Collignon omarmt traditionele grooves uit de hele wereld
De wereld loopt de deur plat in een zanderige Portugese studio
Het elektronische trio Collignon laat op zijn debuutalbum 'Bicicletta' horen hoe muziek kan reizen en opnieuw vormgegeven kan worden. Een jaar lang speelde de band live en bracht meerdere singles uit, maar de behoefte groeide om een volledig album te maken. Dat gaf ruimte om te experimenteren en een coherent geheel te creëren. 'Het voelde bevrijdend om in A- en B-kanten te denken, om een groter verhaal te vertellen,' zegt Jori Collignon, de man achter de synths en vocalen.
De oorsprong van het project ligt in Collignons studio in Portugal, waar hij al langer werkte met muzikanten uit met name Brazilië, Kaapverdië en andere Portugeessprekende landen. De muzikant belandde daar op tour met zijn band Skip & Die, werd verliefd en trouwde een Portugese. Ze woonden eerst in Lissabon, maar zijn inmiddels de stad uit gejaagd door hoge prijzen. ‘Ik woon nu tussen de zandpaadjes, cactussen en wilde katten.’ Toen hij zijn muziek live begon te spelen met drummer Gino Bombrini en later gitarist Yves Lennertz, groeide het elektronische project uit tot een band. 'Op het podium kregen de nummers steeds meer lagen en dynamiek.'
Collignon is een muzikale wereldreiziger, maar is zich ook bewust hoe je als westerse muzikant inspiratie haalt uit niet-westerse muziek zonder het te reduceren tot een exotische klankkleur. 'Ik zou niet zomaar iets uit de lucht kunnen plukken,' zegt hij. 'Traditionele muziek heeft een heilige status en verdient respect.' Een goed voorbeeld is de invloed van maloya, een groove uit Réunion, een eiland in de Indische Oceaan dat ooit een Franse slavernijkolonie. 'Ik ben daar met Skip & Die een aantal keer geweest en heb Lindigo leren kennen, Gino heeft een album van hen geproduceerd. Maloya was ooit verboden muziek, mensen zijn ervoor de gevangenis in gegaan. Het is vrijheidsmuziek.'
Toch voelt het voor Collignon goed om een band aan te gaan met tradities die niet de zijne zijn. Door zijn werk met Lindigo en andere muzikanten uit Afrika is Collignon zich steeds meer gaan verdiepen in hoe muziek door de eeuwen heen transformeert. 'Kijk naar Mexicaanse muziek met Duitse accordeons. Of hoe blues en jazz uit Afrikaanse tradities voortkomen. Muziek is nooit statisch.' Toch erkent hij dat niet iedereen dezelfde kansen krijgt. 'Ik vind het jammer dat veel Afrikaanse muzikanten geen toegang hebben tot de Europese muziekindustrie. Ze krijgen vaak geen visums, terwijl hun muziek hier zoveel zou kunnen betekenen.'
'Bicicletta' is een album vol gelaagde ritmes, groovende synths en een avontuurlijke mix van stijlen. Het laat horen hoe traditie en vernieuwing hand in hand kunnen gaan. Collignon komt de nieuwe plaat maandagavond ten doop houden bij Eva Cleven in 3voor12 Radio.