Spinvis en zoon wekken een moordmysterie in Hollywood tot leven
‘Hollywood’ van 7.6.9.6. krijgt een VR-videoclip van zoon Nemo Vos
De monumentale kaaklijn, die strakke kuif, en een kin die wel uit steen gebeiteld lijkt: ja, het had wel John Travolta kunnen zijn, de hoofdpersoon van Spinvis’ single ‘Hollywood’. Een verschil: het maken in Hollywood is hem nooit gelukt. In plaats daarvan ligt-ie hier, te bakken op het asfalt, met zeven kogels in zijn lichaam. Nieuwe single ‘Hollywood’ prijkte al op het meest recente Spinvis-album 7.6.9.6.. Nu heeft de murderballad ook een videoclip, gemaakt door zijn zoon Tibor de Jong alias Nemo Vos. ‘Puur nepotisme, natuurlijk,’ gniffelt Vos. In zijn videoclip is Hollywood een kale stad, niets meer dan een verzameling verlaten gebouwen in een bloedrode woestijn. ‘Ik wilde het Hollywood neerzetten van die man die daar ligt, Jon Travolta’s dubbelganger, die zo ontzettend teleurgesteld in de wereld is. Eigenlijk is het maar een eindeloze leegte. Een leeg industrieterrein met drie palmbomen en een studio. Ik wilde dat je die hele wereld in één keer kan zien. Net zoals in een Lars Von Trier film, alleen maakt hij goeie films en is dit een clipje.’
Vader en zoon werken al langer samen. De eerste keer? Zijn zoon zal een jaar of zes, zeven, zijn geweest toen ze samen een stripboek maakten, vertelt Spinvis glimmend. En het iconische hoesje van Tot Ziens, Justine Keller is ook van zijn zoon afkomstig. Die werkt tegenwoordig als Nemo Vos dus veelal met VR-kunst. Daarvoor bouwt hij werelden met de software waar ‘makers van computerspelletjes ook mee werken’. Het artificiële Hollywood dat hij uit zijn computer trok levert een grappig contrast op met het liedje, dat qua klanken associaties oproept met de middeleeuwen. Spinvis: ‘De vorm is heel traditioneel. Een meerstemmig koor dat antwoord geeft op een hoofdzanger, dat is een middeleeuwse traditie. En qua instrumentatie? Er zit bijvoorbeeld banjo in. Als je de capo heel hoog op de hals zet, dan klinkt al heel snel folky en middeleeuws. ‘
Spinvis: ‘De murderballad is ook een heel oude, traditionele vorm. Ik heb de afgelopen tijd veel naar Woody Guthrie geluisterd. En naar Bob Dylan, die heeft ook oude, folk-y murderballads. Maar die zijn heel Amerikaans. Op ‘Hollywood’ zijn de harmonieën in de koordjes juist typisch voor Europese volksmuziek. Heel traditioneel is het, ja. Soms is dat ook gewoon de lol: kijken tot in hoeverre je zoiets kan doen, en er toch gewoon een popliedje van maken.’
Bekijk ook onze Spinvis top 74 en de geheime muzikale geschiedenis van Spinvis.