Het is feest; letterlijk, want sinds vrijdag 12 april heeft Utrecht er een nieuwe club bij, en niet zo’n kleine ook. KABUL à GoGo, gevestigd in het oude pand van Central Studios, beschikt over genoeg ruimte voor maar liefst 2000 bezoekers, verdeeld over een grote en kleine zaal. De splinternieuwe club is het nieuwe kindje van Omar Waseq, mede-eigenaar van de Kaasbar op de Lijnmarkt en voorheen ook het Filmcafé. Volgens hem moet KABUL à GoGo een plek worden om te experimenteren en waar Utrechters kunnen ‘ontpreutsen’, bijvoorbeeld op fetisjfeesten. Voor het openingsweekend staat de line-up bomvol met de meest relevante acts, zoals Nuno Dos Santos, Askmelater en 030303 dj’s, diverse live-acts en enkele randactiviteiten. Het is een breed scala aan (club)muziek waarvan meerdere acts wortels hebben in Utrecht. Terwijl de rest van Utrecht op een terrasje zit, springen wij op de fiets voor het allereerste etmaal in deze nieuwe club.

15:54 
Bij aankomst is er een moment van verwarring: er is geen rij te bekennen! Is dit wel het goede adres? Toch wel, blijkt, want er staat een kluit familie en bijzondere gasten voor de ingang. Omar Waseq loopt vrolijk rond en begroet alle bekenden die hij ziet; oma’s schudt hij de hand, kleine kindjes gaan als Simba de lucht in. Het personeel is druk in de weer met linten en hekken, dus we wachten nog even. Eigenlijk is het ook veel te lekker weer om binnen in een club te zijn.

16:13 
Het is zo ver: de eerste mensen mogen naar binnen. Even een stickertje op de telefooncamera’s (inmiddels een bekend fenomeen na Club Was. en menig club in Amsterdam) en we mogen door. Op de eerste rij kluisjes staat een sterk geurend potje met wierook. Als we binnen zijn, belanden we eerst op een soort foodcourt. De vaste nachtwinkel is aanwezig met een uiterst eclectisch menu, bestaande uit onder andere spaghetti, tosti’s en poffertjes, en er zijn foodtrucks voor burgers, loempia’s en veganistische kebab.

In de Zohal, de grootste zaal, hangen de tapijten aan de muur en achter de dj-booth staat een kolossaal reliëf van Midden-Oosterse gevels. Op het balkon kun je een ijsje halen van een kraam met vers (!) schepijs om vervolgens in een zithoekje neer te ploffen. Vandaag kun je er echter ook T-shirts bedrukken, waarvan de opbrengsten naar Palestina gaan, en voor een zacht prijsje een priktattoo laten zetten. In het eerste prille halfuur ligt de zaal er nog als een ongerept weiland bij, klaar voor de stormloop.

16:38 
Langzaam trippelen kleine groepjes door het grote pand. Waar zijn de wc’s? Kunnen de kluisjes open en weer dicht? Waarom is een biertje zo duur? Het antwoord daarop is: “Hier zit eenmalig €1,50 voor de beker bij in, dus niet kwijtraken!”

17:05
Het is tijd voor het eerste deel van de ceremoniële opening en mensen zitten aan de lange picknicktafels in de foodcourt. Dan stapt zonder enige vorm van aankondiging spoken wordartiest Tom Strik een klein podiumpje op om een persoonlijk gedicht voor te dragen, waarin hij zijn liefde voor de nacht en waardering voor Omar uit. “Dat jij met jouw vuur nog vele mensen mag inspireren, en laat vlammen, en laat lachen, en laat dansen. De Utrechtse nacht laat jij weer branden.” Na een haperende wisseling van de wacht spelen twee heren een aantal hypnotiserende nummers op rubab en tabla (Afghaans snaarinstrument en een tweedelige Indiase trommelset, red.).

17:42
We zijn dan wel in een club die vernoemd is naar hoofdstad Kabul, tussen half zes en zes uur ’s avonds is het gewoon op z’n oud-Hollandsch tijd voor het avondeten en de eerste smashed burgers en porties kebab worden aangevallen. Voor kleine kinderen is dit het uitgelezen moment voor een cornetto en een spelletje op papa’s telefoon. 

