ADE22: Nils Frahm geeft een meesterlijke onemanshow

Duitse componist maakt een zegetocht langs nieuw en oud materiaal

Er was geen woord van gelogen toen Nils Frahm vertelde dat zijn liveshow heel anders zou klinken dan zijn nieuwe album Music For Animals. De kalme ambient van de plaat vormt het beginpunt, maar live gaat Frahm veel verder. In het Concertgebouw tapt hij uit zijn rijke back catalogue, en vertaalt hij de uitgestrekte soundscapes van zijn meest recente plaat naar een dynamische livesetting vol euforische hoogtepunten. In de studio is de Duitser een meester in het neerzetten van sfeer, maar op het podium lijken zijn fantasierijke composities pas echt hun ware, grootse vorm aan te nemen. 

In diepe concentratie beweegt hij zich door zijn synthesizer-fort. Een stuk of zeven staan er, met daarbij een piano, drumcomputer, mellotron, mixer, kleine percussie instrumenten… alles staat klaar voor een zinderende onemanshow. Ook zijn nieuwste aanwinst, de glasharmonica, staat in de hoek glinsterend te draaien. De natte droom van elke muzikant: geen wonder dat de gearpelgrims in het publiek achteraf massaal naar het podium trekken voor een foto. 

Want hoe tovert hij toch al die goddelijke geluiden uit die instrumenten? De synths zijn vlijmscherp en diep, met precies de goede hoeveelheid galm. Op een oud orgel speelt hij een tranentrekkende improvisatie. Het zijn klanken die je kent, maar die in de handen van Frahm een nieuwe hoogte bereiken. Dat zit hem natuurlijk ook in de composities, die zich ontvouwen als een lange jam. Hij bereidde de show gedurende tien maanden strak voor, maar wekt de illusie dat hij het ter plekke verzint. Dat de kunst zo uit hem stroomt en wij er toevallig bij mogen zijn. 

Frahm houdt het vanavond niet bij nieuw werk. Hoewel de piano op zijn nieuwe plaat nergens te bekennen is, heeft hij zijn golden oldies nog perfect in de vingers. Het emotionele ‘Ambre’ komt voorbij, op ‘Hammers’ showt hij zijn virtuositeit en het uitverkochte concertgebouw herkent de synths van publieksfavoriet ‘Says’ binnen een seconde. Als die track zijn crescendo bereikt en Frahm met een gebogen rug het laatste rijtje pianoakkoorden eruit ramt, rammelen het oude gebouw en onze hersenpannen op dezelfde extatische frequentie mee. Meesterlijk.

Volg ADE22 via ons dossier. VPRO 3voor12, NTR en Powned zenden de komende dagen via 3FM uit vanaf Amsterdam Dance Event. 

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12