Paaspop 2025: Min Taka brengt hyperpop met een boodschap én lef
Turkse pixiepopprinses maakt zelfs de zondagmiddag dansbaar
Terug in de Heineken Studio treffen we een ander publiek dan eerder deze dagen: kalm, afwachtend, maar nieuwsgierig. Maar dan is daar weer die spreekstalmeester om een wat ongevoelige introductie te geven “Deze band is heel vreemd, heel exotisch”. Pijnlijk, maar gelukkig heeft Min Taka geen introductie nodig. De Turkse artiest stapt het podium op met de presence van een headliner en de stem van iemand die gehoord móét worden.
In de eerste minuten zijn er wat technische problemen, de bas komt niet lekker door, een opstart die wat troebel verloopt. Maar zodra het staat, staat het als een huis. Min Taka schakelt over naar de hoogste versnelling, en het eerder nog zittende publiek komt langzaam maar zeker overeind. Voor wie dacht dat dit een lief setje zou worden: think again.
De muziek laat zich het best omschrijven als hyperpop met een mystiek randje en momenten van pure dancepop-euforie à la Caroline Polachek. Tracks wisselen van Engels naar Turks, met elektronische vocalen en poëtische hooks. Soms zoet, soms venijnig, maar altijd met een goed verhaal. Voor AYIP! (‘schaamte’) vertelt Min Taka over hoe de Turkse overheid vrouwen en queer personen vogelvrij verklaarde: “Here I can say it: fuck you to the government,”
De Heineken Studio blijft halfvol, maar dat deert haar niet. Min Taka staat er vol zelfvertrouwen, beweegt vrij, schakelt moeiteloos tussen stijlen en talen, en laat zich door niets en niemand uit het veld slaan.