Buma/Stemra gaat door met Creative Commons pilot

“Ondernemerschap en innovatie staat voorop”

Atze de Vrieze ,

Buma/Stemra en Creative Commons (CC) hebben besloten hun samenwerking voort te zetten. De twee auteursrechtenorganisaties werken deze week precies twee jaar samen, en gaan daar nog minimaal een jaar mee door.

“Ondernemerschap en innovatie staat voorop”

Buma/Stemra en Creative Commons (CC) hebben besloten hun samenwerking voort te zetten. De twee auteursrechtenorganisaties werken deze week precies twee jaar samen, en gaan daar nog minimaal een jaar mee door. Door de samenwerking is het voor Buma-leden mogelijk bepaalde nummers onder te brengen bij een CC-licentie. Dat maakt het voor artiesten mogelijk hun muziek voor promotionele doeleinden gratis weg te geven.

“Wij willen ons blijven vernieuwen en meegroeien met de hedendaagse ontwikkelingen”, zegt woordvoerder Antoinette de Ridder. “Bij Buma/Stemra staat ondernemerschap en innovatie voorop en dit proberen zij zo goed mogelijk te vertalen in onze dienstverlening.” Volgens de organisatie is de pilot een succes, ook al maken nog maar weinig componisten gebruik van de regeling. Vorig jaar waren dat er 15, dit jaar 30. De komende tijd wil Buma zijn klanten beter proberen te informeren over de CC-mogelijkheden.

Dat het aantal gebruikers nog niet erg groot is zou ook kunnen komen door de haken en ogen die de dienst heeft. Marco Raaphorst – kritisch volger van de Buma en CC-aanhager – was twee jaar terug niet heel enthousiast over het project, en dat is hij nu nog steeds niet. “In eerste instantie had ik er een goed gevoel bij, maar ik vind de regels die Buma opstelt te beperkend. Je kunt alleen een CC-licentie afsluiten voor niet-commercieel gebruik. Maar Buma ziet al heel snel iets als commercieel. Stel: een documentairemaker wil mijn muziek gebruiken. Buma ziet dat zondermeer als commercieel gebruik, maar van mij zou de documentairemaker het best mogen gebruiken. Is muziek draaien op een buurtfeest commercieel gebruik? Volgens Buma wel.”

Volgens Raaphorst is op internet een groot grijs gebied. “Ik zou er als componist voor kunnen kiezen werk uit mijn archief gratis ter beschikking te stellen aan Wikipedia. En stel je voor dat een niet-commercieel filmpje waarin mijn muziek gebruikt wordt, terecht komt op een site als Vimeo, waarop advertenties te zien zijn? Vimeo gaat mij niet benaderen met de vraag: moeten we je betalen voor die muziek? Dat filmpje komt er gewoon op te staan, of – erger nog – het wordt van de site gehaald. Ik ben voorstander van meer verschillende licenties.”

Muzikant Pim van der Werken is minder sceptisch. “Mijn band Silence Is Sexy bestaat uit vier van de dertig deelnemers aan de pilot”, zegt hij. “Ik ben geen voorstander van het huidige auteursrecht, maar wij zijn wel lid van Buma. Als onze liedjes gedraaid worden op de radio, moet de omroep wel geld afdragen, ook als wij geen Buma-lid zijn. Dat geldt ook voor een zaal waarin wij spelen. Als wij geen aanspraak maken op dat geld, verdwijnt het naar Han Koreneef en John Ewbank. Prima gasten, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat die al het geld van indiebands toegeschoven krijgen.”

Wat Silence Is Sexy betreft mag het begrip commercieel gebruik wel iets flexibeler uitgelegd worden. Zo koos de band ervoor zijn album te verspreiden via torrentsite Mininova. “Zou dat commercieel gebruik zijn? Vermoedelijk wel. Maar wij hebben ervoor gekozen omdat Mininova in feite onze distributie sponsort. Zo zijn er nog veel meer dingen onduidelijk. Buma lijkt ook expres vaag te doen over dit soort grijze gebieden, waardoor steeds meer mensen een negatief beeld van de organisatie krijgen.” 

Toch is de CC-pilot volgens Van der Werken een ronduit goede stap. “De licentie die Buma aanbiedt is in principe ook de licentie die wij zelf zouden kiezen. We willen onze muziek gratis aanbieden aan consumenten, maar een reclamebureau dat onze liedjes wil gebruiken moet daar wel voor betalen. Ik vind het te gek dat ze het doen. Dat mag ook wel eens gezegd worden.”