Aux Raus gaat O-zone achterna

Coverband Los Habikazes uit Moldavië waagt zich aan Wire van Aux Raus

Labelmedewerker André Eddy Pahl van Nuevos Ricos is verheugd dat de band Los Habikazes - een initiatief uit Moldavië - zich op de song Wire van het Amsterdamse Aux Raus heeft gestort. Kunstenaar Pavel Braila uit Moldavië nodigde het label van Aux Raus uit om Moldavië een handje te helpen met de muziekscene.

Coverband Los Habikazes uit Moldavië waagt zich aan Wire van Aux Raus

Het Amsterdamse gabberpunkduo Aux Raus gaat steeds verder overzees. Onlangs waren ze al voor de tweede keer voor een tour in Mexico, nadat hun album daar is uitgekomen op een Mexicaans label. Binnenkort nemen muzikanten uit Moldavië het repertoire van Aux Raus onder handen, want zij gaan de song Wire coveren.

Een beetje vreemd is het wel, Nuevos Ricos. Het label, dat zich afficheert met kunstmanifestaties en optredens in galeries wereldwijd, niet voor de volle honderd procent Mexicaans. Een van de oprichters is kunstenaar Carlos Amorales die in Amsterdam op de Gerrit Rietveld Academie voor een tijdje docent was. Daar maakte hij de blauwdruk van zijn netwerk voor het label dat muziek en kunst combineert: Nuevos Ricos. De Duitse ex-bankier en tegenwoordig kunstenaar met de opmerkelijke naam André Eddy Pahl werkt in Mexico voor het label.

Momenteel opereert Nuevos Ricos vooral vanuit Mexico, met behulp van kunstenaars en muzikanten van over de hele wereld. In Mexico is de hele beweging rond Nuevos Ricos een ware hype, inclusief het Amsterdamse Aux Raus.

Kunstenaar Pavel Braila uit Moldavië was geïnspireerd door het succes van popmuziek in een onontgonnen gebied als Mexico. Zoiets moet ook mogelijk zijn met Moldavië, dacht Braila en schakelde de hulp in van Nuevos Ricos. Het moest maar eens tijd worden dat Europa kennis ging maken met de talenten uit Moldavië, met muziek van het label.

Pahl van Nuevos Ricos: “Het idee is toen ontstaan om sessiemuzikanten uit Moldavië samen te brengen en de naam Los Habikazes te geven. Het woord Habikaze komt van het Spaanse Habicari, dat is slang voor muzikanten die op privéfeestjes spelen voor de rijken in Moldavië: trouwerijen, verjaardagen en bedrijfsfeestjes, dat soort dingen. Het repertoire van die bands schippert tussen classics, Moldavische volksliedjes tot Italopop en Russische moordballades. Afgezien van de zomerhit Dragostea Din Tei van O-Zone is het met de lokale muziekscene in Moldavië slecht gesteld. Vandaar dat Pavel Braila suggereerde dat Nuevos Ricos ook maar eens moest huishouden in het muzikantengilde van Moldavië om de wereld te laten zien dat zij het ook kunnen!”

En zo kon het gebeuren dat enkele muzikanten in Moldavië cd’s opgestuurd kregen van het Mexicaanse label om enkele nummers te coveren. “Ja, je kan beter met covers beginnen,” legt Pahl uit. “Elke band begint toch zeker met covers?” En dus is er in de lokale repetitieruimte ook geoefend op Wire van het Amsterdamse Aux Raus. Een voorproefje van de kruisbestuiving kan je op 2 november zien in de Schouwburg in Frankfurt, waar Los Habikazes zal optreden.

Dat klinkt allemaal te mooi om waard te zijn, wie steekt er geld in om een Moldavisch orkest naar Frankfurt te laten vliegen, plus een paar Mexicanen? Pahl, geheimzinnig: “Het label van Nuevos Ricos is: Geld maakt niet gelukkig, maar wie wil er nu gelukkig zijn? Dankzij het initiatief Projekt Relations in Duitsland en met behulp van wat geld uit Moldavië kan Los Habikazes nu ook laten zien dat ze tot meer in staat zijn.”

Bastiaan van Aux Raus vindt het allemaal prachtig, maar ook een beetje raar. Als in de Schouwburg van Frankfurt de Moldavische band Los Habikazes ‘zijn’ nummer Wire vertolkt, zal hij er niet bij zijn omdat hij de volgende ochtend al naar Athene moet vliegen voor een editie met Club Filth van Joost van Bellen. “Maar natuurlijk, het lijkt me fantastisch als mijn muziek in Moldavië populair wordt, maar wel liever met Aux Raus. En dat we daarna in heel Europa minstens zo groot als O-zone worden. Al zou ik best graag voor O-zone nummers schrijven. Zij zijn nu uit elkaar, maar eigenlijk flirtten zij nog veel meer met homo-erotiek en militante marsmuziek dan wij. Aux-Zone!”