Kennedy eert de roots van de dancecultuur
Disco- en house-liefhebber draait bij thuisbasis NAR
Terwijl veel dj’s harder en sneller zijn gaan draaien, blijft Kennedy trouw aan de roots van de clubmuziek: in zijn sets verbindt-ie house, techno en disco, met veel liefde voor dansvloerhistorie. Op vrijdag draait hij bij zijn Utrechtse thuisbasis NAR. Dit is zijn DJ Shortlist.
De track:
St. Germain – ‘So Flute’
‘Het grootste deel van mijn platencollectie vind ik nog steeds in platenzaken, vinyl is mijn go-to medium. Ik heb altijd in platenwinkels gewerkt, werk nu nog bij Red Light Records in Amsterdam. Daar zit je op de eerste rij, je ziet alles binnenkomen. Waar ik op aansla: in de platenwinkel duik ik nog steeds als eerste in de house-, disco- en technobakken. Daarom zat ik te twijfelen: moet ik niet een modernere plaat kiezen? Maar ja, ‘So Flute’ is zo tijdloos: het is jazz, het is house, het is warm maar stuwend, je hoort Afrikaanse invloeden en percussie en er zit ook nog een vleugje disco in verstopt. Een soort samenvatting van mij als dj. Overigens is het geen track die ik veel draai, maar de keren dat ik hem meenam en draaide zorgde het voor een supermooi moment op de avond.’
DJ-inspiratie:
Ron Trent
‘De man is gewoon verschrikkelijk goed. Los van alle waanzinnige platen die hij heeft gemaakt is het een unieke dj en een charismatische, mooie man. Zijn sets zijn een muzikale reis langs verschillende genres en periodes, ze hebben een ongelooflijke spanningsboog. Echt te gek. Ik heb veel van hem opgestoken over de geschiedenis van het uitgaan, de hele legacy van David Mancuso, The Loft, Ron Hardy en Music Box. Hij heeft daar veel over verteld in lezingen en interviews, in zijn Red Bull Music Academy-lezing. Hij is rooted in de opkomst van house en disco, en kan daar supermooi over vertellen. Daardoor ben ik die muziekcultuur dieper gaan onderzoeken. Alles wat we nu draaien en alles waar we nu op dansen als we uitgaan komt daar vandaan, we owe it to them om daarover te blijven lezen.’
De club:
NAR in Utrecht
‘De perfecte balans tussen professionalisme en chaos. Als ik iedere club waar ik ooit heb gedanst en gespeeld op een rijtje zet, dan zijn er clubs waar het geluid beter is, clubs die meer te boeken staan als ‘credible’, maar… heel vaak valt het qua sfeer tegen. Hier niet, het is iedere keer bijzonder. De nieuwe programmering is goed uitgekristalliseerd: een warmer geluid, of dat nu disco is of Chicago house, of Detroit techno. Ik ben er sinds vorig jaar resident, en zeker als je regelmatig all-nighters doet kun je zo’n spot echt naar je hand zetten en voor de lange termijn aan iets bouwen.’