Excelsior-release Fixkes overtroeft Las Ketchup en Crazy Frog

Debuutsingle Kvraagetaan vijftien weken bovenaan de Belgische hitlijsten

Excelsior heeft een eerste record in handen, in België nog wel. De debuutsingle Kvraagetaan van de Stabroekse band Fixkes staat er al vijftien weken onafgebroken op nummer 1. De vorige recordhouders Las Ketchup en Crazy Frog zijn daarmee overtroefd. Zo'n succes lijkt in Nederland onmogelijk, maar labelbaas Ferry Rooseboom heeft goede hoop: "Iedereen snapt waar dit nummer over gaat."

Debuutsingle Kvraagetaan vijftien weken bovenaan de Belgische hitlijsten

Excelsior heeft met de debuutsingle Kvraagetaan van de Belgische groep Fixkes een record gebroken bij onze zuiderburen. Het nummer staat inmiddels vijftien weken op nummer 1 in de Belgische Ultratop en niet eerder stond een single zolang bovenaan de hitlijst. Kvraagetaan, overtroeft hiermee eerdere, illustere voorgangers als The Ketchup Song van Las Ketchup en Axel F. van Crazy Frog. Die hits stonden allebei twaalf weken bovenaan.

Fixkes is een vijftal uit Stabroek dat lome pop maakt met zang in het Stabroekse dialect. Het is de eerste Belgische band die Excelsior heeft getekend. Kvraagetaan is een met zachte stem gezongen liedje vol herinneringen aan vroeger, dat nu dus een recordbrekend stukje nostalgie is geworden. Om het record te vieren bracht Fixkes onlangs op Studio Brussel een ode aan deze hits: de band coverde The Ketchup Song en Axel F. tijdens een radiosessie. Excelsior heeft ondertussen in een oplage van 500 stuks een gouden vinylsingle uitgebracht. “Een release met een knipoog”, labelbaas Ferry Roseboom. “Dat hebben we met Spinvis ook gedaan toen zijn album goud haalde.”

Vijftien weken op nummer 1 betekent in deze tijden niet meer dat een plaatje dik honderdduizend exemplaren verkoopt. Volgens cijfers van twee weken terug is het liedje zo’n 12.000 keer gedownload en is de single circa 10.000 keer verkocht. Daarmee is ook de platina-status al bereikt. De aantallen zelf maken Roseboom niets uit. “Het gaat erom dat er van Kvraagetaan al weken het meeste wordt verkocht. Het totale aantal zal uiteindelijk rond de 25.000 uitkomen. Iedereen in België fluit dat liedje onderhand mee. Zelfs Man Bijt Hond maakte er pas een item over.”

Op de korte termijn heeft het succes van Fixkes weinig gevolgen voor de grootte van Excelsior. Een zoektocht naar een grotere kantoorruimte, meer personeel of een volgende grote hit staat nog niet in de planning. “In België doet V2 de distributie, sales en promotie voor ons. Dat is twee handen op een buik.” Voor de naam en het aanzien van het label in België is de klapper van Fixkes wel goed, denkt hij. “Het is met nieuwe releases in de toekomst misschien makkelijker om meteen in België een voet tussen de deur te krijgen. Bijvoorbeeld als we in het najaar Hospital Bombers uitbrengen.”

Zo’n groot succes lijkt met een liedje gezongen in het Stabroekse dialect in Nederland niet te evenaren, maar Roseboom denkt daar anders over. “Ook al versta je niet meteen alles, je begrijpt wel direct waar het liedje over gaat”, zo luidt volgens hem de kracht van het liedje. ”Ik denk dat Fixkes in Nederland ook succesvol kan worden, zeker als op 1 oktober het debuutalbum uitkomt. Nee, ik denk het niet, ik weet het zeker.”