Debuut Cool Jimmy gratis dankzij Prince

Nederlandse band volgende in rij dat album voor nop weggeeft

Prince flikte het als eerste in Engeland, tot woede van de muziekindustrie: hij verspreidde zijn nieuwe album Planet Earth gratis via de krant. Volgende week haalt zangeres Sarah Bettens hetzelfde promotietrucje uit in België. Nederland blijft niet achter. Muziekblad Live XS geeft bij het novembernummer het debuutalbum van rockband Cool Jimmy weg.

Nederlandse band volgende in rij dat album voor nop weggeeft

Weken voor de officiële release gaf de Engelse Mail On Sunday het album Planet Earth van Prince gratis weg. In België levert volgende week de dagbladbezorger van De Morgen de nieuwe cd van Sarah Bettens bij de krant. Datzelfde gebeurt nu ook in Nederland: de tweeduizend abonnees van Live XS ontvangen bij het novembernummer gratis het debuutalbum Fruitly Invasion van Utrechtse rockband Cool Jimmy.

Cool Jimmy’s zanger Karim ter Veer: “Het idee om het album gratis weg te geven is vorige week ontstaan. Daarmee zijn we naar Live XS gestapt, die er meteen werk van heeft gemaakt. We regelen nu snel de laatste dingen: de volgorde van de nummers en de hoes.”

Het weggeven van een cd is wellicht hét nieuwe promotiemiddel, het is ook een zeer kostbare en lijkt daarom vooral besteedt aan bekende muzikanten die al een aardig zakcentje verdienen, zoals Prince en in zeker mate Sarah Bettens. Maar bij de naam Cool Jimmy gaat bij velen nog geen belletje rinkelen. Klaas Leegwater van Live XS: “Zonder sponsor was dit inderdaad niet gelukt. Bierbrouwer Dommelsch heeft een aardige duit in het zakje gedaan.”

Volgens Leegwater werkt het mechanisme ook bij onbekende bands voortreffelijk. “Dit is de manier om bekendheid te genereren; om meer airplay te krijgen, meer optredens en dan hopelijk  cd's verkopen”, aldus Leegwater.

Het is niet vreemd dat Live XS en Dommelsch bij deze actie betrokken zijn. Cool Jimmy maakt onderdeel uit van de Locals Only! Tour van Live XS. Dommelsch is daar de sponsor van. Op de hoes van Fruitly Invasion zal ook de naam van het biermerk prijken. “Dat maakt ons niets uit”, zegt Ter Veer. “Ik vind niet dat we meteen te commercieel gaan. Muziek is muziek. Mensen zullen hun mening vormen op basis van de muziek, niet vanwege het feit dat een biermerk op de hoes staat vermeldt. Wij zijn eigenlijk nog niets. Als het op deze manier lukt om meer bekendheid te krijgen, dan graag.”

Twee jaar lang heeft de band volgens Ter Veer hard aan de cd gewerkt, soms wel avonden achter elkaar. Nu zit deze gratis bij een blad. Doet dat niet zeer? “In deze tijd waar veel gedownload wordt, vinden we het totaal niet erg dat we onze muziek gratis weggeven. We willen onze muziek aan zoveel mogelijk mensen laten horen. Dit is de ideale manier daarvoor. Misschien dat we later ooit ons geld kunnen verdienen met onze muziek, maar dat is nu nog niet aan de orde.”