DJ Broadcast Magazine: "Je krijgt er vieze vingers van"

Tweemaandelijks dance tijdschrift beleeft goede start

In februari 2004 lanceerde de website DJ Broadcast.nl haar eerste papieren versie: DJ Broadcast Magazine. De belofte van een tweemaandelijks verschijnen werd gedaan. En voorlopig gehouden. Want in april verscheen nummer twee van de dj-krant met magazine-uitstraling. Tijd voor een gesprek met hoofdredacteur Victor Bakhuis: “Je krijgt er vieze vingers van.”

Tweemaandelijks dance tijdschrift beleeft goede start

Deze maand is nummer twee van het nieuwe dj-tijdschrift DJ Broadcast Magazine uitgekomen. Opnieuw in een oplage van 25.000 stuks, gratis af te halen bij o.a. vinyl speciaalzaken door het hele land. Het tijdschrift is in tegenstelling tot directe concurrent ID&T Magazine en het onlangs failliet verklaarde BG Magazine geen glossy. Hoofdredacteur Victor Bakhuis: “We wilden in een grote oplage uitkomen als gratis tijdschrift. Vooral gratis was van begin af aan een must. Glossy magazines zijn toch een luxe. En in de huidige economische situatie kopen mensen niet zo snel meer een blad voor 4 of 5 euro, zeker niet in een niche als de dance.” Toch had Bakhuis in eerste instantie wel moeite met het verschijnen op krantenpapier. Maar nu is hij er blij mee: “Het is ons toch gelukt om de krant een magazine gevoel te geven. Alleen dan op goedkoop papier. Als je vingers nat zijn, geeft ie wel af ja!” Ook een bewuste keuze is de inhoudelijke afwijking van een blad als ID&T Magazine. In DJ Broadcast Magazine geen items over de kleerkast van dj X. Bakhuis: “Daar zit ik echt niet op te wachten en veel lezers volgens mij ook niet. Wij doen dat soort dingen bewust niet, maar richten ons puur op de muziek. Veel interviews, veel recensies, top tiens van dj’s. Er gebeurt zoveel. Het blad is gemaakt om dingen die borrelen in de underground dance scene een plek te geven.” Dat BG failliet ging ongeveer gelijk met het verschijnen van het eerste DJ Broadcast Magazine, is toeval volgens Bakhuis: “We wisten het niet. We hadden juist heel bewust een identiteit gekozen waarmee we van BG en ID&T konden onderscheiden.” DJ Broadcast Magazine is dan ook niet de vervanger van BG. Al is Bakhuis niet verdrietig over het faillissement: “Het klinkt heel cru, maar het kwam natuurlijk wel goed uit.” Ook financieel zit DJ Broadcast Magazine voorlopig goed. Vaste sponsors Bacardi en Lee staan ook garant voor het tijdschrift. Daarnaast klinkt er na twee nummers en de aandacht in ‘serieuze media’ inmiddels een buzz. Bakhuis: “The word goes around … daar borrelt wat.” En dus verschijnt er ook juni en augustus weer een DJ Broadcast Magazine. En daarna? Bakhuis: “Uiteindelijk willen we toch maandelijks verschijnen.” Beluister het hele interview dat Sander Kerkhof had met Victor Bakhuis.