Alicia Keys is er single van de week, Prince draait al twee weken mee met zijn nieuwe single en deze week voegt het station ook Here She Comes Again van de Britse gitaarband The Stands toe aan zijn playlist. We hebben het hier over Radio 2. Niet alleen trekt het radiostation met zijn marktaandeel van 13,1% bijna twee keer zoveel luisteraars als de 7,1% van 3FM, maar het programmeert ook steeds avontuurlijker.
“Radio 2 was vroeger wel heel erg middle of the road en Nederlandstalig, ze zijn zeker hipper geworden”, meent Jeroen Kleijn, plugger bij het onafhankelijke promotiebedrijf Veel Promo. Kleijn brengt wekelijks nieuwe platen rond bij de programmamakers, en het afgelopen jaar had hij succes op Radio 2 met ondermeer Spinvis, Sergent Garcia en Turin Brakes. Kleijn enthousiast: “Dat zijn platen die je niet in de eerste plaats zou verwachten op Radio 2, en dat is een goede ontwikkeling.” Recent had Kleijn succes met Belle & Sebastian op Radio 2.“Twee jaar geleden zou ik nog voor 3FM zijn gegaan, maar die laten grof gezegd die hoek nu liggen. Ik vond het onterecht als Belle & Sebastian in de VPRO/KINK FM-hoek zouden zijn blijven hangen. Nu heb ik me heel erg op Radio 2 gericht en dat is me met een lange adem ook gelukt.” Inmiddels zijn er zo’n 7000 Belle & Sebastian-albums verkocht.
Ook Leon Happé, marketing manager bij platenmaatschappij PIAS onderschrijft het nieuwe traject voor alternatief materiaal. Mede door de airplay met de single Refugee, die Paradeplaat bij Radio 2 werd, zijn er nu al 5000 albums verkocht van Oi Va Voi. “We hebben niet echt onze stategie veranderd, want de platen zijn altijd al bij Radio 2 aangeboden, maar ze zijn duidelijk wat breder gaan playlisten”, merkt Happé op. “Als ik naar de shows van The Stands en Oi Va Voi kijk is dat terecht. Ze trekken een 25+ publiek, een publiek met een groter bestedingspatroon, dat minder opgevoed is met downloads.”
“Ik weet niet of wij zo hip zijn geworden, maar we zijn iets meer met de tijd mee gegaan – iets wat al bezig is sinds de horizontale programmering in 1997”, legt Ron Stoeltie, muziekcoördinator bij Radio 2 uit. Hij is verantwoordelijk voor de playlist en muziekkeuze op Radio 2. “Je gaat met de keus van je luisteraar mee. We proberen te mikken op de veertiger en alles wat er boven en onder die leeftijd meekomt is mooi meegenomen. Maar ik vind het wel heel belangrijk om als publieke omroep nieuw produkt te signaleren, vooral Nederlands materiaal heeft een streepje voor.” Stoeltie wijst er op dat Radio 2 wat betreft de gouwe ouwen juist behoudender is geworden: de jaren tachtig opener heeft hij laten vallen voor een jaren zestig opener, om minder in de overvolle vijver van Veronica, Noordzee FM en Sky Radio te vissen, die zich allemaal op de doelgroep 25-39 jaar richten. “Maar thuis draai ik stiekem wel eens Pink, dat vind ik heerlijk om te horen.”
Radio 2 draait steeds vaker hippe alternatieve acts
Radio 2 muziekcoördinator Ron Stoeltie: "Radio 2 is met de tijd meegegaan"
Steeds meer alternatieve acts als Belle & Sebastian, The Stands en Oi Va Voi vinden niet meer hun weg naar het publiek via 3FM, maar via Radio 2. Platenmaatschappijen zijn daar blij mee, want het Radio 2-publiek wil nog wel eens een album kopen. Radio 2 muziekcoördinator Ron Stoeltie: “Radio 2 is met zijn tijd meegegaan.”