18:57
Het moment suprême is bijna daar: over enkele minuten is het tijd voor de officiële muzikale aftrap. Het gevarieerde publiek, dat sterk verschilt in leeftijden, etniciteiten en seksuele identiteiten, heeft zich voor de dj-booth verzameld. Allereerst is het woord aan wethouder Eva Oosters, die enthousiast spreekt over de geboorte van dit idee en hoe speciaal het is dat we deze nieuwe plek hebben. Vervolgens is het de beurt aan oprichter Omar Waseq. Er worden mensen van over het hele land bedankt, donateurs, Gemeente Utrecht, het eigen team en in het bijzonder Bob Scherrenberg, de Utrechtse ondernemer die zich heeft ingezet voor de herinrichting van het Werkspoorkwartier. Maar genoeg gepraat. “Utrechtse legend” Nuno Dos Santos staat klaar achter de dj-booth en na enkele lovende woorden van Omar naar zijn vrouw toe (“Mijn steun en toeverlaat, de liefde van mijn leven, Liza Sophie!”) worden de glazen geheven. En daar gaat ‘ie: de allereerste gedraaide plaat in KABUL à GoGo.

Langzaam en sprankelend galmt de pianomelodie van ‘The Melody’ van Francesco Tristano (Carl Craig Beatless Remix) door de zaal en na een zorgvuldige opbouw gaat die met wat aangezette beats over in ‘Dreamworld’ van Westworld. We zijn los!

20:06
Na de eerste paar nummers is het tijd om verder op ontdekkingstocht te gaan. Aan het eind van een smal gangetje, verstopt achter de dj-booth, kom je op een binnenplaatsje dat als rookplaats dient. Om de vermoeide benen te sparen, staan hier ook een aantal plaskruizen en Dixi’s klaar voor hoge nood. Via dezelfde gang en een smal trappenhuis kom je uit in de tweede kleine danszaal, de Abu. Met ongeveer de capaciteit van EKKO zonder café en het duister dat er hangt, voelt deze zaal al snel een stuk knusser dan beneden. Hier wordt zowaar al gedanst op de eerste gezellige platen van disco/funk-dj Emma Champagne Queen en de rookmachine stoot de eerste wolkjes uit.

20:52
De eerste vijf uur zitten erop en onze maag begint nu toch een beetje te grommen. Tijd voor een hapje eten in de foodcourt. De pita van Karma Kebab doet een mens goed en er wordt even rustig gezeten.

21:28
Dat rustige zitten blijkt van korte duur, want na een waardevolle tip haasten we ons met pita in de hand weer terug naar de Abu waar om half 10 een korte dansperformance plaatsvindt. Op een vrijgemaakte plek achterin de zaal verzamelen zich de dansers van Rays of Sunshine, die vervolgens een verrassend goed staaltje waacking neerzetten (dansstijl uit de oude gayscene in Los Angeles, waar ook substijl voguen uit voortkwam, red.). We vermaken ons prima, want de sfeer zit er goed in. Het is hierboven echter bloedjeheet en meermaals vragen we ons af of de airco wel aanstaat.

22:16
Even beneden afkoelen in de Zohal, waar het echte dansen nog altijd uitblijft. Hier staan ook een paar Rays of Sunshine-leden uit te wasemen. Of nou ja, tijdens een bijzonder dansbaar nummer werpt een van de dansers zich op het stuk vloer voor de dj-booth en begint daar een stuk floorwork uit te voeren. Ook een vorm van ontladen.

Vasco heeft de taak gekregen om het groeiende publiek in de Zohal de nacht in te begeleiden. Hij staat gepland tot middernacht en weet inmiddels een lekker groovy ritme te ontwikkelen met wat acid techno platen. Hier en daar beginnen mensen gemoedelijk te schommelen op de beat. Een enkeling is all out aan het dansen. Daar is in ieder geval voldoende ruimte voor in de gigantische zaal, die ondanks dat de nachtelijke inloop is begonnen, nog lang niet voor de helft gevuld is.

