Trap op, trap af, trap weer op, trap weer af – dat was de situatie afgelopen weekend op London Calling. Twee dagen lang was Paradiso de thuisbasis van dit showcasefestival. De twee zalen van de Amsterdamse poptempel vormden de speelplaats voor zo'n twintig beginnende buitenlandse acts die de kans kregen om hun sound aan een nieuw publiek te introduceren. Dit waren onze 10 hoogtepunten van het weekend.

London Calling is Paradiso's razende showcase festival, dat normaal gesproken twee keer per jaar plaatsvindt. Het pand wordt ten volle benut, want terwijl in de ene zaal gesoundcheckt wordt, staat in de andere een band te spelen. Meer nieuwe muziek in een weekend past simpelweg niet.

1. STONE

Het nummer: 'I Gotta Feeling' is geen Black Eyed Peas-cover, maar een misfit anthem

Was dat nou een aardbeving?! Nee hoor, het is gewoon wat STONE losmaakt bij het publiek. Drie kwartier lang is het dansen, springen en keihard moshen terwijl de vloer onder je voeten beeft in de Grote Zaal van Paradiso. De Liverpoolse bende van vier speelt de zaal he-le-maal plat met snijdende punkrocktracks waarin ze hun frustratie uiten over de staat van de wereld. Of het nou bekendere tunes zijn als het hoopvolle, politieke anthem ‘Money (Hope Ain’t Gone)’ zijn, of juist spiksplinternieuwe nummers zoals het kolkende ‘I Gotta Feeling’ –– het werkt als een tierelier. Deels omdat die songs echt gewoon heel goed zijn, deels omdat de frisse, jeugdige energie van STONE gewoon mega aanstekelijk is. Frontman Fin Power is een typisch Brits schoffie met een matje, tattoo's die best wel lelijk zijn en een dik accent waar we weinig kaas van hebben gegeten, maar het charisma dat van hem afdruipt, is onweerstaanbaar. Geen wonder dat iedereen de Grote Zaal verlaat met een speciaal plekje in hun hart voor STONE. 

2. BIG SPECIAL

Het nummer: 'DESPERATE BREAKFAST' is heerlijk om mee te schreeuwen

BIG SPECIAL staat echt niet op deze lijst omdat drummer Callum Moloney tijdens de set een shout-out doet naar 3voor12 omdat hij het zo leuk vond in de radioshow. Leuk extraatje natuurlijk, maar BIG SPECIAL bewijst — zelfs na een flinke vertraging door allerlei technische problemen — ook muzikaal een van de coolste acts van London Calling te zijn dit weekend. Iedereen die aanwezig is, is volledig in de ban van de ongrijpbare mix van rock, punk, hiphop en spoken word die het duo uit Birmingham voorschotelt. Moloney’s drums dreunen door de hele Bovenzaal, terwijl de rauwe vocals van Joe Hicklin door merg en been gaan. De manier waarop hij tijdens de anti-overheid-banger ‘DESPERATE BREAKFAST’ keihard herhaalt: ‘IT’S CHARACTER BUILDING!!!’? Kippenvel op plekken waarvan je niet eens wíst dat je daar kippenvel kon hebben.

3. dust

Het nummer: 'Joy (Guilt)' 

Dat dust wordt beschouwd als een van de heetste bands uit de Australische gitaarscene, dat is ons volkomen duidelijk na een halfuurtje in de Bovenzaal van Paradiso. De snedige kruising tussen donkere, bijna Yung Lean-esque elektronica met snoeiharde postpunk à la Fontaines D.C. en IDLES, werkt namelijk als een malle. Hier en daar speelt het vijftal nog een klein beetje slordig, maar het voegt tegelijkertijd wel wat toe aan de jongensachtige charme die de Australiërs uitstralen. En het kan de aanwezigen eigenlijk vrij weinig schelen: die laten zich volledig meeslepen door de aanstekelijke energie van dust, en eten met liefde van de maatschappijkritische teksten die worden voorgeschoteld.

4. The Last Dinner Party

Het nummer: 'Nothing Matters’ is een van de mooiste liedjes van het jaar

Even je zorgverzekeringsfactuur betalen. Een praatje maken met je buurvrouw - ze blijkt in het dagelijks leven Paradiso-bekerraper. Gaza-doomscrollen tot de tranen in de ogen opwellen. Rek en strek-oefeningen. Een hoofdstuk lezen uit de Britney Spears-memoires. Er is een boel dat je kunt doen in de tijd dat The Last Dinner Party op zich laat wachten. Want de grote hype en headliner van de vrijdagavond is te laat, een dik halfuur zelfs. En dat is rond middernacht, als we al negen bands hebben gezien, net effe te lang. Maar túúrlijk wachten we, want The Last Dinner Party heeft ook het allerbeste liedje van de avond in het repertoire, en de hype kleeft ze aan het korset dankzij het type theatrale over-the-top glamrock met de charme van David Bowie, T. Rex en Roxy Music. Met die mandoline en dwarsfluit, de kitscherige pianopartijen en de schmierende samenzang blijkt The Last Dinner Party live helaas net effe de punch te missen die Paradiso om 00.30 nodig heeft. Vooral zangeres Abigail Morris staat erbij alsof ze de hoofdrol in de middelbareschoolmusical heeft: heel trots acterend maar ook een tikkeltje te guitig met de armen rondzwierend. Er gaat een zucht van teleurstelling door de zaal, dat voel je aan alles. Máár toch is The Last Dinner Party echt niet slecht, heel leuk zelfs hoeveel malle afslagen ze maken in die barokke liedjes, en ‘Nothing Matters’ is een vijfsterrensong zoals geen enkele andere band op London Calling ze heeft. 

