Bierdeal in podiumland: zesduizend hectoliter bier met 70 procent korting

VNPF koppelt Grolsch aan poppodia

Goed nieuws voor de bierliefhebber zou je denken. De VNPF sluit een collectieve deal met Grolsch en haar leden waardoor de bierbrouwer met een fikse korting bier kan leveren. Maar het is niet de bezoeker van de poppodia die dit in zijn portemonnee zal merken, maar het podium zelf. Kortom: lekker veel drinken voor een gezonde popcultuur?

VNPF koppelt Grolsch aan poppodia

Er moet nog formeel getekend worden, maar de deal is al rond. Sinds 1 april kunnen podia die zijn aangesloten bij de Vereniging van Nederlandse Popodia en Festival, de VNPF, kwantumkorting krijgen bij bierbrouwer Grolsch. Het idee voor een collectieve deal ontstond twee jaar terug. Berend Schans, directeur van de VNPF: “Toen wilden we zelfs een eigen biermerk lanceren.”

Van het zogenaamde popbier werd afgezien, maar een collectieve inkoopdeal is nu dus een feit. Schans: “De korting houdt niet in dat de bierprijs in de zalen omlaag gaat. Het is zo dat de club er meer aan over houdt.” Kwantumkorting bij bierbrouwers is de normaalste zaak van de wereld. Schans: “Nu hoeft niet iedere zaal met alle biermerken om tafel te zitten, maar hebben wij dat in één klap voor al onze leden gedaan.”

Om de korting te bepalen werd naar een tweetal zaken gekeken: hoeveel bier zet een zaal om en hoeveel zetten alle leden om die vanaf 1 april meedoen met het plan? Schans: “Wat volgde was een aanbesteding waar Grolsch het beste uitkwam. De korting die zij kunnen geven schommelt tussen 15 procent en 70 procent. Voor de maximale korting moet een zaal duizend hectoliter omzetten en de groep als geheel zesduizend.”

En dus ligt het voor de hand om te denken dat je in de poppodia wordt aangezet tot het grootverbruik van bier. Immer, meer bier betekent goedkoper bier? Schans: “Inkoopkorting bestaat al langer dan vandaag en poppodia proberen al zo veel mogelijk bier om te zetten. Het enige is dat poppodia nu meer geld overhouden en zo gezond kunnen blijven.”

Gezamelijke ticketverkoop, lampen, PA’s: er kan heel wat bedacht worden waar poppodia kwantumkorting kunnen krijgen. Schans: “Ticketverkoop is een moeilijk product. Het is geen biertje.” En Grolsch? Grolsch wil weer een rol spelen in de jeugdmarkt. “De penetratie is nu niet zo groot. Grolsch wordt in vier, vijf podia geschonken. Dat moet naar dertig procent van alle podia gaan,” zegt Schans.