ADE14: Armin van Buuren maakt nummer met Jean-Michel Jarre

Fanboy Van Buuren interviewt synthfreak Jarre

Ralph-Hermen Huiskamp ,

De aankondiging dat Jean-Michel Jarre op de conferentie zou komen, was misschien wel de opvallendste van alle ADE persberichten. De Fransman is immers een van de belangrijkste pioniers van de elektronische muziek. Toen het grootste deel van de vooruitstrevende muzikanten zich richtte op nieuwe structuren was hij allang bezig met die structuren, maar vooral ook met de instrumenten. Synthesizers om precies te zijn. En ondertussen was hij ook een van de eersten die een mega show gaf met elektronische muziek, lasers en vooruitstrevende visuals. Meer dan terecht dat die man aan te tand gevoeld wordt op ADE. En waarom dat nou door Armin van Buuren gedaan wordt? Dat wordt pas aan het eind van het gesprek duidelijk.

Armin van Buuren heeft zijn sporen als producer natuurlijk al lang en breed verdiend en praat makkelijk, ook in het Engels. Toch leveren zijn vragen niet heel veel op voor de gemiddelde luisteraar. Hij probeert het wel, heeft zelfs in de voorbereiding hulp gevraagd van de Jean-Michel Jarre fanclub, bekent hij. Maar uiteindelijk is het grootste deel van het interview in te delen in twee catagorieen. Introducerend, zoals een wikipedia-artikel dat eigenlijk wel beter doet, en vragen die voornamelijk interessant zijn voor de echte synth-geeks. Wat zijn de beste plugins, welke synthesizers gebruik je zoal, welke software heeft je voorkeur en waarom? Interresant voor bezoekers die zich echt ingelezen hebben, en voor collega producers. 

Het zijn vooral de kleine vragen die interessant zijn. Of hij bijvoorbeeld nog steeds de elektronische muziek volgt, en hoe dan. "Ik koop niet meer echt cd's, maar dat is ook niet meer van deze tijd. Ik koop via Beatport, iTunes natuurlijk en ik stream muziek. Ik vind het altijd eng om artiesten op te noemen, omdat ik dan vast weer mensen vergeet. Maar Zombie, Fuck Buttons en vooral Gesaffelstein vind ik goed. De duistere sfeer van die laatste spreekt me enorme aan. Maar ook jouw muziek Armin, en dat zeg ik echt niet omdat je nu naast me zit. Toen ik jouw trance voor het eerst hoorde, voelde het alsof je mijn jongere broertje kon zijn." Een opvallend compliment, dat zoals later blijkt niet voor niets is. 

 

Piraterij

Een opvallend onderdeel van het gesprek is het gedeelte over piraterij. Het lijkt vooraf afgesproken dat het daar nog even over moet gaan. De Fransman is immers nog niet zo heel lang geleden de baas van Cicac, een internationale auteursrechtorganisatie, geworden. "Volgens mij is het vooral voor elektronische muziek relevant om hier mee bezig te zijn. Geen ander genre is zo verwoven met het internet als dit. We hebben het jarenlang fout gedaan door achter de consumenten, de piraten aan te gaan. Flauwekul. Muziek gaat gratis worden, zo is het nu eenmaal, dat komt doordat dingen in het verleden al zijn gebeurd. Terug kijken en de klok proberen terug te draaien heeft geen zin. We moeten achter de bedrijven aan die miljoenen over de ruggen van muzikanten verdienen. Neem Spotify. Ik heb niks tegen ze, en vind het een goed initiatief. Maar het zou niet kunnen bestaan door het product dat artiesten maken, de muziek. Hoe kan het dat het bedrijf zo'n enorme waardegroei doormaakt, en muzikanten zo weinig betaald krijgen? In feite zouden muzikanten een soort van aandeelhouders moeten zijn, zij houden immers het bedrijf in stand met hun muziek. Ik denk dat we vooral op die manier moeten gaan denken. Hoe gaan we dit probleem oplossen, in plaats van altijd maar die consumenten aan te vallen."

Huidige projecten
Als Van Buuren vraagt naar wat hij naast het auteursrecht werk nog meer doet, blijkt dat Jarre nog altijd volle bak met muziek bezig te zijn. "Met een nieuw nummer beginnen is geen probleem, maar het afmaken. Daar zit de ellende. Ik ben nog altijd bezig met nieuwe apparatuur. Sterker nog, het lijkt alleen maar erger te worden." Zelfs plugin-bouwers vragen Jarre om hulp. "Laatst werd ik nog gevraagd om een plugin te testen. Ze wisten dat ik de originele vintage synthesizers hadden staan, dus ze wilden weten hoe ik de plugin vond klinken, en of ze kon vergelijken." Daarnaast blijkt Jarre al drie jaar bezig met een mysterieus groot project. Nou ja, mysterieus. Hij stipt het in het uurdurende vraaggesprek meerdere keren aan, maar wil er zogenaamd eigenlijk niks over kwijt. Een klein beetje dan, helemaal aan het einde. "Ik ga werken met verschillende interessante mensen. Daarom vraag je er zeker zo naar he, Armin? Omdat ik ook een track met jou aan het maken ben."