23:17 
Hoe anders is de sfeer boven in de Abu! De zolderkamer van KABUL à GoGo ontwikkelt zich tot een stomende club onder begeleiding van Askmelater, die het dansende publiek paait met een uptempo mix van garage house, breakbeat en hier en daar wat r&b. De kleine ruimte leent zich duidelijk beter om de sfeer naar de hand te zetten en daar maakt Askmelater dankbaar gebruik van. De plaat ‘Hype (Funk)’ van Bleaker wordt met gejoel ontvangen door de zaal. De rookmachine gaat nu ook goed aan. Dat is wat deze ruimte nog nodig heeft: rook. De langgerekte kick van een breakbeat nummer vult intussen de ruimte. Hoewel de speakers in de Abu niet kunnen tippen aan de set die in de Zohal staat, zijn ze voor de kleinere ruimte prima en houden ze het publiek er goed bij.

00:11 
Oei, die trap naar beneden is toch wel wat smal. Een weerzien tussen twee bekenden blokkeert de doorloop, maar dat lijkt niemand te deren. Er beginnen zich rijen te vormen bij de lockers en de wc’s beneden. Het is duidelijk dat het gros van de mensen nu begint te arriveren. Intussen neemt Kyra Khaldi het in de Zohal over van Vasco.

Bij de foodtrucks is het rustig en ook bij de nachtwinkel loopt het nog niet storm. Deze eerste nacht zullen de bezoekers wellicht nog geen nood hebben aan de zakjes chips, mueslirepen, deodorant en zeep die hier over de toonbank gaan. Ongetwijfeld zullen de echte overlevers zich later dit weekend nog tegoed gaan doen aan het gevarieerde aanbod.

00:49 
Zij die in de Zohal een biertje halen vergapen zich aan de bar (ontworpen door kunstenaar Gert Wessels), die groot en paars is met organische vormen. Het geluid gaat hier heel hard en dreunt door je heen. Kyra Khaldi heeft opgebouwd naar het herkenbare geluid van ritmische harde technobeats. Het dak was op de Abu boven al niet meer te bekennen, in de Zohal kan het er ook elk moment af gaan. Tussen de technobeats door draagt Kyra Khaldi hieraan bij met een erg dansbaar nineties housenummer: de Red Jerry remix van ‘Turn Me Out’ van de Klub Bangers. Ondertussen beginnen de verhoogde plateaus in de Zohal aardig vol te raken.

02:22 
Boven in de Abu is het nog steeds zweten, nu met de droge en ritmische breakbeat plaatjes van TMSV. Tussendoor een verrassend ingetogen plaatje met ‘Head Rush’ van Posij.

Weer even afkoelen in de buitenruimte annex rookruimte dus. Het is er lekker druk en er hangt een gemoedelijke sfeer. De extra wc’s blijken nu een goede zet voor wie de rijen binnen wil vermijden. Ergens vangen we op dat een groepje maar liefst anderhalf uur heeft moeten wachten bij de entree. Het is duidelijk: KABUL à GoGo ontvangt momenteel een piekaantal bezoekers deze nacht.

03:12 
Terug naar binnen voor wat laatste danspasjes in de Zohal. Daar is Moody Mehran inmiddels bezig aan zijn set en hij weet al goed te scoren met ritmische nineties trance, afgewisseld door wat groovy housebeats. Hier scoort ‘Rythm Master’ van Gaskin & L.P. Rythm goed bij het publiek. De sfeer zit er inmiddels ook in de Zohal goed in en er wordt enthousiast gedanst. 


03:46
We sluiten hem voor nu af met een heerlijk percussief afro house/breakbeat nummer uit de verzameling van Moody Mehran. Een waardig afsluiter van onze nacht. Hierna doen we een klein schoonheidsslaapje en laten we ons zaterdagochtend vroeg weer onderdompelen in al het moois dat KABUL à GoGo te bieden heeft.

8:02
We zijn terug! Twee uitgebluste dansers wensen het personeel bij het verlaten van de club vriendelijk een fijne avond bij de uitgang. Of wacht, het is al ochtend natuurlijk. Binnen staan in de Zohal Latoya en Pieter Jansen achter de draaitafels. Het moet toch een bijzondere ervaring zijn om als dj op zulke onchristelijke tijden te draaien. Gelukkig is Pieter Jansen wat gewend als resident bij The Breakfast Club uit Amsterdam. De sfeer zit er nog goed in, een flippende vinylplaat wordt met gelach en gejuich onthaald. 

