Bezoekersaantallen poppodia stijgen na uitbreiding nachtnet

“Voorverkoop tot wel 300% omhoog”

De uitbreiding van het NS nachtnet richting Brabant legt de lokale poppodia geen windeieren. Twee maanden na de start van de tweejarige proef van de NS, is bij de podia al een stijging te zien van het aantal bezoekers van buiten de regio. En de locals? “die moeten we misschien een beetje opvoeden.”

“Voorverkoop tot wel 300% omhoog”

Sinds 13 december is Brabant aangesloten op het NS nachtnet. De poppodia in Breda, Tilburg en Eindhoven zijn maar wat blij met de verbeterde bereikbaarheid. “Vóór 13 december haalden we echt op zijn meest 50% verkoop buiten de eigen regio. Met Extince zitten we op 60% en bij The Wombats komt zelf tot 80% van de bezoekers van buiten de regio: een unicum”, aldus Patrick Clerkx, woordvoerder van De Effenaar.

Guus van Hove, directeur van het Tilburgse 013 beschikt nog niet over harde cijfers, maar ziet al wel tekenen van verandering. “Onze decembermaand was echt spectaculair goed. Nu hadden we ook een sterk programma, maar de bezoekersaantallen stegen met 44% van 21000 vorig jaar, naar 30500 bezoekers in december 2007. Daar moet het nachtnet wel aan hebben bijgedragen.” Van Hove ziet het nachtnet vooral als een toegevoegde service naar de bezoeker toe. Ook De Effenaar is blij dat de bezoeker niet al om elf uur zenuwachtig op de klok hoeft te kijken: “We liggen al naast het station, dus mensen hoeven nu niet meer zenuwachtig tijdens de toegift richting uitgang te schuifelen.”

In Breda heeft poppodium de Mezz foldertjes van de nieuwe dienstregeling liggen. Ook is de sluitingstijd sinds een week verschoven van 2 naar 3 uur. “De mensen moeten nog wat wennen, maar als ik één op één mensen spreek blijkt men het nachtnet erg fijn te vinden. We komen zeker meer mensen van buiten de regio in onze zaal tegen”, stelt Janneke van Oijen van de Mezz.

Leuk allemaal, maar grijpen locals nu niet naast de kaarten? Volgens de Effenaar zal dat wel meevallen. “Tja, en als een concert uitverkoopt kun je inderdaad de dupe zijn van het nachtnet. De voorverkoop van onze vrijdagavond is bijvoorbeeld al met 300% gestegen zodat we al uitverkopen vóór de avond zelf. Wij merken al jaren dat Eindhovenaren geen snelle beslissers zijn, ze kopen hun kaartjes vaak op het laatste moment of aan de deur. Ik denk dat we ze een beetje moeten opvoeden. Je moet er nu eenmaal soms vroeg bij zijn”, aldus Clerkx.