Vergaande samenwerking labels Noah's Ark en Top Notch Vergaande samenwerking labels Noah's Ark en Top Notch

Distributie label van Jiggy Dje naar Universal

, Erik Zwennes

Vergaande samenwerking labels Noah's Ark en Top Notch

Distributie label van Jiggy Dje naar Universal

Erik Zwennes ,

Twee smaakmakende labels binnen de Nederlandse hiphop gaan samenwerken. Noah's Ark en Top Notch zijn een vergaande verbintenis aangegaan.

Twee smaakmakende labels binnen de Nederlandse hiphop gaan samenwerken. Noah's Ark en Top Notch zijn een vergaande verbintenis aangegaan. Eerder deden ze dit al eenmalig voor het producersalbum van SirOJ, nu zal op alle Noah's Ark albums het logo van Universal prijken. Beide bedrijven houden voorlopig wel hun eigen kantoor en promotie. Het eerste album dat in de nieuwe vorm verschijnt, is dat van Kraantje Pappie. Crane verschijnt op 20 januari via Universal distributie. Albums van Jiggy Dje en Hef zullen later dit voorjaar volgen. Al eerder werd bekend dat Noah's Ark weg is bij distributeur PIAS.

Dwangmatig
“We hebben de laatste jaren al regelmatig contact gehad”, aldus Kees de Koning over zijn nieuwe zakelijk partner Vincent Patty aka Jiggy Dje. Het contact stamt al uit de tijd dat Jiggy ruim vijf jaar geleden begon met zijn eigen label. Dit werd aangemoedigd door De Koning en op bepaalde punten ook ondersteund. “We waren een aantal jaar dwangmatig niet met elkaar aan het samenwerken. Een soort van strijd is soms leuk...en soms niet leuk, maar is altijd goed. Toen volgde vorig jaar het project met SirOJ, wat goed voelde waarna we verder zijn gaan praten.” Jiggy Dje: “Ik heb van Kees nog een mailtje van vijf jaar geleden. Ongeveer één A4’tje met tien punten die je af gaat als je een album uitbrengt. Super handig, maar ik heb het gevoel dat ik nu zelf ook verder ben. Je kijkt wat efficiënt is, voor wie je het nou eigenlijk doet, wat werkt etcetera.” Kees valt hem bij: “Iedereen gaat in deze tijd kapot en failliet waardoor je op creatieve wijze gaat kijken naar de producten die jij uitgeeft. Waarom maak je een videoclip bijvoorbeeld. Jiggy verkoopt nu al zijn album, maar het is nog niet uit. Sterker nog, het is nog niet eens af.”

Hef-situatie
De Koning benadrukt dat de samenwerking met Noah’s Ark niet op creatief vlak is. “We blijven ergens concurrenten. We zitten niet samen aan tafel om te brainstormen over wie Jiggy moet gaan tekenen. Ik vind dat het spannende er aan. Onze samenwerking is vooral op strategisch vlak.” Beiden erkennen dat hun promotors tegen elkaar zullen wedijveren voor, bijvoorbeeld, die plek in De Wereld Draait Door. Voor artiesten is er volgens de twee nog steeds wat te kiezen. De Koning: “Zo’n Hef-situatie is nog mogelijk. Dat houdt het wel gezond. Dat zal nog tot de nodige toestanden leiden.” Maar waarom nu? Waarom niet eerder, of later? “Ik denk dat we nu meer aan elkaar hebben”, zegt De Koning. “Gers maakt de bestverkochte single van Nederland. Niet Marco Borsato of Glennis Grace. De Jeugd van Tegenwoordig heeft de best beluisterde single op Spotify, hun album is goud. We zitten midden in een toptijd voor hiphop. Daarnaast is het voor mij heel leuk en leerzaam om met iemand samen te werken die op een heel andere manier de dingen benadert. Ik doe dit nu al een poosje waardoor je ook in een bepaalde denkwijze en aanpak komt. Ik denk dat Vincent mij weer zal inspireren en op andere ideeën kan brengen. Ik vind samenwerken leuker dan concurreren. Al is dat laatste natuurlijk heel erg hiphop”, lacht hij.

Underdog
Het vijfjarig jubileum van Noah’s Ark markeerde voor Jiggy Dje het einde van de underdogpositie, die hij zich bewust en onbewust had aangemeten. “Ik was gewoon nog aan het leren. In de basis weet ik nu hoe de dingen werken en voor mijn gevoel kan ik nu gaan bijdragen aan een groter geheel. Het voelt gelijkwaardiger dan bijvoorbeeld twee jaar geleden.” De Koning: “De identiteit van je label zou dan ook sneller verloren kunnen gaan”, of zoals Jiggy Dje opmerkt: “dit is geen big bank take little bank situatie. Ik wil me als bedrijf en als persoon niet langer profileren als underdog. Dat vind ik ook een zwaktebod. Ik mag best eens naar voren treden als iemand die een bepalende rol kan spelen in dit ding.”

Uitleggen
Voor beide labelbazen is de samenwerking een welkome, maar geen wereldschokkende zaak. Dat het in hiphopkringen anders kan vallen, beseffen ze zich wel. De Koning: “Ik kan me voorstellen dat we in de toekomst samen een pand gaan betrekken of op meer vlakken dan merchandise en distributie samen gaan werken, maar in de basis blijven het twee aparte labels. Toch zullen mensen er natuurlijk iets van vinden. Ik vind het goed om juist de kant van samenwerking eens te laten zien in plaats van die agressieve concurrentie in de hiphopindustrie. Dat kan ook vruchtbaar en leuk zijn: we hebben er zelf ook mee gespeeld met bijvoorbeeld die video. Dan fuck je een beetje met de perceptie van mensen. Maar het moet niet zo zijn dat het in de weg staat van datgene waarvan je beiden denkt dat het het beste is. Dat wat Pias kan, kunnen wij beter. Daarnaast tekent ook Pias hiphopartiesten. Brainpower bijvoorbeeld. Maar daar zei niemand iets over toen Noah’s Ark daar nog zat.”

Inspireren

Op dat moment belt de zoveelste industriefiguur waarover de twee grappen voor wie het is. “Ik denk dat de echte fans van Noah’s Ark geloven in mij. Dus neem ik aan dat ze mij vertrouwen in deze keuze en dat het de juiste keuze is”, zegt Jiggy Dje. “Er zullen altijd mensen blijven die het in twijfel trekken, maar dat zit in hun mentaliteit. Mijn mentaliteit is nooit geweest om als label klein te blijven. Ik ben niet van het afgeven op zaken, wat je in hiphop veel ziet. ‘Hilversum luistert niet naar ons’, ‘hiphopartiesten leggen het altijd af tegen popartiesten’ etcetera. Als dat je insteek is, ga je dit een slechte deal vinden. Maar zij die de kracht in mij of het label zien, zullen het toejuichen. Deze deal is niet uit noodzaak geboren. Ik hoop dat het juist inspireert. Als je doet wat je echt tof vindt, is het dus mogelijk om aansluiting te vinden bij een partij met de status en omvang van Universal. Uiteindelijk gaat het om de muziek zo goed mogelijk naar de mensen brengen.” 

Nu op 3voor12