Kyteman en Morris Kliphuis werken met Bangkok Symphonic Orchestra

Trompettist en arrangeur In A Thaise Cabin

Atze de Vrieze ,

Trompettist Kyteman en arrangeur Morris Kliphuis gaan twee weken lang opnemen in Thailand. Ze doen dat samen met producer Maarten Besseling van In A Cabin With... en een Thais symfonieorkest.

Trompettist en arrangeur In A Thaise Cabin

Direct na zijn succesvolle optreden op North Sea Jazz afgelopen zondag is trompettist Kyteman (Colin Benders) in het vliegtuig gestapt voor een welverdiende vakantie. Maar natuurlijk staat ook de vakantie in het teken van werk. Vanaf volgende week zit hij twee weken in een studio in Thailand, samen arrangeur Morris Kliphuis. De tweede week hebben ze de beschikking over het Bangkok Symphonic Orchestra, het grootste orkest van Thailand. Het avontuur valt onder het project In A Cabin With… van de Utrechtse producer Maarten Besseling, die met hetzelfde idee eerder al platen opnam met onder meer Odilo Girod (Coparck), The Giants Of Husavik (Maurits Westerik en Bong-Ra) en Arthur Adam.

Colin Benders en Morris Kliphuis kennen elkaar al goed. Kliphuis vertaalde Kytemans soloproject The Hermit Sessions naar het podium. De klassiek geschoolde muzikant maakte ook de arrangementen voor de strijkers van Lucky Fonz III. “Voor de eerste week heb ik een gasthuis gehuurd in Chiang Ma, in het noorden van het land, gehuurd”, zegt Bessling. “Met een tuin, pooltafel, een pingponggebeuren. Die week zullen we besteden aan het maken van de arrangementen. Dat gaat nog een hele klus worden in die korte tijd.” De tweede week vertrekt het gezelschap naar Bangkok, om daar sessies op te nemen. “We zullen met verschillende bezettingen werken. Soms alleen met strijkers, soms met blazers, een aantal tracks ook met het hele orkest.”

Het was een heel karwei om het plan van de grond te krijgen. Hoewel een symfonieorkest in Thailand beduidend minder duur is dan in Nederland, kost het project een lieve duit. “Er is twee à drie maanden overheen gegaan om het project rond te krijgen”, zegt Besseling. “Het MCN is een vaste geldschieter, de Nederlandse ambassade in Thailand investeert ook flink mee. Ik ben de laatste vijf weken letterlijk elke dag op en neer aan het mailen met de dirigent, die hele A4’tjes vol schrijft in half Thais, half Engels. De taalbarrière is nog nooit zo groot geweest. Af en toe stuur ik zelfs een mail terug: sorry, ik heb echt geen flauw idee waar je het over hebt.”

Wanneer het project uit moet komen, is nog niet duidelijk, maar Besseling verwacht terug in Nederland nog een hoop werk te hebben. “Vermoedelijk wordt het ergens in 2010.”