8:57
Het publiek is nu toch aardig uitgedund. De fanatiekste dansers genieten buiten van een waterig ochtendzonnetje onder het genot van een sigaret. Dit terwijl Verity er boven geen doekjes om windt. Met hoge snelheid jaagt ze het laatste halfuur de jungle, techno en breakbeats erdoorheen. De fanatiekelingen die er nog staan smullen ervan. Het licht schijnt door plinten onder de buitendeuren en afgeplakte ramen heen. De Abu is toch wel de ster van de show. Het voelt aan als een soort verlaten kantoortuin compleet met systeemplafond en oude tl-buiskappen achter de dj. Nu het wat rustiger is, kunnen we er gelukkig ook weer ademhalen.

9:32
De twee dj’s van EYES WIDE SHUT hebben het tempo in de Abu flink omlaag geschroefd met rustige diepe ingetogen beats. Geheel toepasselijk steken ze er ook een wierookstokje bij in de fik. Eigenlijk wel goed even. De sleutel tot een geslaagde weekender is de balans vinden tussen dansen en rust pakken. Om daad bij woord te voegen, scoren we een bakkie koffie met daarbij een stukje walnoot-appelgebak.

10:30 
De wc’s zijn schoongemaakt, hulde! Ze ogen en ruiken weer net zo fris als de eerste nieuwe mensen die ‘s ochtends binnendruppelen. 

13:24
KABUL à GoGo wil een plek zijn waar talentvolle artiesten zich kunnen profileren en ontwikkelen. Jager is hier het dj-ende voorbeeld van. Als resident van de nieuwe Cornershop-feesten, een jonge organisatie die een frisse wind laat waaien in het nachtleven, draaide hij eerder al in EKKO en de NAR. Hij draait ogenschijnlijk achteloos UK Bass over in snoeiharde electro-platen en sluit af met het heerlijk dromerige Lltb (feat. West) van Jam City.

14:01
Vaak gehoord in de afgelopen 22 uur: "Waar is toch die tweede zaal?”

14:50
Een hele lading frisse bezoekers is binnengekomen. Klaar om er (opnieuw) een feest van te maken. Dat voel je aan de energie in met name Abu. Floyd, naast dj ook grafisch vormgever van de club, voedt deze sfeer met een mix van energieke en dubby house. Afgewisseld met verrassende tracks, zoals de Indiase elektronische muziek van Manjeet Kondal met Ishkaan De Mamle. En hoorden we nou Lil Yachty daarnet? Het is zo'n set waar je bij elke track halverwege in spanning afvraagt wat erna komt.

15:25 
Terug naar beneden. Daar waren we eigenlijk al veel te lang niet geweest. Niemand anders dan de mannen van 030303 zijn al begonnen. De dj’s, verantwoordelijk voor legendarische acid house feesten in Utrecht, hebben een grote schare fans meegenomen. Een aantal herkenbaar aan hun gele shirts met de bekende acid-smiley. De muziek begint wat tam en experimenteel, maar nadat Freek Fabricius de microfoon heeft gepakt (“Al twintig jaar voor jullie in Utrecht, let’s go!”), gaat het los. De bak met klassieke elektroplaten gaat open en we horen het eerste typerende 303 acid geluid door de Zohal rollen.

16:00 
Aan alles komt een eind. Voor ons dan welteverstaan. Het openingsweekend van KABUL à GoGo is met nog 26 uur te gaan nog niet op de helft en deze weekender is een passende vuurdoop voor de plek die de club in de nachtcultuur wil innemen. Een community gedreven plek waar vrijheid centraal staat. En ja, je merkt dat het Utrechtse nachtleven hieraan toe is! We kijken dan ook erg uit naar wat KABUL à GoGo in de toekomst te bieden heeft.

Gezien: diverse acts en dj’s, 12-13 april 2024 @ KABUL à GoGo, Utrecht