5. Maruja

Het nummer: 'Kakistocracy'

Nog vóór 4 uur 's middags stort Maruja een jazz-punk fusie waar je U tegen zegt over de bovenzaal van Paradiso uit. Met noise elementen, een krankzinnige saxofonist die het publiek in duikt, diepe bassen die de hele zaal doen trillen en een imposant ogende frontman in voetbalshirt hangt er een donkere sfeer in de zaal die alleen af en toe doorbroken wordt als de verduisterende gordijnen even open wapperen. Waar de nummers vaak nog enigszins hoopvol beginnen, stranden ze steevast in catharsis. Het is nog net wat te vroeg voor complete overgave bij het publiek, maar deze band heeft het in zich om op een later tijdstip in de programmering het hoogtepunt van het hele festival te zijn.

6. Wednesday

Het nummer: tussen alle herrie is 'Quarry' een prachtig nummer

Voor de muziek van Wednesday moet je een donker plekje in jezelf opzoeken. In liedje één zit meteen al een ijzingwekkende gil, in liedje twee nog eens een stel, en ze lijmen die shoegazey songs het liefst aan elkaar met piepende lagen feedback in drievoud. Maar als je achter het deken aan noise kijkt, ontdek je een kloppend country-hart bij de band uit North-Carolina. Dat blijkt ook wel uit de pedalsteel die daar al de hele show klaarstaat en hartstochtelijk mee mag jammeren bij de meer introverte songs halverwege de setlist. Het is niet bepaald ieders cup of tea (spijtig, aangezien ze prime time in de grote zaal staan) maar Wednesday heeft wel degelijk ook een groepje vrij intense fans, meiden die met tranen in de ogen toekijken, alles filmen, en al paraat staat om de lyrics aan te reiken wanneer zangeres Karly Hartzman haar songtekst vergeet. Het meest indringend: de oproep tegen het geweld in Gaza. ‘Twee van onze bandleden zijn Joods, maar we staan níét achter wat er nu gebeurt, hoe onze regering nu Israël steunt.’ 

7. Picture Parlour

Het nummer: 'Norwegian Wood'

Engeland blijft er een handje van hebben om artiesten die nog geen enkel nummer uit hebben al op te hemelen alsof het wereldsterren zijn. Zo ook Picture Parlour, die na hun eerste gig begin dit jaar in de trendsettende Londense club Windmill als een speer is gegaan en pas deze zomer hun debuutsingle 'Norwegian Wood' uitbracht. Waar de hype vandaan komt is gelijk duidelijk. Zangeres Katherine Parlour valt op met haar zonnebril, haar Suck It And See-era Alex Turner swagger en crooner-achtige stem en bijbehorende grip aan het staartje van de mic. Sowieso heeft de band duidelijk naar Arctic Monkeys geluisterd, maar ook Patti Smith duikt op. Ze heeft binnen een minuut de eerste rijen al mee en zeker de nummers die wat harder rocken hebben de potentie om in het tweede jaar van hun bestaan veel zieltjes te gaan winnen.

8. Girl and Girl

Het nummer: 'Dance Now'

Ah, de zanger van Girl and Girl kan niet echt zingen (hij staat te mekkeren alsof-ie op de geitenboerderij thuishoort), de drummer kan ook niet echt drummen. Maakt niet uit, ze is letterlijk de tante van een van de andere bandleden, en het wankele van dit Australische zootje ongeregeld is juist een pre in deze garage-country-rock ’n roll-balanceeract tussen onstuimig en… stuimig? Dat ze een halfjaar na hun vorige London Calling-show alweer zijn teruggevraagd voelt wat snel, maar tegelijkertijd rocken ze de grote zaal op vrijdag echt in beweging, en ontstaat er zelfs een vrolijke mega-moshpit. ‘Dit is een van de beste ervaringen in mijn leven!’, mekkert de zanger.  

9. Coach Party

‘Toen ik gisteren wakker werd was mijn stem volledig weg, ik dacht dat we zouden moeten cancelen. Ik ben zo blij dat we er toch nog zijn!’ Jess Eastwood glimlacht, is megablij om weer terug te zijn op London Calling (Coach Party stond hier ook al in 2021) en hoewel haar stembanden af en toe inderdaad wat beginnen te kraken, geven ze als opener van de grote zaal op vrijdagavond al goed gas. De gitariste draait headbangend pirouettes en Eastwood kan het niet laten om het alsnog op het schreeuwen te zetten in de venijnige alternative rock, grunge en shoegaze-songs over micro-agressies, creeps en parasitaire relaties. 

10. Pale Blue Eyes

Het nummer: 'TV Flicker'

Stilstaan is bij de krautrock met indiepop en shoegaze invloeden van Pale Blue Eyes onmogelijk. Op het hoogtepunt van hun grooves lijken ze oneindig door te gaan, terwijl de meeste liedjes toch gewoon netjes binnen de 4 minuten blijven. Misschien dat ze daardoor in een jaar tijd twee albums wisten uit te brengen. Ze doen dan op muzikaal vlak weinig vernieuwends, maar weten binnen de monotone beats en vloedgolf aan gitaarnoise opvallend goed de kop van hun liedjes boven water te houden.