmerkelijk omdat Jalink als specialist in Keltisch repertoire een van de adviseurs was van de zeer succesvolle Universal verzamelalbum serie Celtic Myst, waarvan de tot nu vijf verschenen delen afzonderlijk meer dan 40.000 stuks verkochten. Om zijn afkeuring te laten blijken koopt Jalink zijn Universal materiaal voortaan met een omweg via distributeur Rigusound in.
Jalink had vrijdagmiddag slechts twee van zijn dertig nog bij Universal bestelde exemplaren verkocht. “Door de paginagrote advertenties denken de klanten dat de Borsato DVD goedkoper is bij Het Kruidvat.” Jalink rekent voor dat zelfs met inkoopkorting de inkoopprijs van de Borsato DVD 18,20 euro is. Met 19% BTW wordt dat 21,65 euro. “Om er nog wat aan te verdienen zou ik hem voor 27,99 euro moeten verkopen, en normaal gesproken zou ik er zo’n 300 a 400 van kunnen verkopen.” Jalink voelt zich nu gedwongen de DVD met bijna 7 euro verlies voor 14,75 euro te verkopen. Nabestellingen zal hij niet meer verrichten.
Bij Universal was vrijdagmiddag niemand bereikbaar om commentaar te leveren. De vergaderingen met de sales afdeling lopen waarschijnlijk door deze kwestie al urenlang uit.
Kleine CD-winkeliers ziedend op Universal over Borsato-DVD
DVD ligt bij de grote ketens ver onder de inkooppprijs
Er woedt een prijzenoorlog rond de nieuwe Marco Borsato-DVD. Grote winkelketens, die anders nooit DVD’s verkopen, verkopen het product ver onder de inkoopprijs. De kleine CD-winkeliers zinnen op wraak, want zij kregen minder korting. “Ik ben zo pissig dat ik geen zaken meer ga doen met Universal”, verwoordt Herman Jalink van de Velper CD-winkel Pepijn zijn woede.