Phil Tilli, Tim Knol en Solex over liefde voor de platenwinkel

Tim Knol: "Ik koop liever bij Sounds in Venlo dan online"

Ron van der Sterren ,

Zaterdag 17 april is het Record Store Day. Platenzaken over de hele wereld vieren hun bestaan met instore-optredens en exclusieve hebbedingetjes. 3VOOR12 zette de afgelopen maanden speciaalzaken in de schijnwerpers, spreekt deze week de laatste grote spelers in de business. Maar vandaag drie muzikanten over hun liefde voor de muziekwinkel.

Tim Knol: "Ik koop liever bij Sounds in Venlo dan online"

Een quizvraag: wat hebben Phil Tilli van Moke, Liesbeth Esselink aka Solex en Tim Knol met elkaar gemeen? Het zijn er eigenlijk twee: ze werkten alledrie in een platen/cd-winkel en ze houden ieder op hun eigen manier van de 'record store'. Twee van hen waren zelfs eigenaar van een winkel, Tilli en Solex. Volgens Tilli niet heel gek. Voor hem zijn muziek maken en muziek luisteren onlosmakelijk met elkaar verbonden. "De liefde voor muziek is bij mij in de winkel geboren. Ik hing er dagen, speelde quizjes met andere bezoekers en ontdekte waar ik van hou. Pas later kwam het zelf maken." 

Dat Tilli fanatiek was, zag ook de eigenaar van Plato in Leiden. "Ik had twee eindexamens op dezelfde dag dat mijn favoriete band Bad To The Bone een instore deed bij Plato. Tussen de examens Nederlands en Frans ben ik als een gek op en neer gecrosst. Ze begonnen ook nog eens te laat, maar ik mocht het niet missen. Na afloop vroeg de eigenaar of ik niet part time wilde komen werken." Tilli is overigens wel geslaagd voor zijn eindexamen.

De liefde voor "een plek waar het om muziek gaat" was bij Tilli zo groot dat hij uiteindelijk zijn eigen platenwinkel Phantasio opende in de Amsterdamse Jordaan. "Je wil niet weten hoeveel vriendschappen ik voor mijn ogen heb zien ontstaan." Niet voor niets is Tilli ambassadeur van de Record Store Day. Dat er over tien jaar nog platenwinkels zijn, durft hij alleen maar te hopen. Zijn eigen zaak verkocht hij na twaalf jaar in 2009. "Het was moeilijk te combineren met Moke, maar het zijn ook zware tijden." Hij is dol op het 'High Fidelity' gevoel, dat verwijst naar de gelijknamige klassieke film over typische muzieknerds: “Die film lijkt een cliché, maar het beeld klopt behoorlijk. Voor mij is een muziekwinkel een ontmoetingsplek waar je andere liefhebbers tegenkomt, elkaar speels aftroeft met muziekkennis, maar vooral muziek ontdekt."

Tim Knol begrijpt wat Tilli bedoelt: "Ik geniet ervan als ik iemand aan een mooie cd kan helpen. Hij werkt officieel nog steeds bij Fame Music aan de Kalverstraat in Amsterdam, waar hij na zijn stage voor een detailhandelopleiding bleef hangen. Al had hij de laatste drie maanden geen tijd om er ook maar één uur te werken. "Ze begrijpen het. Ze gunnen het me ook." Fame Music is de laatste megastore van Nederland, maar ook daar is liefde voor muziek een basisingrediënt, zegt Knol. "Je moet hier komen tijdens de vaste klantenavonden. Mensen rennen naar binnen en kopen de meest uitbundige boxsets voor halve prijs."

Knols favoriet - hij reist op een vrije middag met gemak langs vier verschillende platenwinkels - is Sounds, Venlo. "Wat een zaak is dat. Daar ga ik snel weer terug. Zij hebben echt platen die niemand heeft in Nederland, behalve op internet dan. Maar ik ben dan toch sentimenteel. Ik stap liever in de trein naar Venlo om het daar te kopen." Knol gelooft niet in het volledig verdwijnen van de fysieke handel in muziek. "Ik was zaterdag nog op de platenbeurs in Utrecht. Je gelooft je ogen niet, zo levendig als die scene is. En ze hebben ook echt heel veel toffe dingen, echt geen afgedankte ouwe meuk."

Iets minder romantisch is Liesbeth Esselink, aka Solex, die – ook in Amsterdam - jarenlang een eigen tweedehands cd-winkel had. “Ik heb dat pandje ooit gekocht, omdat ik mijn spaargeld niet op de bank wilde laten staan. De buurt was nog niet zo in trek als nu. Toen we dat pand hadden, leek het ons slim om er ook maar iets mee te doen." Om zich te onderscheiden van alle andere muziekwinkels, kozen Esselink en Robert Lagendijk (destijds drummer bij Solex) voor tweedehands cd's. “We zijn eerst een half jaar lang elke maand naar de veiling geweest om tweedehands cd-pakketten in te kopen voor we open konden. Daarna kwam de aanwas vanzelf."

Solex is er net als Tilli mee gestopt. Niet eens omdat de zaken heel slecht liepen: "Het liep niet storm, maar dat was niet de reden. We waren er vooral zelf klaar mee. Dat gebonden zijn aan één plek brak mij heel erg op aan het eind. En in zo'n klein winkeltje is het ook heel gek. Zit je achter je laptop je ding te doen, komt er een klant binnen. Dat voelt dan bijna als een indringer. Wat natuurlijk onzin is." Leuke momenten waren er zeker ook, maar dan wel gekoppeld aan haar eigen bescheiden roem. "Soms kwamen er wel eens Amerikanen per ongeluk de winkel in en ontdekten ze dat Solex zelf achter de kassa stond. Dat was altijd wel hilarisch." Het pand heeft ze nu verhuurd, maar de letters ‘C&D, Second Hand Music’ staan nog steeds op de raam. “Er komen nog steeds af en toe mensen langs die naar binnen willen.” Daaruit zou je kunnen afleiden dat er hoop is...

NB: Tim Knol doet tijdens de Record Store Day op 17 april een instore optreden in de oude winkel van Phil Tilli.