Dit jaar geen 5 Days Off: clubfestival “staat in de koelkast”

Stille dood indoor-dancefestival in Melkweg en Paradiso?

Sjoerd Huismans ,

Festival 5 Days Off werd vorig jaar al in flink verkleinde vorm georganiseerd. Dit jaar is het festival, dat vijf dagen lang alle niches binnen de elektronische muziek naar Paradiso en Melkweg haalde, helemaal nergens op de agenda’s van beide podia te vinden. Is 5 Days Off helemaal van de radar verdwenen?

“We voelden de urgentie van 5 Days Off niet meer”, zegt Jon Heemsbergen (Melkweg). “Ik wil niet zeggen dat het nooit meer georganiseerd gaat worden, maar op dit moment vinden we een breed, vijfdaags festival in deze vorm niet zo relevant meer.” 5 Days Off begon in 2001 als spin-off van 10 Days Off, een tiendaags Belgisch dancefestijn tijdens de Gentse Feesten dat er inmiddels ook mee opgehouden is. Heemsbergen: “De afgelopen jaren is er zo veel bijgekomen. Toen wij begonnen met 5 Days Off, was er lang niet zo veel nachtprogrammering. Die bestond in de poppodia vooral uit avonden waarop alternatieve hits werden gedraaid, terwijl elektronische muziek nu sowieso al een belangrijk onderdeel van de programmering is.”

Concurrentie
Ook de concurrentie op dancegebied nam flink toe. Heemsbergen: “Destijds hadden we een pioniersrol. We zijn weliswaar met onze tijd meegegaan, maar ook zijn er 50 keer zoveel dancefestivals als toen we begonnen. Pitch is bijvoorbeeld heel credible, en programmeert complementair aan wat de podia doen: veel live-acts. Naar Awakenings komen alle technoliefhebbers. Ik denk dat een breed festival dat alle soorten elektronische muziek samenbrengt, niet meer zo relevant is. Elke stroming heeft een eigen ‘scene-tje’.” Vorig jaar had het festival daarom een wat kleinere scope: house en melodieuze techno. Daan Spoek, enkele jaren projectleider van 5 Days Off, was bij die laatste editie al niet meer betrokken. Heemsbergen: “Een deel van het publiek bereikten we daarmee beter, maar dat eerbiedigt het nog steeds niet helemaal om Paradiso en de Melkweg daar vijf dagen voor te reserveren. Bovendien pakken beide zalen tijdens ADE al gigantisch uit.”

Hoe zit het met de bezoekersaantallen? Boye ’t Lam (Paradiso): “Vijf jaar geleden zaten alle avonden helemaal vol, we merkten dat we laatste jaren steeds scherper moesten programmeren om dat nog voor elkaar te krijgen. Tachtig of negentig procent van de acts staat gedurende het jaar immers ook al ergens anders, zo’n avond is dan niet interessant genoeg meer. De kleine editie van vorig jaar is op zich goed verlopen en trok genoeg bezoekers. Alleen kostte het wel zo veel energie dat we besloten het niet nog een jaar zo te doen, de formule is niet zo relevant meer.” Heemsbergen: “Aan de aanbod-kant is het moeilijker geworden. 5 Days Off kan met twee zalen met een maximale capaciteit van 1500 niet meer opboksen tegen dancefestivals die tienduizenden bezoekers trekken.”

Kritischer
Heemsbergen wijst ook op nieuwe clubs als Radion en De School. “Er zijn nu zoveel plekken dat het publiek kritischer is geworden. De Berlijnse stijl van clubben is in zwang geraakt: donker, laag, rokerig en underground. De echte techno- en housefans trekken daarheen, dat is ook prima. Tot 2008 was Club 11 de hotspot, toen dat verdween programmeerde de Melkweg een tijd succesvol house en techno met Klinch. Daarna kwam Trouw. Wat we als Melkweg nu kunnen toevoegen, is andere scenes een plek geven in Amsterdam, bijvoorbeeld harde dubstep / drum 'n bass tijdens de 50Hurtz en Major League-avonden.” 

En dus zijn de podia “achter de schermen” plannen aan het bedenken om in de toekomst op dancegebied te blijven samenwerken. Boye ’t Lam ziet dan vooral ruimte voor live gespeelde elektronische muziek, a la Pitch/Catch. “Het profiel van beide zalen past veel meer bij live-muziek, beter dan bij vijf clubnachten achter elkaar. We zouden bijvoorbeeld twee avonden livemuziek kunnen programmeren, waarna dj’s ’s nachts afsluiten. Zoiets past beter bij de zalen en zou meer toevoegen aan de stad.” Volgens Heemsbergen staat de naam 5 Days Off “in de koelkast”. ’t Lam: “Ik sluit ook niet dat de naam ooit weer gebruikt wordt, maar het lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk. Alleen in samenwerking met België, maar waarschijnlijk verschillen de twee landen nu ook te veel. In Nederland gebeurt nu zoveel in zo’n rap tempo, alle boekingskantoren trekken hierheen. Willen we dan alle energie steken in een format zonder noodzaak, of op zoek naar een nieuw platform met een nieuw geluid en nieuwe acts?”